Digitaalisen mainonnan nykytilan ja tulevaisuuden näkymiä Euroopan huipulta - IAB Interact starttaa ensi viikolla!
IAB Europen vuoden päätapahtuma IAB Interact järjestetään ensi viikolla virtuaalisesti, mitenkäs muutenkaan. Tapahtuma jakautuu kolmelle päivälle tiistaista torstaihin 25-27.5. ja puheenvuorot sekä paneelit ajoittuvat mukavasti iltapäiviin. Tapahtuman mahdollistavat sponsorit ja se on osallistujille ilmainen. Tarkemmat ajat ja ilmouttautuminen löytyvät täältä: https://iabeurope.eu/interact/
Interact tarjoaa jokaisena päivänä 2,5 tuntia näkemyksellistä asiaa suoraan Euroopan huipulta. Tämän vuoden IAB Interactin teemat keskittyvät digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin trendeihin ja kehitykseen, privacyyn sekä olemassa oleviin sekä uusiin standardeihin, joita yhdessä kehittämällä varmistamme hyvät edellytykset tulevaisuuden menestykselle. IAB Europe julkistaa myös menneen, kaikin puolin haasteita tarjonneen vuoden 2020 digimediapanostukset 27:stä Euroopan maasta. Tarjolla on siis ensimmäistä kertaa kattava kokonaiskuva siitä kuinka pandemia sekoitti markkinan korttipakan ja millainen käsi kenellekin jaettiin.
Pandemia oli yllättävin, mutta ei ainoa markkinaamme ravistellut muutos. Vuosia muhinut privacy-kehitys kulminoitui kolmannen osapuolen evästeiden kuolinilmoitukseen ja merkittäviin muutoksiin iOS appimainonnan kohdistamisessa ja mittaamisessa.
Näkemyksiä digitaalisen mainonnan tulevaisuudesta
Vaikka lähihistoria onkin ollut poikkeuksellinen, tarjoaa se mielenkiintoisen pohjan tulevaisuuden ennustamiselle. Jatkuuko etäilyn aikana kiihtynyt digipalveluiden käyttö ja verkkokaupan kasvu samanlaisena? Kenellä on parhaat edellytykset tarjota toimivimmat ratkaisut kohdistamiseen ja mittaamiseen? Miten kiehtova toimialamme kehittyy seuraavien vuosien aikana? Katselen itse maailmaa pääsääntöisesti medioiden ja teknologioiden vinkkelistä, joten alla pari ajatusta tulevasta tästä näkökulmasta:
Kiinnostavia polkuja on monia. Helpoimmat ja melko varmasti oikeaan osuvat väitteet ovat, että DOOH, audio, mediallistuvat kaupan toimijat ja paljon kirjautuneita käyttäjiä keräävät palvelut ovat menestyjien joukossa. Pienemmillä alueellisilla toimijoilla tulee olemaan haasteita edessä, ja näitä tullaan taklaamaan liittoumilla erityisesti myyntiin ja dataan keskittyen. Konsolidoituminen jatkuu myös yrityskauppojen kautta erityisesti medioiden, mutta myös teknologiatoimijoiden keskuudessa. Pohjoismaiset pörssit saavat listoilleen ainakin jonkun, joitain mainosteknologiatoimijoita. En osaa sanoa puhutaanko asiasta yksikössä vai monikossa. Nämä olivat helppoja ja vahvoihin signaaleihin perustuvia ennakointeja.
Uskon myös, että mediat keräävät lankoja vahvemmin omiin käsiinsä, takaisin vuosia valtaa haalineilta teknologiatoimijoilta. Tämä helpottuu kun julkaisijoiden osaaminen kasvaa ja heidän käytössä on entistä enemmän ja helpommin yhteismitallista dataa ja työvälineitä eri kumppaneiden arvioimiseksi ja heidän suoritteensa optimoimiseksi. Myyntiteknologioista tulee helpommin ohjattavia ja optimoitavia. Ja ennen kaikkea käytettävistä teknologioista tulee puhtaita businesspäätöksiä hankalien ja rahaa vievien teknologiaprojektien sijaan.
Ja vielä, pohjoismaista tulee vahvempi vaikuttaja adtech -markkinalla. Suomestakin löytyy jo useita menestystarinoita ja uusia kuplii pinnan alla, niin osto- kuin myyntipuolelle, privacyä ja ID-hallintaa unohtamatta.
Relevant Digital mukana mahdollistamassa
Relevant Digital on yksi IAB Interactin mahdollistavista pääsponsporeista ja samalla myös ensimmäinen lähes vuosittain järjestettyä tapahtumaa sponsoroiva suomalainen yritys. Paneelikeskusteluissa nähdään mukana myös Relevant Digitalin Petri Kokkonen ja Olli Järvilehto.
Tervetuloa mukaan IAB Interactiin kuuntelemaan inspiroivia puheenvuoroja, keskusteluita ja ennakointeja toimialan tulevaisuudesta!
Tarkemmat ajat ja ilmoittautuminen löytyvät täältä: https://iabeurope.eu/interact/
IABlogin Facebook kommentit
IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.
lue lisää03.10.2024
Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana
IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.
lue lisää27.08.2024
REKRY: Development & Sales Manager, Education Programs
IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä, lue roolin kuvaus täältä.
lue lisää18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää10.06.2024
Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.
lue lisää