
IAB Interact 2012, Barcelona
Mitä saadaan kun yhdistetään tunnelmia Slushista, IAB-seminaareista ja Grand Onesta? Siitä syntyy tunnelmaltaan kaksi päivää kestänyt IAB Interact! Tapahtuma oli kaikkien Euroopan IAB:den yhteinen kokoontuminen kahdeksi päiväksi kuumassa Barcelonan kesässä. Tapahtumaan osallistui n. 400 ihmistä ja tunnelma oli kaikkien kanssa varsin yhteenkuuluva. Tapahtuma järjestettiin nyt toista kertaa Barcelonassa.
Suomi-delekaatio IAB Interactissa: Mikael Gummerus, Jari Jaanto, Risto Jäntti, Birgitta Takala, Krista Reimaa, Aki Ovaska, Kimmo Vihanto, Jukka Pulkkinen
1. Päivä:
Tapahtumassa ensimmäisenä päivänä oli varsin mielenkiintoisia seminaareja. Alkusanat sanoi Alain Heureux, IAB Europen johtaja. Tämän jälkeen lavalla oli Belgialainen Bart Becks joka kertoi nuorista startup-yrittäjistä sekä Silicon Valley -menon tuonnista eurooppaa. Kuulosti varsin tutulta :).
Seuraavana esiintyi Daniel Knapp AdEx:sta, ja kertoi raportin euroopan Internet-penetraation luvuista sekä verkkomainonnan määrästä. Koko Euroopan alueella verkkomainonta oli 2011 21.9% ja kasvua viime vuodesta oli 14.5%. Verkkomainonnan markkinan koko on 20.9 miljardia euroa. Tarkemmat luvut voi lukea IAB:n raportista: http://www.iab.fi/uutiset-ja-tiedotteet/tiedotteet/euroopan-verkkomainonta-jatkaa-kasvua/
Suomi oli verkkomainonnassa 3. pienin kasvaja, ja Itä-Euroopan maat Venäjä mukaan luettuna kasvoivat eniten. Mobiilimainonta oli vielä kaikkialla pientä. UK:ssa tämä oli 5.3% kaikesta verkkomainonnasta.
Kahvitauolla kävimme tutustumassa startup-yrityksiin, jotka esiintyivät samassa tilassa, viereisessä salissa. Täällä oli myös pitchaus-kilpailu menossa, jossa pitchaaja oli nyrkkeilykehässä! Kaikki täällä oli hyvin tuttua, aika samanlaista kuin Suomenkin startup-kuvioissa. Tämä siis Slush-osuus :).
Kahvitauon jälkeen sali jaettiin seinällä kahtia. Toisella puolella oli mittaukseen liittyviä esityksiä ja toisella puolella teemalla Digital Landscape branditavaraa. Jäin brandipuolelle kuuntelemaan esityksiä, ja ehkä täältä mieleenpainuvin esitys oli eri medioiden yhteentoimivuus. Olivat monessa kohtaa havainneet että toisto on hyväksi ja Internet + TV on sama kuin 1+1=3 tehokkuudeltaan.
Illaksi meidät vietiin paikalliseen Grand Oneen, jossa palkittiin Euroopan parhaita kampanjoita sekä jaettiin tutkimukseen liittyvät palkinnot. Täällä oli varsin mielikuvituksellisesti järjestetty. Ruoka tuotiin polkupyörälähettien toimesta pöytiin. Täällä kemut kestivät puoleen yöhön, josta siirryttiin takaisin.
2. Päivä:
Tämä päivä alkoi seminaareilla jotka kestivät aamun puoli kymmenestä puoli seitsemään.
Koko päivä koostui erilaisista brandiasioista, ja kampanjoista. Täällä esiteltiin Persil-pesuaineen tuonti venäläiselle yleisölle ВКонтакте:n ja Одноклассники:n kautta. Kampanjassa oli hyvin tuotu kaikki sosiaalisen median kampanjan elementit mukaan.
Illalla oli vielä ohjelmassa verkottumista Hotel Arts:n terassilla, sekä kävimme “Barcelonan parhaassa ravintolassa” syömässä.
Oli kaikenkaikkiaan todella onnistunut tapahtuma, Kiitos IAB Europelle, kaikille osallistujille sekä matkakumppaneille, oli mahtava matka!
IABlogin Facebook kommentit

Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,
lue lisää24.04.2025
IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus
Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,
lue lisää08.04.2025
REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.
lue lisää28.03.2025
IAB Finlandin toiminnanjohtaja vaihtuu – uuden vetäjän haku käynnissä
IAB Finlandin pitkäaikainen toiminnanjohtaja Pasi Raassina on ilmoittanut eroavansa tehtävästään. Raassina jättää tehtävänsä ottaakseen vastaan uuden uramahdollisuuden. Hän jatkaa kuitenkin toiminnanjohtajana elokuun puoleenväliin asti varmistaakseen sujuvan siirtymävaiheen seuraajalleen.
lue lisää27.02.2025
Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin
IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30. Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,
lue lisää