IAB Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi Jarkko Kyttänen
IAB Finlandille valittiin tänään uusi hallitus ja uutena puheenjohtajana aloitti Sanomien Verkkomediamyynnin johtaja Jarkko Kyttänen. Hallitus on asettanut tavoitteekseen edelleen verkkomarkkinoinnin ja -mainonnan kasvun edistämisen. IAB:n tehtävä on kommunikoida verkkomarkkinoinnin tehosta ja voimasta sekä tiivistää yhteistyötä rinnakkaisyhdistysten kanssa.
”Verkkomainonta eri muodoissaan kasvaa vahvasti Suomessa myös tulevina vuosina. Verkkomainonta antaa uusia mahdollisuuksia pienillekin yrityksille oman myyntityönsä kehittämiseen. IAB haluaa vahvasti edesauttaa mainostajia verkkomainonnan hyödyntämisessä”, toteaa tuore hallituksen puheenjohtaja Jarkko Kyttänen.
Verkkomainonnan osuus kasvoi vuonna 2011 lähes 16 %:iin. Verkkomainonta edustaa kolmanneksi suurinta mediaryhmää sanomalehtimainonnan (41,6 %) ja tv-mainonnan (20,3 %) rinnalla. Vuoden 2011 yhteenlaskettu panostus verkkomainontaan oli 220,7 miljoonaa euroa, ja kasvua edellisvuoteen oli yhteensä 8,2 %.
IAB Finlandin teettämän asiantuntijakyselyn mukaan verkkomainonnan ennustetaan kasvavan keskimäärin 15 % vuoden 2012 alkupuoliskolla. Kasvun kohteita ovat arvioiden mukaan display- ja hakumainonta.
IAB Finlandin tärkeimpiä painopistealueita vuonna 2012 ovat verkkomainonnan kehittäminen vahvistamalla internetin ja interaktiivisen viestinnän roolia yhteisten standardien ja alalla tapahtuvan koulutuksen avulla. Lisäksi IAB tulee olemaan vahvasti mukana kehittämässä alan itsesääntelyä mm. implementoimalla kohdistetun verkkomainonnan uuden käytännesäännön (Online Behavioral Advertising - OBA Framework) Suomeen.
IAB Finland ry:n hallitus kaudelle 2012 on seuraava:
Jarkko Kyttänen, Sanoma, puheenjohtaja
Henrik Laine, MTV, varapuheenjohtaja
Markus Hakala, Activeark
Hanna Länsivuori, Aller / Suomi24
Asmo Halinen, Alma Media
Janne Pullinen, Fonecta
Juha Halmesvaara, Mediatoimisto Voitto
Jani Savolainen, Microsoft
Jukka Pulkkinen, Otavamedia
Maria-Theresia Westerback, SOK
Ari Kärpänen, Talentum
Ville Wikström, TNS Gallup
Lisätietoja:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
Jarkko Kyttänen hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 703 5190, etunimi.sukunimi(at)sanoma.fi
IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.
lue lisää03.10.2024
Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana
IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.
lue lisää27.08.2024
REKRY: Development & Sales Manager, Education Programs
IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä, lue roolin kuvaus täältä.
lue lisää18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää10.06.2024
Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.
lue lisää