Icon
Blogiyhteistyön opas, osa 3: Eri tavat tehdä yhteistyötä Uutiset & blogi

Blogiyhteistyön opas, osa 3: Eri tavat tehdä yhteistyötä

10.11.2014 | Marko Siltala

IAB Finlandin sosiaalisen median työryhmä julkaisee vuoden lopussa Blogiyhteistyön oppaan, joka sisältää tietoa suomalaisesta blogikentästä, katsauksen erilaisista yhteistyömuodoista ja runsaasti käytännön vinkkejä menestyksekkään blogiyhteistyön tekemiseen. Lisää projektin taustoista kertoo IAB Finlandin markkinointipäällikkö Lotta Heikkeri videohaastattelussa.

Opasta on ollut suunnittelemassa laaja kirjo sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin ammattilaisia. Oppaan lukuja tullaan julkaisemaan IABlogissa pala palalta, jotta kaikki pääsevät kommentoimaan asiaa ennen oppaan valmiin version julkaisua. Haluamme osallistaa kaikki bloggaajat ja digitaalista markkinointia tekevät mukaan projektiin!

Valmis Blogiyhteistyön opas julkaistaan IAB Finlandin Blogiseminaarissa torstaina 11.12.

Postaussarjan aiemmat osat:
1: Suomen blogikenttä
2: Miten löytää oikeat bloggaajat?


Blogiyhteistyön tavat

Tapoja tehdä blogiyhteistyötä on lukemattomia. Joskus on mielekästä valita vain yksi yhteistyön muoto yhden bloggaajan kanssa, toisinaan taas yhdistellä erilaisia blogeja ja yhteistyön muotoja osaksi isompaa kampanjaa. Tärkeintä on löytää yhteistyön muoto, joka sopii brändille ja tuotteelle/palvelulle sekä istuu bloggaajan tyyliin. Alla esimerkkejä erilaisista tavoista tehdä blogiyhteistyötä*:

Blogikampanjointi
- sisältömarkkinointi ja natiivimainonta blogeissa

Tuotteet, palvelut
- tuotetestaukset ja arvostelut
- lukijoista koostettava testiryhmä
- unboxing

Kilpailut, arvonnat, tarjoukset
- arvonta blogissa
- kilpailu bloggaajille (avoin/rajatut bloggaajat)
- kilpailu lukijoille
- alennuskoodit
- kumppanuusmarkkinointi

Tapahtumat
- lehdistötilaisuudet, lanseeraukset
- bloggaajatilaisuudet

Tuote- tai palvelukehitys
- palaute valmiista tuotteesta
- osallistuminen tuotteen/palvelun kehittämiseen / luomiseen
- tuotteen/palvelun henkilöiminen bloggaajaan

Bloggaajan tunnettuuden hyödyntäminen blogin ulkopuolella
- mainoskampanjat
- haastattelut
- edustustilaisuudet, juontokeikat
- bloggaajien tuoma auktorisointi ja referenssit

Blogivierailut
- vierasbloggaaminen /vierasartikkelit
- mainostajan bloggaaminen blogiyhteisön sivuilla

Mainonta blogeissa
- display-mainonta yksittäisissä blogeissa
- display-mainonta blogiverkostoissa
- affiliate-mainokset /kumppanuusmarkkinointi

Sisällöntuotanto ja muut julkaisuoikeudet
- bloggaajien tuottama (ja jakama) sisältö sosiaalisessa mediassa
- bloggaajien tuotosten (esim. valokuvat tai reseptit) hyödyntäminen muualla, kuten mainoksissa tai mainostajan kotisivuilla

Sopimusbloggaaminen
- pitkäkestoinen yhteistyö
- eräänlaista sponsorointia: bloggaaja sitoutuu esimerkiksi käyttämään eksklusiivisesti mainostajan tuotteita (esim. leivontabloggaajan käyttää vain tietyn jauhovalmistajan tuotteita)

Sponsorointi

*Eri yhteistyön muotoja avataan tarkemmin valmiissa oppaassa.


Mielipiteitä, ehdotuksia, ideoita? Sana on vapaa!

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää

19.06.2025

Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää

16.06.2025

Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024

IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.

lue lisää

16.06.2025

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.

lue lisää

05.06.2025

Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?

lue lisää