Icon
Euroopan verkkomainonta jatkaa kasvua Uutiset & blogi

Euroopan verkkomainonta jatkaa kasvua

05.06.2012

Euroopan verkkomainonta jatkaa kasvua
– joka viides mainospanostus investoidaan verkkoon

Euroopan verkkomainonnan kasvuveturina hakumainonta vuonna 2011

Euroopan verkkomainonta kasvoi 14,5 % viime vuonna huolimatta yleisesti heikosta taloustilanteesta. Verkkomainonnan osuus koko Euroopan mainonnasta oli 21,8 % ja Euroopassa panostettiin verkkomainontaan yhteensä 20,9 miljardia euroa vuonna 2011. IAB Europen yhdessä Screen Digestin kanssa julkaiseman verkkomainonnan tutkimus kattaa nyt 26 maata. Ensimmäistä kertaa mukana oli Turkki.

Verkkomainonnan eri muodoista hakusanamainonta oli suurin 17,9 %:in kasvulla. Sen osuus Euroopan verkkomainonnan kakusta oli 46,5 %. Displaymainonnan osuus pysyi lähes vakaana 33,6 %:ssa, kasvun ollessa 15,3 % viime vuonna. Kasvua vauhdittivat uudet online video- ja mobiilimainosmuodot. Luokiteltu ja hakemistomainonta menettivät hieman osuuksiaan, laskien 19,2 %:iin. Kasvua kertyi kuitenkin 5,7 %.

Mobiilimainonnan keskimääräinen kasvuvauhti oli Euroopassa lähes 46 %

Vaikka mobiilimainonnan määrät ovat vielä kehittymässä, kasvavat niiden panostukset kovaa vauhtia. Tällä hetkellä ne muodostavat osaltaan keskimäärin 1–3 % displaymainoskuluista. Yhdeksän seurannassa mukana olevaa markkina-aluetta raportoi mobiilin displaymainonnan kasvaneen viime vuonna peräti 45,6 %.

Videon osuus displaymainonnasta oli 8,2 %

Adex Benchmark 2011 sisältää online videomainonnan luvut 14 markkinasta, missä videomainonta vastaa keskimäärin 8,2 % kaikista displaymainosnäytöistä. Online videomainonnan osuus oli korkeimmillaan 9,8 % Ruotsissa. Britanniassa videomainonnan panostukset olivat 126 milj. euroa ja Saksassa 117 milj. euroa.

USA ja Euroopan suuret markkina-alueet vuonna 2011

USA:n kasvuvauhti oli 25 % viime vuonna ja verkkomainontaan käytettiin yhteensä 24,5 miljardia euroa. Euroopan viiden suurimman markkina-alueen (Iso-Britannia, Saksa, Ranska, Italia, Hollanti) osuus oli 67,9 % kaikista verkkomainonnan panostuksista vuonna 2011. Suurimmat yksittäiset verkkomainonnan kasvuluvut olivat vielä jyrkässä kehitysvauhdissa olevilla Venäjällä (55,5 %) ja Serbiassa (46,0 %). Kaiken kaikkiaan Euroopan mainosmarkkinat kasvoivat 3,6 %. Ilman verkkomainonnan panostuksia kasvua olisi ollut vain 0,8 %.

”Big Data” – tiedon kerääminen ja hyödyntäminen

Displaymainonnan kasvu jatkui edelleen yli 15 %:n vauhdilla. Tämä kertoo displaymainonnan vahvistuneesta roolista brändimainonnassa sekä kerätyn tiedon hyödyntämisestä displaykampanjoinnissa. Tiedon kerääminen ja jalostaminen mainostajan tarpeisiin mahdollistaa niin laajojen yleisöjen kuin tarkkojen kohderyhmien tavoittamisen kustannustehokkaasti. Hakumainonta on menestyksekkäästi avannut tietä ja toiminut suunnannäyttäjänä kerätyn tiedon hyödyntämisessä nyt myös displaymainonnassa.

Tutustu AdEx 2011-kokonaisraporttiin

Lisätietoja:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry
birgitta.takala(at)iab.fi, puh 040 543 9165

Aiheesta lisää:
IAB Europen lehdistötiedotteessa

Artikkeli Uutiset
Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää

26.08.2021

Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää

28.06.2021

REKRY: Markkinointisuunnittelija IAB Finlandille

IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä markkinointisuunnittelijaksi, lue roolin kuvaus täältä.

lue lisää

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

11.05.2021

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää