Icon
Asiakasetujen keruu ja maksaminen mobiilissa - lompakoiden sukupuutto? Uutiset & blogi

Asiakasetujen keruu ja maksaminen mobiilissa - lompakoiden sukupuutto?

23.11.2012 | Marko Siltala

Tarkastellaanpa mobiilikehityksen kahta tuoretta hyödyntämistapaa: asiakasetujen kerryttämistä ja maksamista mobiilissa. Näistä kumpaakin tapahtuu jo, mutta uskon varsinaisen voiman piilevän niiden yhdistelmässä.

Nykypäivän lompakot ovat pullollaan erilaista tilaa vieviä kortteja, kuponkeja, lippuja ja lappuja. Tähän tarjottavat mobiiliratkaisut varmasti olisivat monelle mieleisiä. Vaikka perinteisistä maksuvälineistä tuskin vielä toviin luovutaan, on asteittainen siirtyminen mobiilimaksamiseen luvassa myös kivijalassa. Myös erilaiset kanta-asiakkuuteen liittyvät mobiilisovellukset tekevät tuloaan. Näiden avulla voitaisiin lompakko kokonaisuudessa sisällyttää älypuhelimiin, mikäli yritykset palveluineen vain pysyvät kehityksen tahdissa. Kuluttajat nimittäin omaksuvat uutta tekniikkaa ennätysvauhdilla.

IAB Singapore ja Solomo

Matkoillani viime kuukausina olen tehnyt yritystapaamisia (Hanoi, Saigon, Singapore ja Kuala Lumpur), joiden aikana vierailin mm. IAB Vietnamin ja Singaporen luona. Valokeila kannattaa erityisesti suunnata Kaakkois-Aasian taloudelliseen keskittymään eli Singaporeen, jossa tapasin paikallisen IAB:n vetäjän Ranji Davidin. Esittelin hänelle IABlogin toimintaperiaatteita ja vaihdoimme kuulumisia maiden ajankohtaisista online-aiheista.

Mielenkiintoista Singaporessa on alueen maantieteellinen koko. Alueen voi ajaa autolla läpi puolessa tunnissa. Tässä pienessä valtiossa asuu n. viisi miljoonaa hyvin toimeen tulevaa ja shoppailua rakastavaa asukasta, mikä tekee Ranjin mukaan paikasta erityisen mielenkiintoisen testipaikan erilaisille digilanseerauksille.

Osaltaan tästä johtuen, erityisen kovana aiheena Singaporessa Ranji totesi solomon (Social + Local +Mobile). Singaporessa tableteista ja kakkospuhelimista johtuen älypuhelinten penetraatio on jo yli 100 % kun Suomessa vastaava luku lähentelee TNS:n Mobile Life tutkimuksen mukaan 44 %:ia. Paikallisilla vaikuttaakin olevan applikaatio ladattuna miltei mihin tarpeeseen tahansa. Tämä alueellisesti pieni älypuhelinten luvattu maa onkin erityisen hedelmällistä maaperää solomon elementtejä yhdisteleviin lanseerauksiin.

Vaikka Singaporessa kuluttajat käyttävät Ranjin mukaan ajastaan 10 % mobiiliselailuun, vain 1 % yritysten mainospanostuksista suuntautuu mobiiliin. Kaikesta huolimatta panostusten suhde ei vielä siis Singaporessakaan ole oikeassa suhteessa käyttömääriin nähden.

Asiakasetujen kerääminen mobiilissa

Ranji kertoi innoissaan erilaisista kanta-asiakasetuihin liittyvistä mobiiliapplikaatioista (esim. Pointpal ja Perx) jotka ovat ilmeisen suosittuja Singaporessa.

Ostosten yhteydessä kassoilla kuvattavien QR-koodien avulla asiakas voi kerätä puhelimeen yrityksen leimoja samaan tapaan kuin entisaikojen kymppikorttien avulla. Kun leimoja on kertynyt tarvittava määrä, voidaan yrityksestä lunastaa saatava etu kätevästi puhelinta näyttämällä. Esimerkiksi Singaporen Subway tarjoaa ilmaisen aterian kahdeksaa leimaa vastaan.

Näin vähennetään erilaisten kuponkien ja korttien katoamisia sekä ennen kaikkea niiden ikävää säilyttämistä. Leimoja voi kerätä mitä erilaisimpiin yrityksiin. Ne käyvät vaikkapa kylpylöihin, kauneushoitoloihin, kahviloihin ja ravintoloihin. Puhelimesta voit myös tarkistaa lähimmät etuja myöntävät yritykset sijainnin perusteella.

Vaikka Ranji ei aikaisemmin ole ”kulkenut tarjousten perässä” ja kerännyt erilaisia kuponkeja, on hän nyt alkanut keräämään leimoja, koska se on niin helppoa. Etujen tuominen mobiiliin oli ratkaiseva tekijä, jonka avulla hän saa ny suosikkiravintolassaan aina ajoittain ilmaisen salaatin.

Asiakasedut ja maksaminen yhdessä

Eräs tulevaisuuden mobiiimaksamisen standardeista saattaa olla ns. NFC – teknologia (Near Field Communication), joka mahdollistaa kätevän maksamisen uudenlaisen digitaalisen lompakon, eli puhelimen avulla applikaation muodossa. Tuomas Avonius tulee bloggaamaan ensi viikolla enemmän NFC:stä sekä aiheeseen liittyvistä aloitteista maailmalla. Kyseessä on mielenkiintoinen katsaus mobiilimaailmaa puhututtavaan aiheeseen. Osa asiakkaista varmasti hyödyntäisi mobiilimaksamisen mahdollisuutta, mikäli sitä heille tarjottaisiin. Näin maksaminen voisi tapahtua monessa tapauksessa huomattavasti nykyistä kätevämmin.

Vaikka erilaisten asiakasetujen kerääminen olisi hyödyllistä, moni ei siihen vaivaudu ikävän korttihärdellin vuoksi. Ymmärrän Ranjia asian suhteen erinomaisesti, sillä itsekään en halua tunkea pullottavaa pörssiä tiukkojen housujen taskuun. Mikäli etujen kerääminen mahdollistettaisiin myös mobiilin avulla, ei etuisuuksien kerääminen enää olisi hankalaa laisinkaan.

Mikäli nämä kaksi tekijää (asiakasedut ja maksaminen) yhdistetään asiakkaiden saataville mobiiliin, yhdistetään samalla niin kätevyys kuin hyöty. Riippumatta siitä, mitkä tekniikat jatkossa vakiinnuttavat asemansa (QR-koodit, NFC), lienee näiden kahden tekijän siirtäminen mobiiliin järkevä teko yrityksiltä lähitulevaisuudessa.

Lähtekäämme siis yhteiseen sotaan ylipaksuja lompakoita vastaan :)

PS. Ranji suositteli minua tapaamaan tällä suunnalla pitkään vaikuttanutta suomalaista, eli Statsitin Mikko Kotilaa, jonka sittemmin tapasin Kuala Lumpurissa. Mikko lupautui vierasbloggaamaan IABlogiin alkuvuonna Singaporen(kin) toisesta kuumasta puheenaiheesta, eli online mediatilan huutokauppaostamisesta RTB:stä (Real Time Bidding). Samainen aihe on agendalla myös ensi viikon HOT or NOT – seminaarissa. Lue lisää ja ilmoittaudu!

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää

26.08.2021

Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää

28.06.2021

REKRY: Markkinointisuunnittelija IAB Finlandille

IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä markkinointisuunnittelijaksi, lue roolin kuvaus täältä.

lue lisää

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää