Icon
Digitalisoituminen pakottaa perusasiat kuntoon Blogit

Digitalisoituminen pakottaa perusasiat kuntoon

23.05.2019 | Jaakko Lintunen, Digital Media Finland

Olen tavannut tämän kevään aikana paljon ihmisiä monilta toimialoilta, ja voin sanoa, että kaikkien liiketoiminta on enemmän tai vähemmän hankalassa murroksessa digitalisoitumisen vuoksi. Fundamentit järkkyvät, kun ihmiset eivät osta kuten ennen ja kilpailukenttä onkin esim. Länsi-Tampereen sijaan globaali. Huonekalukauppiaan show room on netissä, jossa vertailua tehdään, ja myymälään tullaan lähinnä tekemään tilaus – jos sitäkään. Ostoskeskusten kilpailuetu ei voi jatkossa olla saatavuus, vaan elämykset, koska kaiken saa helpommin ja halvemmalla digikanavista. Veikkauskin totesi, että black jackin ja ruletin pyörittäminen yökerhoissa ei lyö leiville lisääntyneen digipelaamisen vuoksi.

Miettikääpä itse mitä tahansa toimialaa. Väitän, että digitaalisuus on muuttanut sen toimintamalleja kilpailutilanteen tai asiointikäyttäytymisen osalta oleellisesti. Uudistumiseen pitäisi siis panostaa, mutta ylärivi sakkaa ja katteet tippuvat. Perinteiset keinot eivät tuo enää samaa tehoa kuin ennen, mutta uusiin on vaikeata tarttua.

Yritykset näyttävät olevan hyvin erilaisissa vaiheissa suhteessa oman toimialansa digitalisoitumiseen. On vaikeata juosta täydessä vauhdissa olevaa junaa kiinni, mutta kun digitalisoitumista lähestyy liiketoiminnan ja asiakkaiden näkökulmasta, voi tapahtua ihme: digitalisoituminen tarjoaakin mahdollisuuksia eikä uhkia. Musiikkitoimialalla levymyynnin ovat korvanneet suoratoisto ja konsertit. Kirjat eivät ole hävinneet, mutta nyt osa kuuntelee niitä lukemisen sijaan. Digimurros antaakin mahdollisuuden uudistaa oma liiketoiminta pohjamutia myöten. Mahdollisuuteen kannattaa tarttua nyt heti, ennen kuin on ikävällä tavalla pakko tai ennen kuin viimeinen sammuttaa valot.

Digitaalisessa murroksessa pärjää vain, jos perusasiat (= strategia) ovat kunnossa. Digiympäristössä strategiattomuudesta jää varmasti kiinni, koska kilpailu on kovempaa.

Huomaankin uskovani entistä vimmaisemmin siihen, että yrityksen perusasioiden kuntoon laittaminen tai kirkastaminen on tehtävä aina ensin: Miksi meillä on oikeus olla olemassa? Mitä teemme paremmin kuin muut? Miksi asiakkaat tulevat onnellisiksi, kun käyttävät palveluitamme tai tuotteitamme? Miksi meillä on kivaa olla töissä? Moni yritys ei ole joutunut vastaamaan näihin kysymyksiin raadollisen rehellisesti koskaan, sillä monella toimialalla on riittänyt, että on ilmestynyt paikalle ja ottanut osansa markkinoista.

Kun näihin asioihin on saatu kelvollinen vastaus, päästään miettimään, miten ja missä kohtaisimme asiakkaamme. Millainen ostopolku toimialallamme nykyisin on? Toimiiko perinteinen tapa palvella asiakkaita, vai pitäisikö miettiä uusia tapoja? Mistä ihmiset ovat valmiita maksamaan jatkossakin meidän toimialallamme?

Kun perusasiat ovat kunnossa, digitaalisuus avaa yritykselle suuremmat markkinat ja mahdollistaa erikoistumisen. Jos on paras jossain, ei tarvitse tyytyä Suomen mestaruuteen. Suomessa peliala on hyvä osoitus tästä.

Perusasioiden liiketoiminnassa täytyy edelleen olla kunnossa. Tai oikeastaan näin: nyt perusasioiden vasta pitääkin olla kunnossa, jotta voi miettiä, miten omaa liiketoimintaa voi digitalisoida kannattavasti ja asiakaslähtöisesti.

Kirjoittaja Jaakko Lintunen on Digital Media Finlandin kumppanikonsultti.

IABlogin Facebook kommentit

02.08.2019

Kohdennettu mainonta tietosuojaviranomaisten syynissä

Iso-Britannia ja Ranska ovat jo uudistaneet evästeohjeistuksiaan. Suomessakin on odotettavissa päätöksiä lähitulevaisuudessa.

lue lisää

14.06.2019

Näin pidät huolta henkilöstön GDPR-osaamisesta

Hyvää tietosuojaosaamista ylläpidetään toistoilla, rutiineilla ja yhteistyöllä.

lue lisää

06.06.2019

Ohjelmallisen ostamisen tutkimus: kotimaiset mediat ovat vahvoilla laatumielikuvissa

Markkinalla on edelleen paljon epätietoutta siitä, mikä on oikea mittari digimainonnan tulosten mittaamiseen

lue lisää

23.05.2019

Digitalisoituminen pakottaa perusasiat kuntoon

Menestyminen digitalisoinnissa ei ole itsestäänselvyys. Digital Media Finlandin Jaakko Lintunen kertoo, kuinka onnistumisen avaimet pidetään omissa hyppysissä.

lue lisää