Icon
Bloggaaja brändin asialla Uutiset & blogi

Bloggaaja brändin asialla

31.03.2015 | A-Lehdet

Blogien kommenttibokseissa sanan säilä viuhuu välillä melkoisessa tanassa.

Lilyssä esimerkiksi on viime viikkoina keskusteltu äänestämisestä ja äänestämättömyydestä, etnisestä taustasta ja kyllä, karvahöpsökästä (googlaa Karlito). Kommenteissa ihastellaan, ivataan, kehutaan ja kepitetään – mikä tärkeintä, keskustellaan.

Tuottajakollegani Inke Ketonen listasi aiemmin vinkkejä, miten tilata hyvä blogiyhteistyö. Kaupallisessa yhteistyössä huolellinen informoiminen inspiroi bloggaajaa, ja siihen kannattaa satsata varsinkin pitempiaikaisessa yhteistyössä.

Mainostaja ei nimittäin blogiyhteistyötä tehdessään tilaa vain pelkkää postausta. Hän ostaa brändilleen lähettilään, joka vastaa myös lukijoiden tuotetta tai palvelua koskeviin kysymyksiin. Nämä vastaukset puolestaan vaikuttavat kulutuspäätöksiin (Suuri Blogitutkimus 2014).

Vaakalaudalla on bloggaajan oma uskottavuus – kaupallisissa kampanjoissa hän usein tarvitsee taustatukea, jotta tarvittaessa osaa opastaa yleisöään. Verkkokaupan alekoodia jakava saa helposti ensimmäisenä kipakat palautteet, jos koodi ei toimikaan. Entä miten vastata kysymyksiin tuotteen eettisestä tuotannosta uskottavasti?

Vuorovaikutus blogin lukijoiden kanssa on monelle kirjoittajalle koko homman ydin. Miten sinun brändisi on mukana keskusteluissa?

Veera Sydänmaanlakka
Tuottaja / A-lehdet, Digimedia SalesLab
@veerasydan



A-lehtien aikaisemmat vieraspostaukset:

Blogit, sisällöntuotanto ja information sharing
Treeniblogissa koko kroppa käyttöön
Alkoholilaki ja sisältömarkkinointi blogeissa - ei jaettavaksi, mutta tykätä saa
Näin tilaat hyvän blogiyhteistyön
Natiivimainos ei keskeytä, se kulutetaan

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.

lue lisää

23.05.2024

Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.

lue lisää

16.05.2024

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää

05.04.2024

Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää