Icon
Digimainonnan puolivilli länsi Uutiset & blogi

Digimainonnan puolivilli länsi

13.04.2015 | Lotta Heikkeri

Natiivimainonta nousi viime viikolla suomalaisten markkinointi- ja mediablogien kuumaksi aiheeksi. Ylen Sanna Ukkolan blogipostaus käynnisti kiivaan keskustelun, johon ennättivät vastaamaan muun muassa Vapa Median Ilona Hiila sekä Ellun Kanojen Miia Savaspuro.

Natiivimainonnan yhdeksi ongelmakohdista nostettiin sen verhoaminen toimituksellisen sisällön kaapuun. Moni aiheeseen kommentoinut toivoi alalle yhteisiä pelisääntöjä, ja hyvä niin. Mainonnan pitää olla tunnistettavissa mainonnaksi, monestakin hyvästä syystä.

Natiivimainonnan mahdollisuuksia ja haasteita on kartoitettu viime syksystä asti IAB Finlandin natiivimainonnan työryhmässä. Kattavasti alan eri osapuolia, niin mainostajia, medioita kuin toimistoja edustavassa ryhmässä on paneuduttu niin natiivimainonnan määrittelyyn, sen eri muotojen kartoittamiseen sekä haasteiden taklaamiseen.

Natiivimainonnan tunnistettavuus ja merkitsemistavat ovat nousseet työryhmän toiminnassa yhdeksi tärkeimmistä teemoista. Ryhmä on keskustellut teemasta myös Julkisen sanan neuvoston sekä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa.

Läpinäkyvyys ja itsesääntely ovat nopeasti kehittyvälle ja alati muuttuvalle digitaaliselle mainonnalle tärkeitä asioita. Paitsi että vastuullisella toiminnalla voidaan välttää kankeat ja hitaasti muuttuvat lainsäädännölliset ratkaisut (Millaista natiivimainonta mahtaisi olla, jos siitä laissa määrättäisiin?), rakennetaan sillä myös tervettä suhdetta yleisöihin.

Tutkimusten mukaan ihmiset suhtautuvat natiivimainontaan perinteistä bannerimainontaa positiivisemmin ja erään brittitutkimuksen mukaan kolme viidestä piti natiivimainontaa kiinnostavana. Positiivista suhdetta kannattaa vaalia paitsi läpinäkyvyyttä edistämällä myös laadukkaita ja luovia sisältöjä tekemällä. Kesällä ilmestyvässä oppaassa tullaan käsittelemään myös natiivimainonnan erilaisia toteutustapoja sekä sen onnistumisen ja tehon mittareita.

Natiivimainonnan opas julkaistaan 3.6. teemaan pureutuvan seminaarin yhteydessä. Ennen julkaisua opas lähtee tuttuun IAB-tapaan kommentoitavaksi laajalle otannalle suomalaisia median ja mainosalan toimijoita, ja joitakin teemoja tullaan julkaisemaan myös täällä IABlogissa. Toivotamme kaikki toimijat lämpimästi tervetulleiksi keskustelemaan!

Ps. Markkinoinnin uusista pelisäännöistä on luvassa timantinkovaa asiaa jo ensi viikon tiistaina 21.4. Aamupäiväseminaarissa paneudutaan digitaaliseen mainontaan ja markkinointiin lainsäädännön, tietosuojan ja datan omistajuuden kannalta. Tervetuloa mukaan, ohjelma ja ilmoittautumisohjeet löytyvät täältä!

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Mainonnan videoistuminen jatkui myös vuonna 2022

Digitaalisen videomainonnan kokonaismäärä Suomessa vuonna 2022 oli noin 159 miljoonaa euroa. Kokonaisuus rakentuu instream-, outstream-, some- ja inbanner -mainonnasta. Vuoteen 2021 verrattuna digivideomainonnan määrä kavoi 14%. Vastaavasti vuoden 2022 aikana koko digikakun volyymin kasvoi noin 10 % ja kaikkien mediainvestointien (digitaaliset ja ei-digitaaliset yhteensä) määrä 4 %.

lue lisää

29.03.2023

Mainonnan videoistuminen jatkui myös vuonna 2022

Digitaalisen videomainonnan kokonaismäärä Suomessa vuonna 2022 oli noin 159 miljoonaa euroa. Kokonaisuus rakentuu instream-, outstream-, some- ja inbanner -mainonnasta. Vuoteen 2021 verrattuna digivideomainonnan määrä kavoi 14%. Vastaavasti vuoden 2022 aikana koko digikakun volyymin kasvoi noin 10 % ja kaikkien mediainvestointien (digitaaliset ja ei-digitaaliset yhteensä) määrä 4 %.

lue lisää

28.03.2023

IAB Europe -tutkimuskysely: Alle puolet yrityksistä seuraavat digimainonnan hiilijalanjälkeä

Internetin osuus maailman kasvihuonekaasupäästöistä on eri arvioiden mukaan 2-4%, joka vastaa lentoliikenteen osuutta. Päästöjen on arvioitu tuplaantuvan 2025 mennessä. Digitaalisen mainonnan osuus koko infrastruktuurin hiilijalanjäljestä on erään vuonna 2018 tehdyn arvion mukaan noin 10%, luultavasti nykyään huomattavasti enemmän. Toisen arvion mukaan 70% median verkkosivun latautumiseen kuluvasta sähköstä voidaan liittää digimainontaan.

lue lisää

21.03.2023

MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset

Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.

lue lisää

06.03.2023

Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.

lue lisää