Icon
Blogi=ihminen Uutiset & blogi

Blogi=ihminen

24.11.2014 | Terhi Halsvaha

Vastaan työssäni sosiaalisen median markkinointiviestinnän lisäksi yhteistyöstä bloggaajien kanssa. Reilu vuosi on opettanut paljon ja silti tuntuu siltä, että oppiminen on vasta alkanut. Itse olen saanut tavata blogiyhteistyön kautta paljon uusia ihmisiä ja nämä kohtaamiset ovat rikastuttaneet elämääni. Yhteistyötä on tullut tehtyä kynsidesignblogeista blogitapahtumiin, lifestylesta ruokablogeihin ja videoblogeista mammablogeihin. Olen saanut yhteydenottoja bloggaajilta ja myös itse ottanut yhteyttä heihin, olemme tehneet kaupallista yhteistyötä, mutta myös yhteistyötä aivan pienten, mutta hyvin intohimoisten bloggaajien kanssa.

Blogi ei ole ensisijaisesti media

Bloggaajien kanssa toimiessa on hyvä muistaa, että bloggaaja on ennen kaikkea kanssaihminen, ei ensisijaisesti media, jota voi ostaa. Ajatus kuulostaa loogiselta, mutta saattaa monesti unohtua kiireessä ja muiden medioiden kanssa toimiessa. Blogiyhteistyö ei ole palkki kampanjakalenterissa, vaan siihen tulee suhtautua vuorovaikutuksena, prosessina, joka elää.

Bloggaaja tuntee lukijansa

Bloggaaja tuntee lukijansa parhaiten ja tietää, mikä heitä kiinnostaa, ilahduttaa tai ärsyttää. Markkinoijan tärkein taito blogiyhteistyössä onkin arvioida sopiiko tuote tai brändi aidosti bloggaajan elämään ja maailmankuvaan. Markkinoija voi tarinoida, ideoida ja inspiroida… mutta viime kädessä bloggaajalla on päätösvalta ja vastuu siitä, että tarinasta saa omaan blogiin ja suuhun sopivan.

Intohimo kantaa pitkälle

Vaikka yhteistöitä arvioidaan raa’asti luvuin, on tärkeää huomioida intohimon merkitys. Se onkin mielestäni yhteistyön tärkein rakennusaine. Ilman intohimoa ei synny tunnetta. Vain tunteella kirjoitettu teksti jää mieleen ja vaikuttaa tässä maailmassa, joka on täynnä hälyä ja tarinanpätkiä. Tästä syystä on vaikeaa antaa absoluuttista laskelmaa siitä, paljonko blogilla tulisi olla esimerkiksi uniikkeja viikkolukijoita, jotta yhteistyöhön kannattaisi tarttua.

Bloggaaja kertoo brändin tarinaa… omasta näkökulmastaan

Itselleni on ollut kiinnostavinta nähdä, miten kukakin bloggaaja käsittelee tiettyä tuotetta tai brändiä. Blogiyhteistyö syventää brändin tarinaa tavoin, joita oma markkinointiosasto ei ikinä keksisikään. Blogiyhteistyötarjoukseen kannattaa aina suhtautua kuin lahjaan: ”Mitä hauskaa voisimmekaan keksiä yhdessä?”

Muista myös: Blogiyhteistyön opas julkaistaan joulukuussa!

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää

01.11.2024

IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa. 

lue lisää

28.10.2024

MIXX kumppanuudet myynnissä!

Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.

lue lisää