Icon
EU hyväksyi uuden tietosuoja-asetuksen Uutiset & blogi

EU hyväksyi uuden tietosuoja-asetuksen

20.04.2016

Viime torstaina, noin tunti IAB:n tietosuojaseminaarin päättymisestä, EU:n yleinen tietosuoja-asetus hyväksyttiin lopullisesti Euroopan parlamentin ja neuvoston päätöksillä. Asetus tulee voimaan keväällä 2018, ja pian alkavan kahden vuoden siirtymäajan kuluessa yhtiöiden on saatettava toimintansa asetuksen määrittämien vaatimusten mukaiseksi.

Uusi asetus korvaa vuonna 1995 säädetyn henkilötietodirektiivin, ja on voimassa koko EU:n alueella samansisältöisenä. Asetusta sovelletaan henkilötietojen käsittelyyn, mikäli rekisterinpitäjän tai henkilötietojen käsittelijän toimipaikka on Euroopan unionissa taikka mikäli EU:n ulkopuolella rekisteröity ja toimiva yritys tarjoaa tuotteita tai palveluita EU-alueella tai valvoo (kuten profiloi) luonnollisia henkilöitä EU-alueella. Näin ollen asetuksen vaikutukset ulottuvat kaikkiin julkaisijoihin, markkinoijiin, teknologiayhtiöihin, jotka toiminnassaan käsittelevät mitä tahansa tietoa, joka on edes epäsuorasti yhdistettävissä henkilöön.

Asetuksen taustalla on ensisijaisesti pyrkimys vahvistaa yksilön tietosuojaa, mutta myös parantaa kansainvälisen liiketoiminnan edellytyksiä.

IAB Finland jatkaa aiheesta tiedottamista ja on lähitulevaisuudessa myös järjestämässä aiheeseen liittyviä workshopeja.

Lisätiedot:
Tietosuojaryhmän pj / Sanoma Oyj: Anna Paimela, Senior Legal Counsel, anna.paimela(at)sanoma.com
IAB Finland: Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, birgitta.takala(a)iab.fi

BLOGI
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää

10.06.2024

Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 mijoonaa euroa

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.

lue lisää

23.05.2024

Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.

lue lisää

16.05.2024

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää