
Blogit, sisällöntuotanto ja information sharing
”Information sharing is people caring”
Sisällön kulutus verkossa on kasvanut. Samalla tapa kuluttaa sisältöä on pirstoutunut ja nopeutunut. Ennen kaikkea sisällön kulutus on muuttunut yhä yksilöllisempään suuntaan. Kaikki haluavat lukea ja kuluttaa itseään puhuttelevaa sisältöä, johon samaistua, jonka kautta oppii uutta tai josta löytää tarvittu tiedon nopeasti. Valmiissa maailmassa on kiire: kärsivällisyys tiedon löytämiseen on lyhyt.
Mielenkiintoiseksi sisällöntuotannon aiheena tekee termi ”information sharing”. Sitähän sisällöntuotanto on, siihenhän sisällöntuotannolla pyritään: informaation jakamiseen. Tehokkaasti, nopeasti, laadukkaasti, mielenkiintoisesti, koukuttavasti, opettavasti. Asiaa kuvaavia adverbejä voi listata monia.
Paljon puhutaan samaan aikaan myös termeistä ”big data” ja ”tiedolla johtaminen”. Entinen esimieheni keksi hauskan uuden sanonnan: ”tiedon johtaminen”. Taivutusmuodolla on väliä. Paljon on myös hoettu ”content is the king” tai ”mobile first”. Tämäkin on jo muuttunut. Nykyään SE oikea sanonta kuuluu ”human first”.
Mikä on punainen lanka, jota seurata? Mielestäni ”do information sharing human first”. Siinä se on. Tie oikeaan suuntaan ja eritoten kannattavaan liiketoimintaan!
Tapa tuottaa sisältöä on muuttunut. Lyhyempi, nopeampi ja löydettävämpi sisältö ovat hyviä avainsanoja sisällöntuotantoon digitaalisessa toimintaympäristössä. Huomaan kuitenkin, että sama tapa tuottaa sisältöä jalkautuu myös printtimaailmaan.
Jos sinua puhutteleva auktoriteetti, kuten vaikkapa päätoimittaja, kirjoittaa nasevan minikommentin aikakauslehteen esimerkiksi toimivasta hyttysiä karkottavasta kesäpaidasta, tuote tulee loppumaan kaupasta viikon sisään lehden ilmestymisen jälkeen. Tämä on lupaus.
Salaisuus on, että jos lukija pystyy samaistumaan kirjoittajaan ja siihen ympäristöön, missä kirjoitus fyysisesti sijaitsee, menestys on takuuvarma. On ilo huomata, että monen lukijan ”paras ystävä” on talossamme bloggaaja tai päätoimittaja.
Tarvitsemme samanlaisia uskottavia auktoriteetteja johtamaan organisaation sisäistä tiedon jakamista, sisällöntuotantoa. Toimintaympäristö ja logiikka ovat samoja, yleisö vain koostuu kuluttajien tai lukijoiden sijaan työkavereista.
- Kuinka sisällöntuotantoprosessin avulla johdetaan talon sisäistä liiketoimintaa kasvuun?
- Kuinka sisällöntuotantoprosessilla johdetaan yhteistyöverkostoja, kuten bloggaajien ja asiakkaiden välistä informaation jakamista?
- Kuinka sisällöntuotantoprosessin avulla jaetaan tehokkaammin, nopeammin ja välittömämmin tutkimustietoa, saadaan tieto pureskeltua puhuttelevaan muotoon ja analysoitua liiketoimintaa johtavaan muotoon?
Näissä kaikissa esimerkeissä tarvitaan sisällöntuotantoa, informaation jakamista. Tekniikka mahdollistaa halutun tahtotilan. Se ei johda sitä. Kuka johtaa? Human first. Se voi tarkoittaa lukijaa, bloggaajaa, myyjää, johtoa, liiketoimintavastuullisia tai teknistä tiimiä. Mahtavaa!
Näiden sanojen saattelemana totean, että koen tekeväni työtä, jolla on merkitystä. Ja joka liittyy kaikkiin ja kaikkeen. Toivon menestyksekästä vuotta 2015 kaikille information sharing -ystäville, -tutuille ja -kollegoille.
Maria-Theresia Westerback, Digital Business Development Manager, A-lehdet
Twitter: @MWesterback
A-lehtien aikaisemmat vieraspostaukset:
Treeniblogissa koko kroppa käyttöön
Alkoholilaki ja sisältömarkkinointi blogeissa - ei jaettavaksi, mutta tykätä saa
Näin tilaat hyvän blogiyhteistyön
Natiivimainos ei keskeytä, se kulutetaan
IABlogin Facebook kommentit

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää04.06.2025
Verkkomainonta kasvussa Q1/2025
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 169 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi noin kolme prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa hidasta kasvua, ollen Q1/2025 aikana 59 %.
lue lisää20.05.2025
Vastuullisuus markkinoinnissa – välttämättömyys vai kilpailuetu?
Viime vuosina vastuullisuus on noussut yhdeksi kuumimmista puheenaiheista yritysmaailmassa – eikä syyttä! Se ei ole enää vain trendisana, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa niin brändiin, asiakassuhteisiin kuin yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. Mutta mitä vastuullisuus markkinoinnissa oikeastaan sisältää?
lue lisää24.04.2025
IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus
Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,
lue lisää