Icon
IAB 15 vuotta Uutiset & blogi

IAB 15 vuotta

25.05.2012 | Jari Jaanto

IAB Juhlisti 15-vuotista taivaltaan järjestämällä upean seminaarin, sekä kansainvälisillä, että kotimaisilla puhujilla. Seminaari järjestettiin tutussa Astoria-salissa joka tarjoaa mahtavat puitteet seminaarijärjestelyille. Oli hienoa nähdä vanhoja ja uusia tuttuja samalla kertaa samassa paikassa. Tunnelma oli tässä vaiheessa jo rentoutunut.

Seminaari alkoi Antti Isokankaan johdattelemana ja IAB:n henkilöiden esittelyllä. Tämän jälkeen katsottiin video jossa selviää IAB Finlandin 15-vuotisen taipaleen tapahtumia sekä verkkomainonnan kehityskulku Suomessa. Video on nähtävillä täällä ja tulossa lisäksi katsottavaksi ruutu.fi:hin alkuviikosta, joten en lähde nyt spoilaamaan sen sisältöä :).

Seppo Roponen kertoi verkkomainonnan tilasta nyt ja ennusteista. Mieleen painui Sepon lausahdus, että myös ulkona olevat taulut alkavat olla verkkomainontaa. Samoin pelimainontaa ei vielä lasketa, joten nään tässä hyviä yhteistyömahdollisuuksia IAB:n ja IGDA:n (International Game Developers Association) väliselle yhteistyölle.

Tulevaisuutta edustivat Microsoftin Didier Ongena sekä MediaComin Christian Godske. Ongena kertoi, mitkä ovat Microsoftin tulevaisuuden näkymiä, ja mainosverkon avaamisesta Suomessa. Samoin hän valoitti Microsoftin suunnitelmista tulla applikaatiokauppiaaksi yleisökysymyksen säestämänä.

Ongena valotti hyvin, mitkä ovat nykyiset haasteet mittauksen puolella, ja etenkin että verkkomainontaa voi mitata hieman liian tarkkaan. Tämä tarkoittaa että kaikki tuovat oman mittarinsa mitä pitäisi seurata. Joku voi hehkutaa esim. Dwell-timeä, kun taas joku muu Engagementin määrää. IAB:n sisällä onkin puhuttu käsitteiden selventämisestä sekä yhtenäistämisestä. Ongenan esitys oli loistava, ja suosittelen ehdottamasti katsomaan videon heti kun se ruutuun tulee!

Ehkä kaikista mieleenpainuvin oli Suosikin järjestämä teinipaneeli, jossa oli neljä 14-17 vuotiasta (n.15v) teiniä. Heiltä kysyttiin aluksi "mitä verkkopalvelua käytät kun heräät" ja vastaukset olivat hyvin selviä: facebook, facebook, facebook, FACEBOOK. He eivät myöskään lue paperilehtiä, ja televisionkin katsominen koettiin turhaksi. Facebookissa tapahtuvat ihmissuhdedraamat ovat heidän elämänsuolansa. Muita verkkopalveluita, jotka olivat heidän suosiossaan olivat IRC-Galleria ja YouTube. Kun nuorilta kysyttiin, mitä he hakevat googlella, oli vastaus jälleen hyvin yksiselitteinen: KAIKEN :).

Se mikä kaikissa puhujissa tuli selkeästi esille, oli kaikkien nykyisten laitteiden, joissa on digipintaa, muuttuminen mainosmedioiksi. Ei voida enää puhua “mobiilimainostamisesta” vaan enemmänkin verkkomainonnan sulautumisesta kaikki päätelaitteet (ja tulevaisuudessa kaikki pinnat) kattavaksi kokemukseksi, jossa mainostaja ja asiakas ovat jatkuvassa dialogissa toistensa kanssa.

Tapahtuman viralliset Jatkot olivat Teatterin Aurinkoterassilla. Täällä tunnelma oli todella lämminhenkinen ja rento. Oli todella mukava päästä vaihtamaan juttuja vanhojen tuttujen kanssa, sekä tutustumaan paremmin IAB:n työryhmissä työskenteleviin henkilöihin. Ilta kesti tuohon klo 22 asti, jonka jälkeen siirryttiin Jatkojen jatkoille.

IAB Juhlisti 15-vuotista taivaltaan järjestämällä upean seminaarin, sekä kansainvälisillä, että kotimaisilla puhujilla. Seminaari järjestettiin tutussa Astoria-salissa joka tarjoaa mahtavat puitteet seminaarijärjestelyille. Oli hienoa nähdä vanhoja ja uusia tuttuja samalla kertaa samassa paikassa. Tunnelma oli tässä vaiheessa jo rentoutunut.

Seminaari alkoi Antti Isokankaan johdattelemana ja IAB:n henkilöiden esittelyllä. Tämän jälkeen katsottiin video jossa selviää miten IAB Finlandin 15-vuotisen taipaleen tapahtumia sekä verkkomainonnan kehitystä Suomessa. Video on tulossa katsottavaksi ruutu.fi:hin alkuviikosta, joten en lähde nyt spoilaamaan sen sisältöä :).

Seppo Roponen kertoi verkkomainonnan tilasta nyt ja ennusteista. Mieleen painui Sepon lausahdus että myös ulkona olevat taulut alkavat olla verkkomainontaa. Samoin pelimainontaa ei vielä lasketa, joten nään tässä hyviä yhteistyömahdollisuuksia IAB:n ja IGDA:n (International Game Developers Association) väliselle yhteistyölle.

Tulevaisuutta edustivat Microsoftin Didier Ongena sekä MediaComin Christian Godske. Ongena kertoi mitkä ovat Microsoftin tulevaisuuden näkymiä, ja mainosverkon avaamisesta Suomessa. Samoin hän valoitti Microsoftin suunnitelmista tulla applikaatiokauppiaaksi yleisökysymyksen säestämänä.

Ongena valotti hyvin miten nykyiset haasteet mittauksen puolella, ja etenkin sen että verkkomainontaa voi mitata hieman liian tarkkaan. Tämä tarkoittaa että kaikki tuovat oman mittarinsa mitä pitäisi seurata. Joku voi hehkutaa esim. Dwell-timeä, kun taas joku muu Engagementin määrää. IAB:n sisällä onkin puhuttu käsitteiden selventämisestä sekä yhtenäistämisestä. Ongenan esitys oli loistava, ja suosittelen ehdottamasti katsomaan videon heti kun se ruutuun tulee!

Ehkä kaikista mieleenpainuvin oli Suosikin järjestämä teinipaneeli, jossa oli neljä 14-17 vuotiasta (n.15v) teiniä. Heiltä kysyttiin aluksi mitä verkkopalvelua käytät kun heräät ja vastaukset olivat hyvin selviä: facebook, facebook, facebook, FACEBOOK. He eivät myöskään lue paperilehtiä, ja televisionkin katsominen koettiin turhaksi. Facebookissa tapahtuvat Muita verkkopalveluita jotka olivat heidän suosiossaan olivat IRC-Galleria ja YouTube. Kun nuorilta kysyttiin, mitä he hakevat googlella, oli vastaus jälleen hyvin yksiselitteinen: KAIKEN :).

Se mikä kaikissa puhujissa tuli selkeästi esille, oli kaikkien nykyisten laitteiden, joissa on digipintaa, muuttuminen mainosmedioiksi. Ei voida enää puhua “mobiilimainostamisesta” vaan enemmänkin verkkomainonnan sulautumisesta kaikki päätelaitteet (ja tulevaisuudessa kaikki pinnat) kattavaksi kokemukseksi, jossa mainostaja ja asiakas ovat jatkuvassa dialogissa toistensa kanssa.

Tapahtuman jatkot olivat teatterin terassilla. Täällä tunnelma oli todella lämminhenkinen ja rento. Oli todella mukava päästä vaihtamaan juttuja vanhojen tuttujen kanssa, sekä tutustumaan paremmin IAB:n työryhmissä työskenteleviin henkilöihin. Ilta kesti tuohon klo 22 asti, jonka jälkeen siirryttiin jatkoille.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Mainonnan videoistuminen jatkui myös vuonna 2022

Digitaalisen videomainonnan kokonaismäärä Suomessa vuonna 2022 oli noin 159 miljoonaa euroa. Kokonaisuus rakentuu instream-, outstream-, some- ja inbanner -mainonnasta. Vuoteen 2021 verrattuna digivideomainonnan määrä kavoi 14%. Vastaavasti vuoden 2022 aikana koko digikakun volyymin kasvoi noin 10 % ja kaikkien mediainvestointien (digitaaliset ja ei-digitaaliset yhteensä) määrä 4 %.

lue lisää

29.03.2023

Mainonnan videoistuminen jatkui myös vuonna 2022

Digitaalisen videomainonnan kokonaismäärä Suomessa vuonna 2022 oli noin 159 miljoonaa euroa. Kokonaisuus rakentuu instream-, outstream-, some- ja inbanner -mainonnasta. Vuoteen 2021 verrattuna digivideomainonnan määrä kavoi 14%. Vastaavasti vuoden 2022 aikana koko digikakun volyymin kasvoi noin 10 % ja kaikkien mediainvestointien (digitaaliset ja ei-digitaaliset yhteensä) määrä 4 %.

lue lisää

28.03.2023

IAB Europe -tutkimuskysely: Alle puolet yrityksistä seuraavat digimainonnan hiilijalanjälkeä

Internetin osuus maailman kasvihuonekaasupäästöistä on eri arvioiden mukaan 2-4%, joka vastaa lentoliikenteen osuutta. Päästöjen on arvioitu tuplaantuvan 2025 mennessä. Digitaalisen mainonnan osuus koko infrastruktuurin hiilijalanjäljestä on erään vuonna 2018 tehdyn arvion mukaan noin 10%, luultavasti nykyään huomattavasti enemmän. Toisen arvion mukaan 70% median verkkosivun latautumiseen kuluvasta sähköstä voidaan liittää digimainontaan.

lue lisää

21.03.2023

MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset

Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.

lue lisää

06.03.2023

Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.

lue lisää