
IAB Finlandille uusi hallitus ja uusia työryhmiä
IAB Finlandin syyskokouksessa esiteltiin 2019 toiminnan tavoitteita ja käytiin läpi budjetti, toimintasuunnitelma ja työryhmien suunnitelmat sekä valittiin uusi hallitus. Ensi vuonna on luvassa maksullisia ja maksuttomia seminaareja, oppaita ja julkaisuja sekä natiivimainonnan, markkinointiteknologian ja ohjelmallisen ostamisen koulutusta. Digimarkkinoijien ja digimediamyyjien sertifiointiohjelmat sekä IDM digitaalisen markkinoinnin kansainvälinen koulutus jatkuu entistä laajempana.
Alkuvuodesta toteutetaan IAB:n sivusto- ja ilmeuudistus ja lähdetään toteuttamaan uudistettua markkinointiviestintää yhdessä kumppanimme Storyboundin kanssa. Lisäarvoa jäsenyyteen tuovat vain jäsenille suunnattu syventävä ja laajempi sisältötarjonta.
Työryhmistä jatkavat tietosuoja, videomainonta, ohjelmallinen ostaminen, markkinointiteknologia, ad spend, sisältömarkkinointi sekä viewability. Uusina työryhminä aloittavat luovuuden työryhmä ja Digital Audio -työryhmä.
Puolet 12 paikkaisesta hallituksesta on vuosittain vaihtovuorossa.
2019 hallituksessa jatkavat
Alma Media Oyj, Johanna Vartiainen
Dentsu Aegis Network Oy, Timo Petänen
Keskisuomalainen Oyj, Kirsi Hakaniemi
Sanoma Oyj, Timo Rinne
SEK Oy, Tommi Pelkonen
Otavamedia Oy, Jukka Pulkkinen
Vuosille 2019-2020 valittiin
Veikkaus Oy, Eetu Paloheimo
Kotipizza Group Oyj, Johanna Kuosmanen
Relevant Digital Oy, Petri Kokkonen
Eversheds Asianajotoimisto Oy, Mari Rusi
IPG Mediabrands Oy, Christopher Fernandez
Artefact Oy, Jesse Ketonen
Hallitus valitsi järjestäytymiskokouksessaan puheenjohtajakseen Petri Kokkosen ja varapuheenjohtaksi Timo Rinteen. Uuden hallituksen toimikausi alkaa 1.1.2019. Toiminnanjohtajana jatkaa Birgitta Takala.
”Uuden hallituksen toimikausi alkaa hyvissä merkeissä. Edeltävät hallitukset, IAB:n toimisto ja ennen kaikkea lukuisat vapaaehtoiset työryhmissä työskentelevät digisankarit ovat luoneet vahvan pohjan IAB:n toiminnalle. Toimialamme kasvaa hyvää vauhtia. Paikallisten toimijoiden tulee tehdä yhä tiiviimpää yhteistyötä, jotta riittävän iso osa kasvusta jää kotimarkkinalle. Tälle yhteistyölle IAB tarjoaa hyvän pohjan, yhdistäen sekä mainonnan ostajat että -myyjät ja markkinoinnin tekijät.” Toteaa hallituksen tuleva puheenjohtaja Petri Kokkonen.

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024
IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää