Icon
Digimainonta nosti mediamainonnan taas plussalle Uutiset & blogi

Digimainonta nosti mediamainonnan taas plussalle

27.04.2018

Vuoden ensimmäinen kvartaali oli digimainonnalle menestyksekäs, ja se siivitti myös mediamainonnan kokonaisuuden kasvukäyrälle.

Mediamainonnan kokonaisuus nousi 267,7 miljoonaan euroon ja digimainonnan avittamana se kasvoi 3,4 prosenttia verrattuna viime vuoden ensimmäiseen kvartaaliin. Sähköisten medioiden osuus on nyt 65 prosenttia kokonaispanostuksista ja kasvua kertyi kolme prosenttiyksikköä vuoden aikana. Digimainonnan osuus koko mediakakusta vahvistui edelleen ja kattaa lähes 38 prosenttia mediamainonnan kokonaispanostuksista. Sen markkinaosuus kasvoi viidellä prosenttiyksiköllä viime vuodesta.

Mainostajien panostukset digimainontaan nousivat yhteensä 101,3 miljoonaan euroon ja kasvua kertyi viime vuoteen verrattuna 19,5 prosenttia. Merkittävimmin kasvoivat hakumainonta 24,7 prosenttia ja panostukset sosiaaliseen mediaan 44,2 prosenttai. Netti-TV-ympäristöön sijoitettu instream-videomainonta kasvoi lähes 12 prosenttia ja talouden kasvua peilaava luokiteltu mainonta 11,1 prosenttia. Mobiilimainonnasta ohjautuu tällä hetkellä osa display-mainontaan, joten sen luvut eivät vastaa todellista mainostajien panostusta mobiiliin.

”IAB Finland haluaa kannustaa mainostajia ja muistuttaa, että Suomessa on edelleen luotettava ja laadukas mediakenttä. Suomalaiset luottavat mediaan eniten maailmassa ja käyttävät paljon paikallisia verkkopalveluita verrattuna muihin maihin. GDPR eli EU:n tietosuoja-asetus tulee selventämään digitaalisen mainonnan pelisääntöjä ja lisäämään myös läpinäkyvyyttä”, toteaa IAB:n hallituksen puheenjohtaja Kirsi Hakaniemi.

IAB Finland seuraa myös ohjelmallisen ostotavan kehittymistä Suomessa. IAB:n tuoreeseen kyselyyn perustuvan arvion mukaan ohjelmallisesti ostetun display-mainonnan osuus display-mainonnan kokonaisuudesta vuonna 2017 oli 29 prosenttia (sisältää desktop-, mobiili- ja instream-videomainonnan). Mediatoimistojen antaman ennusteen mukaan osuus tulee nousemaan edelleen myös vuoden 2018 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana. Maaliskuussa tehtyyn kyselyyn vastasi 13 mediatoimistoa.

IAB:n kvartaaliseurannan muutosprosentit on laskettu vertailukelpoisin luvuin.

IAB Finland kerää haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IPG Mediabrands, Dentsu Aegis Network, Zeeland Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Solteq, Nordic Morning, Quru, NetBooster, Tulos Helsinki ja Medialuotsi. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman haku- ja Facebook-mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty Kantar TNS:n PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

BLOGI
Tule mukaan menestykseen – MIXX Awards hakee yhteistyökumppaneita ensi kevään tapahtumaan!

IAB MIXX Awards on värikäs ja iloinen tapahtuma, joka kokoaa yhteen digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät juhlimaan alansa huippusaavutuksia. Keväällä 2023 ensimmäistä kertaa järjestetty tapahtuma keräsi huiman suosion ja sai osakseen paljon kiitoksia niin osallistujilta kuin järjestäjiltäkin. Tämän myötä on päätetty järjestää tapahtuma myös ensi keväänä.

lue lisää

02.11.2023

Tule mukaan menestykseen – MIXX Awards hakee yhteistyökumppaneita ensi kevään tapahtumaan!

IAB MIXX Awards on värikäs ja iloinen tapahtuma, joka kokoaa yhteen digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät juhlimaan alansa huippusaavutuksia. Keväällä 2023 ensimmäistä kertaa järjestetty tapahtuma keräsi huiman suosion ja sai osakseen paljon kiitoksia niin osallistujilta kuin järjestäjiltäkin. Tämän myötä on päätetty järjestää tapahtuma myös ensi keväänä.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

31.05.2023

MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa

Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin

lue lisää