Icon
Digimainonta hätyyttelee jo sanomalehtien mainospanostuksia Uutiset & blogi

Digimainonta hätyyttelee jo sanomalehtien mainospanostuksia

07.05.2015

Lehdistötiedote 7.5.2015

Digitaalisen mainonnan osuus Suomen mainospanostuksista kasvoi 26 prosenttiin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Digimainonta tavoitti TV:n mainospanostuksissa mitattuna vuonna 2014 ja lähestyy nyt vauhdilla sanomalehtien panostuksia. Vahvassa kasvussa verkossa on mobiili- ja Facebook-mainonnan lisäksi YouTube-mainonta, jonka panostukset IAB Finland keräsi nyt ensimmäisen kerran.

Suomalaiset mainostajat panostavat entistä enemmän digitaalisiin kanaviin. Vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä digimainonnan panostukset olivat 67,8 miljoonaa euroa. Digimainonta on noussut markkinaosuudeltaan television ohi toiseksi suurimmaksi mediamainonnan ryhmäksi ja hätyyttelee jo sanomalehtien mainospanostuksia, jotka ensimmäisellä kvartaalilla olivat 74,2 miljoonaa euroa.

Digimainonnan panostukset kasvoivat 10,1 % edellisvuoteen verrattuna. Tuntuvaa kasvua nähtiin totuttuun tapaan etenkin Facebook-panostuksissa (+33,9 %) sekä mobiilimainonnan panostuksissa (+48,3 %). Investoinnit display-mainontaan ja luokiteltuihin ilmoituksiin ovat samalla tasolla kuin vuotta aikaisemmin.

Digimainonnan panostukset 1Q 2015 (M €) Muutos-%
Haku 24,8 10,2 %
Display ja luokitellut (sis. video ja mobiili) 35,5 6,0 %
     Display 19 0,5 %
     In-stream-video 3,5 9,4 %
     Mobiili 4,3 48,3 %
     Luokitellut 8,7 2,4 %
Facebook 7,5 33,9 %
Yhteensä  67,8 10,1 %




Kuluttajat viettävät entistä enemmän aikaa videoiden parissa, mikä näkyy vahvasti myös mainospanostuksissa. In-stream-videoiden panostuksia on kerätty vuodesta 2012 alkaen, ja mainosmuodon kasvu on ollut tuntuvaa. Nyt IAB Finland kerää myös maan YouTube-mainospanostuksia.

IAB Finlandin arvion mukaan YouTube-mainontaan panostettiin vuoden 2015 ensimmäisellä kvartaalilla 1,3 miljoonaa euroa, kaksinkertaisesti edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Näitä lukuja ei ole vielä sisällytetty yllä esitettyihin digimainonnan kokonaispanostuksiin.

”Digimainontaa tehdään lukuisilla tavoilla ja monissa eri kanavissa, joten panostustietojen kerääminen on haastavaa. Olemme tyytyväisiä, että olemme saaneet mukaan ensimmäisen arvion myös YouTuben mainospanostuksista”, sanoo IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

”Digimainonta on noussut toiseksi suurimmaksi mediamainonnan muodoksi, eivätkä sanomalehtien mainoseurot enää ole kaukana verkon panostusten määrästä. Uskomme, että kun tiedonkeruuta eri digitaalisista kanavista kehitetään edelleen, nousee digi suurimmaksi mainosmuodoksi varsin pian”, sanoo IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Henrik Laine


Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
Henrik Laine, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 050 567 9121, etunimi.sukunimi (at) mtv.fi

Lähteet: TNS Gallup Mediamainonnan muutokset 2015, IAB Finland kvartaaliraportit.
IAB Finland kerää hakumainonnan sekä Facebook-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Aegis Group, Zeeland Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Descom, Klikkicom, Kontaktia, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

Uutiset
IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

26.11.2021

IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

29.10.2021

Kohdennettu mainonta avoimen internetin mahdollistajana

Datakohdennettu mainonta huolestuttaa samalla kuluttajia ja lainsäätäjiä, mutta tuo myös merkittäviä etuja julkaisijoille mahdollistaen mediatilan kaupallistamisen eri kohderyhmien avulla. Liioittelematta voi todeta kohdennetun mainonnan rahoittavan avoimen internetin.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää

26.08.2021

Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää