Euroopan digimainonta 10% kasvussa 2022

IAB Europen kokoama AdEx -tutkimus vuoden 2022 digitaalisesta mediamarkkinasta Euroopassa julkistettiin toukokuun lopussa. Digitaalisen mainonnan määrä kasvoi 9,8 % ja kokonaisvolyymi nousi 86 miljardiin euroon. Kaikki suurimmat digimainonnan momentit (display, video, sosiaalinen media, haku ja luokitellut) kasvoivat vuonna 2022.
AdEx Benchmark -tutkimus toteutettiin nyt seitsemättätoista kertaa ja tiedot siihen kerättiin kaiken kaikkiaan 29 Euroopan maasta. Edellisiin vuosiin verrattuna Viro, Latvia ja Liettua olivat nyt mukana tutkimuksessa ensimmäistä kertaa ja Venäjä sekä Valko-Venäjä eivät enää ole mukana hankkeessa.
IAB Europen pääekonomisti Daniel Knapp kommentoi vuoden 2022 tuloksia seuraavasti: "Brändit digitalisoivat vauhdilla tehostaakseen toimintaansa ja siirtävät samalla myös mainontabudjetteja digitaaliseen suuntaan. Digitaalinen mainonta kasvoi Euroopassa myös vuonna 2022 voimakkaasti makroympäristön epävakaudesta huolimatta. Trendi tulee vahvistumaan myös lähitulevaisuudessa, sillä taantuman sekä epävarmuuden aikana digitaaliset mediat tuovat toimivia ratkaisuja mainonnan tehokkuuden mittaamiseen.
IABlogin Facebook kommentit
BLOGI
IAB Finlandille valittiin uusi hallitus, samalla vahvistettiin ensi vuoden painopisteet.
lue lisää12.12.2025
IAB Finlandin syyskokous: uudet hallituksen jäsenet vahvistavat yhdistyksen asemaa digimainonnan ekosysteemin edelläkävijänä
IAB Finlandille valittiin uusi hallitus, samalla vahvistettiin ensi vuoden painopisteet.
lue lisää11.12.2025
Digitaalisten ulkomainospintojen kartta
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä on koonnut kattavan kartan, joka kokoaa yhteen työryhmään kuuluvien yritysten kaikki digitaaliset ulkomainospinnat. Kartan avulla voit selata, rajata ja hakea mainospintoja toimijoiden, kaupunkien sekä ulkomainospintojen ominaisuuksien mukaan.
lue lisää10.12.2025
Pelimainonnan nykytila ja trendit Suomessa 2025 -kysely
Haluamme kartoittaa, missä pelimainonta Suomessa tällä hetkellä menee ja mitä trendejä on nousemassa. Pelimainonta kattaa sekä mobiilipelien mainospaikat, pelien sisäiset mainosratkaisut että e-urheilun.
lue lisää04.12.2025
Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa: Milloin ja miten sen käyttö pitäisi merkitä?
Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?
lue lisää