Icon
Brändinimi Google Adwords –mainonnassa Uutiset & blogi

Brändinimi Google Adwords –mainonnassa

09.04.2013 | Ilkka Kurkela, Management Institute of Finland MIF

Hakukoneiden merkitys liiketoiminnassa näyttäisi voimistuvan entisestään. Viimeistään nyt tulisi panostaa hakukoneoptimointiin ja Adwords-mainontaan: Googlea ei voi sivuuttaa. Mutta eikö brändinimen mainostaminen Adwordissa ole rahanhukkaa, kun hakukoneoptimoinnin kautta saavutettu orgaaninen näkyvyys takaa kuitenkin näkyvyyden Googlen etusivulla?

Google Adwords -kampanjoiden tehokkuudesta on esitetty kysymyksiä hakukonemarkkinoijien keskuudessa. Saavutetaanko klikkauksilla oikeasti maksavia asiakkaita? Miten paljon avainsanoista ylipäätään kannattaa maksaa? Usein helpoksi säästämisen kohteeksi Adwords-mainonnassa mielletään yrityksen brändinimi. Se kuitenkin kohoaa orgaanisten hakutulosten kärkipäähän miltei itsestään, joten miksi kannattaisi maksaa turhasta?

Näkemys 1: Rahanhaaskausta

Olen usein kuullut suosituksia, että brändinimeä ei missään nimessä kannata käyttää Adwords-mainonnassa. Perusteluna on, että yrityksen nettisivujen sisällön kautta brändinimi optimoituu joka tapauksessa hyvin miltei itsestään. Tämän näkemyksen mukaan ei siis kannattaisi maksaa, kun kerran maksuttomillakin klikeillä saat varmaa trafiikkia nettisivuillesi.

Olen eri mieltä. Sen sijaan…

… Näkemys 2: Brändinimi Adwordsissa on mahdollisuus!

Brändinimen käyttö Adwordsissa mahdollistaa useita hyötyjä markkinoinnille. Adwordsin avulla voit nostaa haluamasi yrityksen tuotteen tai palvelun tai vaikkapa mielenkiintoisen blogin markkinointisi kärjeksi. Kun lanseeraat uutta tuotetta ja käytät rahaa markkinointiin eri kanavissa, eikö olisi järkevää kytkeä kampanjointiin yrityksesi nimi Adwordsissä? Samalla voit rytmittää kampanjan aikatauluja muun markkinoinnin kanssa yhteen ja ohjata liikennevirran suoraan oikealle landing pagelle.

Oheisessa esimerkissä hyödynsimme MIFissä erästä tapahtumaamme Adwordsissä brändinimeen kytkettynä.

Muista myös: perusasiat kuntoon

Tietenkin tärkeätä on ylipäätään huolehtia perusasioista ja kytkeä Adwords-kampanjat www-sivujen kävijämittaukseen ja nettisivujen konversioon. Eli muista mitata, miten Adwords-mainonnan kautta sivuille saapunut asiakas käyttäytyy: poistuuko hän heti sivuilta, vai päätyykö peräti verkkokaupan ”Kiitos tilauksesta” -sivulle asti? Näin Adwords-mainonnan ROI (Return on Invest) helppo laskea. Työkaluja maalien määrittämiseen ja sivujen käyttöasteen seuraamiseen tarjoaa maksuton Google Analytics tai vaikkapa Snoobi.

Mitä mieltä sinä olet brändinimen käyttämisestä Adwordsissä?

Ilkka Kurkela, EMBA Program Manager, Digital Marketer, MIF

Kirjoittaja työskenteli New Yorkissa 2011-2012 digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median asiantuntijana. Hän vastaa MIFin EMBA Creative Leadership -ohjelmasta. Tutustu kirjoittajaan: http://www.linkedin.com/in/ilkkakurkela

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

11.05.2021

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää

10.05.2021

Evästemuutos edessä - oletko valmis?

Mainonnan teknologiayritys Adform ja ja digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin yhteisö IAB Finland toteuttivat maalis–huhtikuussa tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui 52 markkinointipäättäjää.

lue lisää

29.01.2021

Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %).

lue lisää