Icon
Alma Media tarjoaa ohjelmallisen mainonnan tilannekatsauksen: Näin Suomi bidaa vuonna 2024 Uutiset & blogi

Alma Media tarjoaa ohjelmallisen mainonnan tilannekatsauksen: Näin Suomi bidaa vuonna 2024

22.05.2024 | iab

Alman vuoden 2024 alussa toteutettu Näin Suomi bidaa -kyselytutkimus on jälleen saanut paljon huomiota valottaessaan ohjelmallisen mainonnan tilan Suomen markkinoilla. Kyselyyn vastasi yli sata ohjelmallista mainontaa ammattimaisesti toteuttavaa henkilöä, kattavasti niin mediatoimistoista kuin mainostajan trading deskeissä. Tässä sinulle pääpointit kyselyn tuloksista, lataa koko Näin Suomi bidaa -tutkimusraportti Alma Median sivuilta.

Evästeettömyys, mittarit ja standardit mietityttävät

Näin Suomi bidaa -kyselyn vastauksissa nousi esiin kolme isoa teemaa:

  • evästeettömyys,
  • standardien, mittareiden ja teknologian puute ja
  • mediavalinnan merkitys.

Tämä kolmen asian lista ei varmaan yllätä ketään. Evästeettömyys kun on jo pitkään puhuttanut ja laittanut niin mainonnan ostajat kuin julkaisijat kehittämään uudenlaisia ratkaisuja muun muassa kohdentamisessa.

Ja onneksi tämän työn tuloksena nyt löytyykin jo vaihtoehtoja kolmannen osapuolen evästeisiin perustuvalle kohdentamiselle, ja niitä myös hyödynnetään aktiivisesti. Muun muassa datakumppanuudet, oman datan hyödyntäminen, kontekstikohdentaminen ja mediavalinnat tarjoavat monipuolisia ja toimivia ratkaisuja kohdentamiseen sekä nykyhetkessä että tulevaisuudessa.

Evästeettömyys näkyy myös listan kahdessa muussa aiheessa, sillä se on vaikuttanut muun muassa standardeihin, asettanut tarpeen mittareiden kehitykselle ja uudenlaisille teknologioille sekä nostanut jo mainittua mediavalintojen merkitystä kohdentamisen keinona. Uusia ja parempia standardeja ja mittareita toki tarvitaan myös esimerkiksi vastuullisuuden ja huomioarvon mittaamisessa, joten tekemistä ja pohdittavaa riittää meille kaikille ohjelmallisen mainonnan ekosysteemissä osallisena oleville.

Edellä mainittujen kolmen ison teeman lisäksi kyselytutkimuksessa tarkastellaan myös muun muassa algoritmien käyttöä ja toimivuutta, videomainonnan roolia sekä ennustetaan ohjelmallisen mainonnan tulevaisuutta.

Lataa Näin Suomi bidaa -tutkimusraportti Alma Median sivuilta.

Ota kuunteluun Alma Spotlight -podcastsarja

Olemme Almalla päässeet myös keskustelemaan Näin Suomi bidaa -kyselyn tuloksista, ohjelmallisen mainonnan tilasta ja muutostrendeistä usean asiantuntijan kanssa kevään mittaan.

Tuloksena keskusteluista löydät Alma Spotlight -podcastsarjan, joissa välillä mennään ohjelmallisen mainonnan syvään päätyyn ja välillä keskustellaan laajemminkin digitaalisen mainonnan ilmiöistä: muun muassa vastuullisuuden eri muodoista, mittaamisesta ja yhteistyöstä eri toimijoiden välillä. Juttua riittää myös tietenkin niistä ihanan kamalista evästeistä!

Kuuntele Alma Spotlight -podcasteja Spotifyssä
 

 

 

 

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024

IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.

lue lisää

16.06.2025

Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024

IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.

lue lisää

16.06.2025

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.

lue lisää

05.06.2025

Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?

lue lisää

04.06.2025

Verkkomainonta kasvussa Q1/2025

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 169 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi noin kolme prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa hidasta kasvua, ollen Q1/2025 aikana 59 %.

lue lisää