
IAB Jäsenesittely: Aija Rainio ja Telia
Tässä jäsenesittely -blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt vuorossa Telia ja Aija Rainio.
|
Aija Vainio, Head of Online Media |
Kerro hieman Teliasta sekä myös itsestäsi?
Telia on viime vuosina kasvanut perinteisestä teleoperaattorista nykyaikaiseksi teknologia- ja mediayhtiöksi, joka tarjoaa laajan kirjon tietoliikenne-, it- ja digipalveluita miljoonille kuluttaja- ja yritysasiakkailleen. Telialla on Suomessa 4000 työntekijää ja lähes 4,5 miljoonaa liittymäasiakasta. Tietoliikenneverkkoja Telia rakentaa Suomeen joka vuosi noin 200 miljoonalla eurolla. Telia Finland on osa Telia Companya, joka toimii Pohjoismaissa ja Baltiassa. Telia Companyn liikevaihto oli vuonna 2022 oli 8,5 miljardia euroa. Yhtiö on sitoutunut olemaan päästötön ja jätteetön koko arvoketjussaan tavarantoimittajista asiakkaisiin vuoteen 2030 mennessä.
Olen markkinoinnin, mainonnan ja viestinnän monipuolinen ammattilainen, taustaa +15 vuotta laaja-alaisesti monikanavaisesta markkinoinnista sekä strategisella että operatiivisella tasolla, ammatillisena intohimona ihmiset ja tulokset. Vedän Telialla Online Media -tiimiä, joka koostuu digimediasuunnittelun ja -ostamisen timanttisista ammattilaisista sekä lahjakkaista luovista suunnittelijoista. Tiimimme vastaa Telian online-mainonnan suunnittelusta, toteutuksesta, mittaamisesta ja kehittämisestä.
Mitä odotuksia teillä on IAB-yhteistyöltä?
Näkemyksellisyyttä, kiinnostavia tapahtumia ja koulutuksia sekä verkostoitumista meidän osaavan henkilöstön tueksi ja inspiraatioksi tukemaan meidän liiketoiminnan kasvua digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin avulla.
Entä mitä aiotte tuoda IAB-yhteisöön?
Näkemyksellisyyttä työryhmiin & innokasta osallistumista tapahtumiin ja koulutuksiin.
Mitkä ovat teidän yrityksen tärkeimmät viestit ja painopisteet vuonna 2023?
Haemme kannattavaa kasvua ja erotumme markkinassa turvallisuudella ja vastuullisuudella, joka on osa ydinliiketoimintaamme. Toimivat ja kilpailukykyiset verkot luovat pohjan kasvullemme.
Haluatko antaa loppuun parhaat vinkkisi intensiivisestä työviikosta palautumiseen?
Ylös, ulos ja lenkille.
IABlogin Facebook kommentit

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.
lue lisää23.09.2025
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää13.08.2025
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää