
Automaatiosta lisävauhtia digin kasvuun
Vuoden 2016 kolmannella kvartaalilla digimainonnan panostukset päätyivät 71,7 miljoonaan euroon ja kasvua kertyi 14,2 % verrattuna edellisvuoden vastaavaan jaksoon.
Kasvuvauhti on hieman kiihtynyt edellisvuodesta ja digimainonta on kuluvan vuoden aikana kasvattanut edelleen markkinaosuuttaan koko mediamainonnasta. Kumulatiivisesti vuoden alusta saakka tarkasteltuna digimainonnan määrä ylsi 230,4 miljoonaan euroon, kasvua oli 12,8 % ja osuus koko mediamainonnasta oli jo lähes 30 %, ollen näin suurin mediaryhmä.
Kolmannen kvartaalin suurimmat kasvajat olivat jo tuttuun tapaan Facebook-, mobiili- ja instream–videomainonta. Myös perinteisen display-mainonnan kehitys on piristynyt kuluneen vuoden aikana. Display-mainonnassa on mukana myös mainosmuotona lisääntyneen natiivimainonnan panostukset.
”Kehitys on jatkunut samansuuntaisena ja koko vuoden ennuste on vahvasti positiivinen”, arvioi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.
Digitaalisen mainonnan ostotapa on muuttumassa. IAB Finlandin tekemän mittauksen mukaan ohjelmallisesti ostetun display-mainonnan määrä oli ensimmäisen vuosipuoliskon aikana jo 23,8 % koko display-mainonnan määrästä. Kasvua edellisetä vuodesta oli 103 %.
”Kymmenen suomalaista mediayhtiötä lanseerasi hiljattain markkinoille uuden suoraostamisen markkinapaikan, jonka uskotaan vauhdittavan mainosmyyntiä entisestään. Automatisoitu markkinapaikka mahdollistaa mediatoimistoille tehokkaamman työkalun suunnitteluun ja ostamiseen. Samalla myös takuunäyttöisten kampanjoiden varaamiseen liittyvät työvaiheet vähentyvät”, kertoo IAB:n hallituksen puheenjohtaja Sini Kervinen.
IAB Finland kerää haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot; Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Dentsu Aegis Network, GroupM, ZMG Media Group ja Omnicom Media Group sekä Avaus Marketing, Solteq, Klikkicom, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.
Lisätietoja antaa Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.

Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,
lue lisää24.04.2025
IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus
Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,
lue lisää08.04.2025
REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.
lue lisää28.03.2025
IAB Finlandin toiminnanjohtaja vaihtuu – uuden vetäjän haku käynnissä
IAB Finlandin pitkäaikainen toiminnanjohtaja Pasi Raassina on ilmoittanut eroavansa tehtävästään. Raassina jättää tehtävänsä ottaakseen vastaan uuden uramahdollisuuden. Hän jatkaa kuitenkin toiminnanjohtajana elokuun puoleenväliin asti varmistaakseen sujuvan siirtymävaiheen seuraajalleen.
lue lisää27.02.2025
Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin
IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30. Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,
lue lisää