Icon
Digimainonnan puolivilli länsi Uutiset & blogi

Digimainonnan puolivilli länsi

13.04.2015 | Lotta Heikkeri

Natiivimainonta nousi viime viikolla suomalaisten markkinointi- ja mediablogien kuumaksi aiheeksi. Ylen Sanna Ukkolan blogipostaus käynnisti kiivaan keskustelun, johon ennättivät vastaamaan muun muassa Vapa Median Ilona Hiila sekä Ellun Kanojen Miia Savaspuro.

Natiivimainonnan yhdeksi ongelmakohdista nostettiin sen verhoaminen toimituksellisen sisällön kaapuun. Moni aiheeseen kommentoinut toivoi alalle yhteisiä pelisääntöjä, ja hyvä niin. Mainonnan pitää olla tunnistettavissa mainonnaksi, monestakin hyvästä syystä.

Natiivimainonnan mahdollisuuksia ja haasteita on kartoitettu viime syksystä asti IAB Finlandin natiivimainonnan työryhmässä. Kattavasti alan eri osapuolia, niin mainostajia, medioita kuin toimistoja edustavassa ryhmässä on paneuduttu niin natiivimainonnan määrittelyyn, sen eri muotojen kartoittamiseen sekä haasteiden taklaamiseen.

Natiivimainonnan tunnistettavuus ja merkitsemistavat ovat nousseet työryhmän toiminnassa yhdeksi tärkeimmistä teemoista. Ryhmä on keskustellut teemasta myös Julkisen sanan neuvoston sekä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa.

Läpinäkyvyys ja itsesääntely ovat nopeasti kehittyvälle ja alati muuttuvalle digitaaliselle mainonnalle tärkeitä asioita. Paitsi että vastuullisella toiminnalla voidaan välttää kankeat ja hitaasti muuttuvat lainsäädännölliset ratkaisut (Millaista natiivimainonta mahtaisi olla, jos siitä laissa määrättäisiin?), rakennetaan sillä myös tervettä suhdetta yleisöihin.

Tutkimusten mukaan ihmiset suhtautuvat natiivimainontaan perinteistä bannerimainontaa positiivisemmin ja erään brittitutkimuksen mukaan kolme viidestä piti natiivimainontaa kiinnostavana. Positiivista suhdetta kannattaa vaalia paitsi läpinäkyvyyttä edistämällä myös laadukkaita ja luovia sisältöjä tekemällä. Kesällä ilmestyvässä oppaassa tullaan käsittelemään myös natiivimainonnan erilaisia toteutustapoja sekä sen onnistumisen ja tehon mittareita.

Natiivimainonnan opas julkaistaan 3.6. teemaan pureutuvan seminaarin yhteydessä. Ennen julkaisua opas lähtee tuttuun IAB-tapaan kommentoitavaksi laajalle otannalle suomalaisia median ja mainosalan toimijoita, ja joitakin teemoja tullaan julkaisemaan myös täällä IABlogissa. Toivotamme kaikki toimijat lämpimästi tervetulleiksi keskustelemaan!

Ps. Markkinoinnin uusista pelisäännöistä on luvassa timantinkovaa asiaa jo ensi viikon tiistaina 21.4. Aamupäiväseminaarissa paneudutaan digitaaliseen mainontaan ja markkinointiin lainsäädännön, tietosuojan ja datan omistajuuden kannalta. Tervetuloa mukaan, ohjelma ja ilmoittautumisohjeet löytyvät täältä!

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

31.05.2023

MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa

Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin

lue lisää

29.05.2023

MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!

Torstaina 25.5.2023 palkittiin ensimmäiset Suomen MIXX Awards voittajat Valkoisessa Salissa

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää