Icon
Digitaalisen mainonnan nykytilan ja tulevaisuuden näkymiä Euroopan huipulta - IAB Interact starttaa ensi viikolla! Uutiset & blogi

Digitaalisen mainonnan nykytilan ja tulevaisuuden näkymiä Euroopan huipulta - IAB Interact starttaa ensi viikolla!

18.05.2021 | Petri Kokkonen, Relevant Digital

IAB Europen vuoden päätapahtuma IAB Interact järjestetään ensi viikolla virtuaalisesti, mitenkäs muutenkaan. Tapahtuma jakautuu kolmelle päivälle tiistaista torstaihin 25-27.5. ja puheenvuorot sekä paneelit ajoittuvat mukavasti iltapäiviin. Tapahtuman mahdollistavat sponsorit ja se on osallistujille ilmainen. Tarkemmat ajat ja ilmouttautuminen löytyvät täältä: https://iabeurope.eu/interact/

Interact tarjoaa jokaisena päivänä 2,5 tuntia näkemyksellistä asiaa suoraan Euroopan huipulta. Tämän vuoden IAB Interactin teemat keskittyvät digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin trendeihin ja kehitykseen, privacyyn sekä olemassa oleviin sekä uusiin standardeihin, joita yhdessä kehittämällä varmistamme hyvät edellytykset tulevaisuuden menestykselle. IAB Europe julkistaa myös menneen, kaikin puolin haasteita tarjonneen vuoden 2020 digimediapanostukset 27:stä Euroopan maasta. Tarjolla on siis ensimmäistä kertaa kattava kokonaiskuva siitä kuinka pandemia sekoitti markkinan korttipakan ja millainen käsi kenellekin jaettiin.

Pandemia oli yllättävin, mutta ei ainoa markkinaamme ravistellut muutos. Vuosia muhinut privacy-kehitys kulminoitui kolmannen osapuolen evästeiden kuolinilmoitukseen ja merkittäviin muutoksiin iOS appimainonnan kohdistamisessa ja mittaamisessa.

Näkemyksiä digitaalisen mainonnan tulevaisuudesta

Vaikka lähihistoria onkin ollut poikkeuksellinen, tarjoaa se mielenkiintoisen pohjan tulevaisuuden ennustamiselle. Jatkuuko etäilyn aikana kiihtynyt digipalveluiden käyttö ja verkkokaupan kasvu samanlaisena? Kenellä on parhaat edellytykset tarjota toimivimmat ratkaisut kohdistamiseen ja mittaamiseen? Miten kiehtova toimialamme kehittyy seuraavien vuosien aikana? Katselen itse maailmaa pääsääntöisesti medioiden ja teknologioiden vinkkelistä, joten alla pari ajatusta tulevasta tästä näkökulmasta:

Kiinnostavia polkuja on monia. Helpoimmat ja melko varmasti oikeaan osuvat väitteet ovat, että DOOH, audio, mediallistuvat kaupan toimijat ja paljon kirjautuneita käyttäjiä keräävät palvelut ovat menestyjien joukossa. Pienemmillä alueellisilla toimijoilla tulee olemaan haasteita edessä, ja näitä tullaan taklaamaan liittoumilla erityisesti myyntiin ja dataan keskittyen. Konsolidoituminen jatkuu myös yrityskauppojen kautta erityisesti medioiden, mutta myös teknologiatoimijoiden keskuudessa. Pohjoismaiset pörssit saavat listoilleen ainakin jonkun, joitain mainosteknologiatoimijoita. En osaa sanoa puhutaanko asiasta yksikössä vai monikossa. Nämä olivat helppoja ja vahvoihin signaaleihin perustuvia ennakointeja.

Uskon myös, että mediat keräävät lankoja vahvemmin omiin käsiinsä, takaisin vuosia valtaa haalineilta teknologiatoimijoilta. Tämä helpottuu kun julkaisijoiden osaaminen kasvaa ja heidän käytössä on entistä enemmän ja helpommin yhteismitallista dataa ja työvälineitä eri kumppaneiden arvioimiseksi ja heidän suoritteensa optimoimiseksi. Myyntiteknologioista tulee helpommin ohjattavia ja optimoitavia. Ja ennen kaikkea käytettävistä teknologioista tulee puhtaita businesspäätöksiä hankalien ja rahaa vievien teknologiaprojektien sijaan.

Ja vielä, pohjoismaista tulee vahvempi vaikuttaja adtech -markkinalla. Suomestakin löytyy jo useita menestystarinoita ja uusia kuplii pinnan alla, niin osto- kuin myyntipuolelle, privacyä ja ID-hallintaa unohtamatta.

Relevant Digital mukana mahdollistamassa

Relevant Digital on yksi IAB Interactin mahdollistavista pääsponsporeista ja samalla myös ensimmäinen lähes vuosittain järjestettyä tapahtumaa sponsoroiva suomalainen yritys. Paneelikeskusteluissa nähdään mukana myös Relevant Digitalin Petri Kokkonen ja Olli Järvilehto.

Tervetuloa mukaan IAB Interactiin kuuntelemaan inspiroivia puheenvuoroja, keskusteluita ja ennakointeja toimialan tulevaisuudesta!

Tarkemmat ajat ja ilmoittautuminen löytyvät täältä: https://iabeurope.eu/interact/

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää

26.08.2021

Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää

28.06.2021

REKRY: Markkinointisuunnittelija IAB Finlandille

IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä markkinointisuunnittelijaksi, lue roolin kuvaus täältä.

lue lisää

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää