Icon
Digimainonta jo 26 prosenttia mediamainonnan kakusta Uutiset & blogi

Digimainonta jo 26 prosenttia mediamainonnan kakusta

11.11.2015

Digitaalinen mainonta kasvoi Suomessa vuoden 2015 kolmannella kvartaalilla 5,6 prosenttia ja muodosti 26 prosenttia kaikista mediamainonnan panostuksista. Vuosineljänneksen vahvimmat kasvajat olivat Facebook- ja mobiilimainonta.

Suomessa panostettiin digitaaliseen mainontaan vuoden 2015 kolmannella kvartaalilla 61 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon oli 5,6 %. Verkkomainonta muodostaa jo 26 % kaikista mediamainonnan panostuksista.

Vuosineljänneksen vahvin kasvu nähtiin Facebook-mainonnassa, joka kasvoi 44,2 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Panostukset mobiilimainontaan olivat 4,3 miljoonaa euroa, kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 34,4 %.

Display-mainonnan panostusten kasvu on taittunut vuoden 2015 mittaan, ja kolmannella vuosineljänneksellä laskua oli 1,5 %. Hakumainonnan ja hakemistojen panostukset kasvoivat hieman (+2,8 %), luokiteltujen ilmoitusten panostukset säilyivät ennallaan (+0,6 %).

Videomainonta on vakiinnuttanut paikkansa digitaalisten mainosmuotojen joukossa. Panostukset in-stream-videomainontaan laskivat Suomessa nyt ensimmäistä kertaa (-1,0 %), joskin kuukausittaista vaihtelua kampanjoinnissa on runsaasti. IAB Finland on lisäksi kerännyt vuoden 2015 alusta YouTuben mainospanostuksia, jotka eivät ole vielä mukana digimainonnan kokonaispanostusluvuissa. Kolmannella kvartaalilla panostukset YouTube-mainontaan olivat 1,4 miljoonaa euroa, saman verran kuin vuoden aikaisemmilla kvartaaleilla.

”Digitaalinen mainonta lähestyy edelleen mainospanostusten ykköspaikkaa. Viime vuoden kolmannella neljänneksellä digi oli juuri kirinyt television mainospanostusten ohi, nyt kaulaa on jo selvästi enemmän”, sanoo IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

Verkkomainonta 3Q 2015 M € Muutos-%
Hakumainonta ja hakemistot 22,4 2,8 %
Facebook 7,5 44,2 %
Display yhteensä 23,2 1,2 %
     Display  15,9 -1,5 %
     In-stream-video 2,95 -1,0 %
     Mobiili  4,3 34,4 %
Luokitellut  7,9 0,6 %
Digimainonta yhteensä 61,0 5,6 %

Lähteet: TNS Ad Intelligence -kuukausiseuranta ja IAB Finland kvartaaliseuranta.




Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi

IAB Finland kerää hakumainonnan sekä Facebook-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Aegis Group, Zeeland Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Descom, Klikkicom, Kontaktia, Opasmedia, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät lisäksi estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan ostetun mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.

lue lisää

23.09.2025

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.

lue lisää

23.09.2025

Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari

Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.

lue lisää

13.08.2025

Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana

Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.

lue lisää

19.06.2025

Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää