Icon
IAB 15 vuotta Uutiset & blogi

IAB 15 vuotta

25.05.2012 | Jari Jaanto

IAB Juhlisti 15-vuotista taivaltaan järjestämällä upean seminaarin, sekä kansainvälisillä, että kotimaisilla puhujilla. Seminaari järjestettiin tutussa Astoria-salissa joka tarjoaa mahtavat puitteet seminaarijärjestelyille. Oli hienoa nähdä vanhoja ja uusia tuttuja samalla kertaa samassa paikassa. Tunnelma oli tässä vaiheessa jo rentoutunut.

Seminaari alkoi Antti Isokankaan johdattelemana ja IAB:n henkilöiden esittelyllä. Tämän jälkeen katsottiin video jossa selviää IAB Finlandin 15-vuotisen taipaleen tapahtumia sekä verkkomainonnan kehityskulku Suomessa. Video on nähtävillä täällä ja tulossa lisäksi katsottavaksi ruutu.fi:hin alkuviikosta, joten en lähde nyt spoilaamaan sen sisältöä :).

Seppo Roponen kertoi verkkomainonnan tilasta nyt ja ennusteista. Mieleen painui Sepon lausahdus, että myös ulkona olevat taulut alkavat olla verkkomainontaa. Samoin pelimainontaa ei vielä lasketa, joten nään tässä hyviä yhteistyömahdollisuuksia IAB:n ja IGDA:n (International Game Developers Association) väliselle yhteistyölle.

Tulevaisuutta edustivat Microsoftin Didier Ongena sekä MediaComin Christian Godske. Ongena kertoi, mitkä ovat Microsoftin tulevaisuuden näkymiä, ja mainosverkon avaamisesta Suomessa. Samoin hän valoitti Microsoftin suunnitelmista tulla applikaatiokauppiaaksi yleisökysymyksen säestämänä.

Ongena valotti hyvin, mitkä ovat nykyiset haasteet mittauksen puolella, ja etenkin että verkkomainontaa voi mitata hieman liian tarkkaan. Tämä tarkoittaa että kaikki tuovat oman mittarinsa mitä pitäisi seurata. Joku voi hehkutaa esim. Dwell-timeä, kun taas joku muu Engagementin määrää. IAB:n sisällä onkin puhuttu käsitteiden selventämisestä sekä yhtenäistämisestä. Ongenan esitys oli loistava, ja suosittelen ehdottamasti katsomaan videon heti kun se ruutuun tulee!

Ehkä kaikista mieleenpainuvin oli Suosikin järjestämä teinipaneeli, jossa oli neljä 14-17 vuotiasta (n.15v) teiniä. Heiltä kysyttiin aluksi "mitä verkkopalvelua käytät kun heräät" ja vastaukset olivat hyvin selviä: facebook, facebook, facebook, FACEBOOK. He eivät myöskään lue paperilehtiä, ja televisionkin katsominen koettiin turhaksi. Facebookissa tapahtuvat ihmissuhdedraamat ovat heidän elämänsuolansa. Muita verkkopalveluita, jotka olivat heidän suosiossaan olivat IRC-Galleria ja YouTube. Kun nuorilta kysyttiin, mitä he hakevat googlella, oli vastaus jälleen hyvin yksiselitteinen: KAIKEN :).

Se mikä kaikissa puhujissa tuli selkeästi esille, oli kaikkien nykyisten laitteiden, joissa on digipintaa, muuttuminen mainosmedioiksi. Ei voida enää puhua “mobiilimainostamisesta” vaan enemmänkin verkkomainonnan sulautumisesta kaikki päätelaitteet (ja tulevaisuudessa kaikki pinnat) kattavaksi kokemukseksi, jossa mainostaja ja asiakas ovat jatkuvassa dialogissa toistensa kanssa.

Tapahtuman viralliset Jatkot olivat Teatterin Aurinkoterassilla. Täällä tunnelma oli todella lämminhenkinen ja rento. Oli todella mukava päästä vaihtamaan juttuja vanhojen tuttujen kanssa, sekä tutustumaan paremmin IAB:n työryhmissä työskenteleviin henkilöihin. Ilta kesti tuohon klo 22 asti, jonka jälkeen siirryttiin Jatkojen jatkoille.

IAB Juhlisti 15-vuotista taivaltaan järjestämällä upean seminaarin, sekä kansainvälisillä, että kotimaisilla puhujilla. Seminaari järjestettiin tutussa Astoria-salissa joka tarjoaa mahtavat puitteet seminaarijärjestelyille. Oli hienoa nähdä vanhoja ja uusia tuttuja samalla kertaa samassa paikassa. Tunnelma oli tässä vaiheessa jo rentoutunut.

Seminaari alkoi Antti Isokankaan johdattelemana ja IAB:n henkilöiden esittelyllä. Tämän jälkeen katsottiin video jossa selviää miten IAB Finlandin 15-vuotisen taipaleen tapahtumia sekä verkkomainonnan kehitystä Suomessa. Video on tulossa katsottavaksi ruutu.fi:hin alkuviikosta, joten en lähde nyt spoilaamaan sen sisältöä :).

Seppo Roponen kertoi verkkomainonnan tilasta nyt ja ennusteista. Mieleen painui Sepon lausahdus että myös ulkona olevat taulut alkavat olla verkkomainontaa. Samoin pelimainontaa ei vielä lasketa, joten nään tässä hyviä yhteistyömahdollisuuksia IAB:n ja IGDA:n (International Game Developers Association) väliselle yhteistyölle.

Tulevaisuutta edustivat Microsoftin Didier Ongena sekä MediaComin Christian Godske. Ongena kertoi mitkä ovat Microsoftin tulevaisuuden näkymiä, ja mainosverkon avaamisesta Suomessa. Samoin hän valoitti Microsoftin suunnitelmista tulla applikaatiokauppiaaksi yleisökysymyksen säestämänä.

Ongena valotti hyvin miten nykyiset haasteet mittauksen puolella, ja etenkin sen että verkkomainontaa voi mitata hieman liian tarkkaan. Tämä tarkoittaa että kaikki tuovat oman mittarinsa mitä pitäisi seurata. Joku voi hehkutaa esim. Dwell-timeä, kun taas joku muu Engagementin määrää. IAB:n sisällä onkin puhuttu käsitteiden selventämisestä sekä yhtenäistämisestä. Ongenan esitys oli loistava, ja suosittelen ehdottamasti katsomaan videon heti kun se ruutuun tulee!

Ehkä kaikista mieleenpainuvin oli Suosikin järjestämä teinipaneeli, jossa oli neljä 14-17 vuotiasta (n.15v) teiniä. Heiltä kysyttiin aluksi mitä verkkopalvelua käytät kun heräät ja vastaukset olivat hyvin selviä: facebook, facebook, facebook, FACEBOOK. He eivät myöskään lue paperilehtiä, ja televisionkin katsominen koettiin turhaksi. Facebookissa tapahtuvat Muita verkkopalveluita jotka olivat heidän suosiossaan olivat IRC-Galleria ja YouTube. Kun nuorilta kysyttiin, mitä he hakevat googlella, oli vastaus jälleen hyvin yksiselitteinen: KAIKEN :).

Se mikä kaikissa puhujissa tuli selkeästi esille, oli kaikkien nykyisten laitteiden, joissa on digipintaa, muuttuminen mainosmedioiksi. Ei voida enää puhua “mobiilimainostamisesta” vaan enemmänkin verkkomainonnan sulautumisesta kaikki päätelaitteet (ja tulevaisuudessa kaikki pinnat) kattavaksi kokemukseksi, jossa mainostaja ja asiakas ovat jatkuvassa dialogissa toistensa kanssa.

Tapahtuman jatkot olivat teatterin terassilla. Täällä tunnelma oli todella lämminhenkinen ja rento. Oli todella mukava päästä vaihtamaan juttuja vanhojen tuttujen kanssa, sekä tutustumaan paremmin IAB:n työryhmissä työskenteleviin henkilöihin. Ilta kesti tuohon klo 22 asti, jonka jälkeen siirryttiin jatkoille.

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

06.02.2024

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.

lue lisää

26.01.2024

Antti Kallio ja Christopher Fernandez IAB Finlandin hallituksen PJ-kaksikoksi

Dagmarin Chief Business Officer Antti Kallio valittiin tammikuun kokouksessa yksimielisesti IAB Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2024. Varapuheenjohtajan nuijaa tänä vuonna heiluttaa viime vuoden tapaan Kinesson Pohjoismaiden liiketoiminnasta vastaava Christopher Fernandez.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää