
Digimainonta jo 26 prosenttia mediamainonnan kakusta
Digitaalinen mainonta kasvoi Suomessa vuoden 2015 kolmannella kvartaalilla 5,6 prosenttia ja muodosti 26 prosenttia kaikista mediamainonnan panostuksista. Vuosineljänneksen vahvimmat kasvajat olivat Facebook- ja mobiilimainonta.
Suomessa panostettiin digitaaliseen mainontaan vuoden 2015 kolmannella kvartaalilla 61 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon oli 5,6 %. Verkkomainonta muodostaa jo 26 % kaikista mediamainonnan panostuksista.
Vuosineljänneksen vahvin kasvu nähtiin Facebook-mainonnassa, joka kasvoi 44,2 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Panostukset mobiilimainontaan olivat 4,3 miljoonaa euroa, kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 34,4 %.
Display-mainonnan panostusten kasvu on taittunut vuoden 2015 mittaan, ja kolmannella vuosineljänneksellä laskua oli 1,5 %. Hakumainonnan ja hakemistojen panostukset kasvoivat hieman (+2,8 %), luokiteltujen ilmoitusten panostukset säilyivät ennallaan (+0,6 %).
Videomainonta on vakiinnuttanut paikkansa digitaalisten mainosmuotojen joukossa. Panostukset in-stream-videomainontaan laskivat Suomessa nyt ensimmäistä kertaa (-1,0 %), joskin kuukausittaista vaihtelua kampanjoinnissa on runsaasti. IAB Finland on lisäksi kerännyt vuoden 2015 alusta YouTuben mainospanostuksia, jotka eivät ole vielä mukana digimainonnan kokonaispanostusluvuissa. Kolmannella kvartaalilla panostukset YouTube-mainontaan olivat 1,4 miljoonaa euroa, saman verran kuin vuoden aikaisemmilla kvartaaleilla.
”Digitaalinen mainonta lähestyy edelleen mainospanostusten ykköspaikkaa. Viime vuoden kolmannella neljänneksellä digi oli juuri kirinyt television mainospanostusten ohi, nyt kaulaa on jo selvästi enemmän”, sanoo IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.
Verkkomainonta 3Q 2015 | M € | Muutos-% |
Hakumainonta ja hakemistot | 22,4 | 2,8 % |
7,5 | 44,2 % | |
Display yhteensä | 23,2 | 1,2 % |
Display | 15,9 | -1,5 % |
In-stream-video | 2,95 | -1,0 % |
Mobiili | 4,3 | 34,4 % |
Luokitellut | 7,9 | 0,6 % |
Digimainonta yhteensä | 61,0 | 5,6 % |
Lähteet: TNS Ad Intelligence -kuukausiseuranta ja IAB Finland kvartaaliseuranta.
Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi
IAB Finland kerää hakumainonnan sekä Facebook-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Aegis Group, Zeeland Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Descom, Klikkicom, Kontaktia, Opasmedia, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät lisäksi estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan ostetun mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024
IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää