Icon
Bloggaaja brändin asialla Uutiset & blogi

Bloggaaja brändin asialla

31.03.2015 | A-Lehdet

Blogien kommenttibokseissa sanan säilä viuhuu välillä melkoisessa tanassa.

Lilyssä esimerkiksi on viime viikkoina keskusteltu äänestämisestä ja äänestämättömyydestä, etnisestä taustasta ja kyllä, karvahöpsökästä (googlaa Karlito). Kommenteissa ihastellaan, ivataan, kehutaan ja kepitetään – mikä tärkeintä, keskustellaan.

Tuottajakollegani Inke Ketonen listasi aiemmin vinkkejä, miten tilata hyvä blogiyhteistyö. Kaupallisessa yhteistyössä huolellinen informoiminen inspiroi bloggaajaa, ja siihen kannattaa satsata varsinkin pitempiaikaisessa yhteistyössä.

Mainostaja ei nimittäin blogiyhteistyötä tehdessään tilaa vain pelkkää postausta. Hän ostaa brändilleen lähettilään, joka vastaa myös lukijoiden tuotetta tai palvelua koskeviin kysymyksiin. Nämä vastaukset puolestaan vaikuttavat kulutuspäätöksiin (Suuri Blogitutkimus 2014).

Vaakalaudalla on bloggaajan oma uskottavuus – kaupallisissa kampanjoissa hän usein tarvitsee taustatukea, jotta tarvittaessa osaa opastaa yleisöään. Verkkokaupan alekoodia jakava saa helposti ensimmäisenä kipakat palautteet, jos koodi ei toimikaan. Entä miten vastata kysymyksiin tuotteen eettisestä tuotannosta uskottavasti?

Vuorovaikutus blogin lukijoiden kanssa on monelle kirjoittajalle koko homman ydin. Miten sinun brändisi on mukana keskusteluissa?

Veera Sydänmaanlakka
Tuottaja / A-lehdet, Digimedia SalesLab
@veerasydan



A-lehtien aikaisemmat vieraspostaukset:

Blogit, sisällöntuotanto ja information sharing
Treeniblogissa koko kroppa käyttöön
Alkoholilaki ja sisältömarkkinointi blogeissa - ei jaettavaksi, mutta tykätä saa
Näin tilaat hyvän blogiyhteistyön
Natiivimainos ei keskeytä, se kulutetaan

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa

Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin

lue lisää

31.05.2023

MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa

Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin

lue lisää

29.05.2023

MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!

Torstaina 25.5.2023 palkittiin ensimmäiset Suomen MIXX Awards voittajat Valkoisessa Salissa

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää

11.05.2023

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä lähes 20% kasvussa

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2022 oli 52,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua oli noin 19 %.

lue lisää