Icon
Blogit, sisällöntuotanto ja information sharing Uutiset & blogi

Blogit, sisällöntuotanto ja information sharing

19.02.2015 | A-Lehdet

”Information sharing is people caring”

Sisällön kulutus verkossa on kasvanut. Samalla tapa kuluttaa sisältöä on pirstoutunut ja nopeutunut. Ennen kaikkea sisällön kulutus on muuttunut yhä yksilöllisempään suuntaan. Kaikki haluavat lukea ja kuluttaa itseään puhuttelevaa sisältöä, johon samaistua, jonka kautta oppii uutta tai josta löytää tarvittu tiedon nopeasti. Valmiissa maailmassa on kiire: kärsivällisyys tiedon löytämiseen on lyhyt.

Mielenkiintoiseksi sisällöntuotannon aiheena tekee termi ”information sharing”. Sitähän sisällöntuotanto on, siihenhän sisällöntuotannolla pyritään: informaation jakamiseen. Tehokkaasti, nopeasti, laadukkaasti, mielenkiintoisesti, koukuttavasti, opettavasti. Asiaa kuvaavia adverbejä voi listata monia.

Paljon puhutaan samaan aikaan myös termeistä ”big data” ja ”tiedolla johtaminen”. Entinen esimieheni keksi hauskan uuden sanonnan: ”tiedon johtaminen”. Taivutusmuodolla on väliä. Paljon on myös hoettu ”content is the king” tai ”mobile first”. Tämäkin on jo muuttunut. Nykyään SE oikea sanonta kuuluu ”human first”.

Mikä on punainen lanka, jota seurata? Mielestäni ”do information sharing human first”. Siinä se on. Tie oikeaan suuntaan ja eritoten kannattavaan liiketoimintaan!

Tapa tuottaa sisältöä on muuttunut. Lyhyempi, nopeampi ja löydettävämpi sisältö ovat hyviä avainsanoja sisällöntuotantoon digitaalisessa toimintaympäristössä. Huomaan kuitenkin, että sama tapa tuottaa sisältöä jalkautuu myös printtimaailmaan.

Jos sinua puhutteleva auktoriteetti, kuten vaikkapa päätoimittaja, kirjoittaa nasevan minikommentin aikakauslehteen esimerkiksi toimivasta hyttysiä karkottavasta kesäpaidasta, tuote tulee loppumaan kaupasta viikon sisään lehden ilmestymisen jälkeen. Tämä on lupaus.

Salaisuus on, että jos lukija pystyy samaistumaan kirjoittajaan ja siihen ympäristöön, missä kirjoitus fyysisesti sijaitsee, menestys on takuuvarma. On ilo huomata, että monen lukijan ”paras ystävä” on talossamme bloggaaja tai päätoimittaja.

Tarvitsemme samanlaisia uskottavia auktoriteetteja johtamaan organisaation sisäistä tiedon jakamista, sisällöntuotantoa. Toimintaympäristö ja logiikka ovat samoja, yleisö vain koostuu kuluttajien tai lukijoiden sijaan työkavereista.

  • Kuinka sisällöntuotantoprosessin avulla johdetaan talon sisäistä liiketoimintaa kasvuun?
  • Kuinka sisällöntuotantoprosessilla johdetaan yhteistyöverkostoja, kuten bloggaajien ja asiakkaiden välistä informaation jakamista?
  • Kuinka sisällöntuotantoprosessin avulla jaetaan tehokkaammin, nopeammin ja välittömämmin tutkimustietoa, saadaan tieto pureskeltua puhuttelevaan muotoon ja analysoitua liiketoimintaa johtavaan muotoon?

Näissä kaikissa esimerkeissä tarvitaan sisällöntuotantoa, informaation jakamista. Tekniikka mahdollistaa halutun tahtotilan. Se ei johda sitä. Kuka johtaa? Human first. Se voi tarkoittaa lukijaa, bloggaajaa, myyjää, johtoa, liiketoimintavastuullisia tai teknistä tiimiä. Mahtavaa!

Näiden sanojen saattelemana totean, että koen tekeväni työtä, jolla on merkitystä. Ja joka liittyy kaikkiin ja kaikkeen. Toivon menestyksekästä vuotta 2015 kaikille information sharing -ystäville, -tutuille ja -kollegoille.


Maria-Theresia Westerback, Digital Business Development Manager, A-lehdet
Twitter: @MWesterback

A-lehtien aikaisemmat vieraspostaukset:
Treeniblogissa koko kroppa käyttöön
Alkoholilaki ja sisältömarkkinointi blogeissa - ei jaettavaksi, mutta tykätä saa
Näin tilaat hyvän blogiyhteistyön
Natiivimainos ei keskeytä, se kulutetaan

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

11.05.2021

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää

10.05.2021

Evästemuutos edessä - oletko valmis?

Mainonnan teknologiayritys Adform ja ja digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin yhteisö IAB Finland toteuttivat maalis–huhtikuussa tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui 52 markkinointipäättäjää.

lue lisää

29.01.2021

Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %).

lue lisää