Icon
Anders Stenbäck nosti mobiilimittauksen haasteet Interactin paneelikeskusteluun Uutiset & blogi

Anders Stenbäck nosti mobiilimittauksen haasteet Interactin paneelikeskusteluun

30.05.2013

Barcelonassa 23.–24.5. pidetty IAB Europen Interact’13-seminaari starttasi vauhdikkaasti Sanomien Anders Stenbäckin (Vice President, Digital Partnerships) tähdittämällä paneelikeskustelulla. ”Removing the barriers to digital spend” -paneelin muita osanottajia olivat Daniel Knapp (IHS Electronics & Media), Aygen Tezcan (IAB Turkey), Nathalia LaVerge (Deloitte/IAB Netherlands), Thomas Duhr (IP Deutschland GmbH) ja moderaattorina toiminut Alison Fennah (IAB Europe).

Kampanja- ja yleisömittauksen haasteita ja tulevaisuutta pohtineessa keskustelussa keskiöön nousi kontekstin merkitys brändättyjen sisältöjen ja mainonnan kuluttamisessa. Missä yhteydessä kuluttaja altistuu mainonnalle: onko hän älypuhelimella etsimässä ravintolaa kadunkulmassa, selailemassa mielisisältöjään tabletilla kotisohvalla vai etsimässä työhön liittyvää tietoa laptopilla? Käyttökontekstin selvittäminen on digitaalisen markkinoinnin suuri haaste, johon vastauksen löytäminen on kuitenkin vain ajan kysymys, paneelissa todettiin.

Anders nosti keskusteluun myös mobiilimainonnan investointien seurannassa olevan ongelman: ero raportoitujen mainonnan investointien sekä sisältöjen parissa käytetyn ajan kesken on vielä huomattava. Tätä eroa tulisi kuroa umpeen mahdollisimman tehokkaasti. Mobiilimittausta tulisi standardoida, formaatteja kehittää (esim. native advertising) ja raportoinnin piiriin tulisi saada yhä uusia toimijoita. Mobiilimainonnan saralla Anders pohti myös mainonnan tulosten todentamisen tärkeyttä. Mainostajille tulisi pystyä näyttämään toteen mahdollisimman todelliset kampanjatulokset.


Aygen Tezcan (IAB Turkki), Anders Stenbäck (Sanoma) ©Yuppic

Paneeli oli yhtä mieltä siitä, että mobiilimarkkinoinnin ja -mittauksen suhteen tulisi olla etukenossa miettimässä jo, mitä tulevaisuus on tuomassa alalle. Eri päätelaitteiden näyttöjen koot tulevat lähenemään toisiaan: älypuhelimien näytöt kasvavat samalla kun laptoppien ja tablettien pienenevät. Mikä on mikäkin päätelaite tulevaisuudessa? Ja onko päätelaitteella merkitystä oikeastaan tänäkään päivänä?

Artikkeli Uutiset
Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää

26.08.2021

Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää

28.06.2021

REKRY: Markkinointisuunnittelija IAB Finlandille

IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä markkinointisuunnittelijaksi, lue roolin kuvaus täältä.

lue lisää

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

11.05.2021

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää