Icon
EU hy­väk­syi uu­den tie­to­suo­ja-ase­tuk­sen Uu­ti­set & blo­gi

EU hyväksyi uuden tietosuoja-asetuksen

20.04.2016

Viime torstaina, noin tunti IAB:n tietosuojaseminaarin päättymisestä, EU:n yleinen tietosuoja-asetus hyväksyttiin lopullisesti Euroopan parlamentin ja neuvoston päätöksillä. Asetus tulee voimaan keväällä 2018, ja pian alkavan kahden vuoden siirtymäajan kuluessa yhtiöiden on saatettava toimintansa asetuksen määrittämien vaatimusten mukaiseksi.

Uusi asetus korvaa vuonna 1995 säädetyn henkilötietodirektiivin, ja on voimassa koko EU:n alueella samansisältöisenä. Asetusta sovelletaan henkilötietojen käsittelyyn, mikäli rekisterinpitäjän tai henkilötietojen käsittelijän toimipaikka on Euroopan unionissa taikka mikäli EU:n ulkopuolella rekisteröity ja toimiva yritys tarjoaa tuotteita tai palveluita EU-alueella tai valvoo (kuten profiloi) luonnollisia henkilöitä EU-alueella. Näin ollen asetuksen vaikutukset ulottuvat kaikkiin julkaisijoihin, markkinoijiin, teknologiayhtiöihin, jotka toiminnassaan käsittelevät mitä tahansa tietoa, joka on edes epäsuorasti yhdistettävissä henkilöön.

Asetuksen taustalla on ensisijaisesti pyrkimys vahvistaa yksilön tietosuojaa, mutta myös parantaa kansainvälisen liiketoiminnan edellytyksiä.

IAB Finland jatkaa aiheesta tiedottamista ja on lähitulevaisuudessa myös järjestämässä aiheeseen liittyviä workshopeja.

Lisätiedot:
Tietosuojaryhmän pj / Sanoma Oyj: Anna Paimela, Senior Legal Counsel, anna.paimela(at)sanoma.com
IAB Finland: Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, birgitta.takala(a)iab.fi

BLOGI
Vastuullisuus markkinoinnissa – välttämättömyys vai kilpailuetu?

Viime vuosina vastuullisuus on noussut yhdeksi kuumimmista puheenaiheista yritysmaailmassa – eikä syyttä! Se ei ole enää vain trendisana, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa niin brändiin, asiakassuhteisiin kuin yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. Mutta mitä vastuullisuus markkinoinnissa oikeastaan sisältää?

lue lisää

20.05.2025

Vastuullisuus markkinoinnissa – välttämättömyys vai kilpailuetu?

Viime vuosina vastuullisuus on noussut yhdeksi kuumimmista puheenaiheista yritysmaailmassa – eikä syyttä! Se ei ole enää vain trendisana, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa niin brändiin, asiakassuhteisiin kuin yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. Mutta mitä vastuullisuus markkinoinnissa oikeastaan sisältää?

lue lisää

24.04.2025

IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus

Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,

lue lisää

08.04.2025

REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland

Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.

lue lisää

28.03.2025

IAB Finlandin toiminnanjohtaja vaihtuu – uuden vetäjän haku käynnissä

IAB Finlandin pitkäaikainen toiminnanjohtaja Pasi Raassina on ilmoittanut eroavansa tehtävästään. Raassina jättää tehtävänsä ottaakseen vastaan uuden uramahdollisuuden. Hän jatkaa kuitenkin toiminnanjohtajana elokuun puoleenväliin asti varmistaakseen sujuvan siirtymävaiheen seuraajalleen.

lue lisää