
AUKI ON: IABlogi – verkkomainonnan asialla
Hyvä lukija - tervetuloa IABlogin pariin! Luet juuri auenneen blogin ensimmäistä postausta, jossa käsitellään sen tarkoitusta ja tavoitteita. Tämän postauksen jälkeen jatkamme bloggaajaprofiileilla, joissa IABlogin bloggaajat esittelevät itsensä tarkemmin.
IABlogi (Interactive Advertising Blog) on verkkomainonnan asialla toimiva foorumi, joka on samalla tarkoitettu IAB Finlandin työvälineeksi ja informaatiokanavaksi. Blogin tavoitteena on tarjota lukijoille säännöllisesti vaihtuvaa sisältöä verkkomainonnasta. Sen ideana on lisätä keskustelua ja tietämystä alaan liittyen sekä osaltaan edistää sen kehitystä Suomessa. Seuraavassa IABlogista pähkinänkuoressa:
Mitä?
- Uusi verkkomainonnan blogi IAB Finlandin sivuilla
- Teemana verkkomainonta ja kaikki sen osa-alueet
- Suunnattu kaikille alan toimijoille sekä siitä kiinnostuneille
- Blogin pitkäjänteinen kehitystyö on alkanut helmikuussa 2012
Miksi?
- Halutaan tarjota asiantuntijoille kätevä tapa blogata omista erityisaiheista omalla tahdilla
- Kaivataan luotettavaa ja puolueetonta foorumia, jossa saa äänensä kuuluviin
- Pyritään lisäämään keskustelua ja edistämään alan kehitystä
- Odotetaan uutta tehokasta työkalua ja informaatiokanavaa IAB:lle
Miten?
- Vakituisten ja vierailevien bloggaajien tuottama sisältöä
- Vakituiset bloggaavat säännöllisesti omista erityisaiheistaan
- Vierailevat bloggaavat kutsuttaessa ajankohtaisista pinnalla olevista aiheista
- IAB tarjoaa bloggaajille kirjoitusten oikolukupalvelun
- Blogia markkinoidaan mm. tekemällä siitä nostoja IAB:n uutiskirjeeseen
- Pääbloggaaja koordinoi IABlogia:
- Kutsuu haastateltavia ja koordinoi blogiaikatauluja
- Kerää blogiin hyötytietoa ja bloggaa sen hankinnasta
- Bloggaa itse säännöllisesti painottaen display-mainontaa
Mihin vaikuttaa?
- Saadaan asiantuntijoiden ja heidän yrityksensä ääni kuuluviin IABlogin kautta
- Luodaan pitkäjänteisesti kehittyvää verkkomainontaa edistävä foorumi
- Tarjotaan kätevä tapa blogata sekä lisätä alaa edistävää tietoisuutta ja keskustelua
- Kehitetään IAB:n sivuille uusi työkalu ja tapa tarjota säännöllisesti vaihtuvaa sisältöä
Tervetuloa IABlogin pariin!
IABlogin Facebook kommentit

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.
lue lisää23.09.2025
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää13.08.2025
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää