Icon
Digimainontaan panostettiin 421 miljoonaa euroa vuonna 2018 Uutiset ja tiedotteet

Digimainontaan panostettiin 421 miljoonaa euroa vuonna 2018

01.02.2019

Mainostajat panostivat Suomessa vuonna 2018 yhteensä 421 miljoona euroa digitaaliseen mainontaan. Kasvua edellisvuoteen verrattuna kertyi lähes 14 %. Digitaalisen mainonnan osuus mediapanostuksista oli 34 % ja se on edelleen suurin mediaryhmä. Mainostajien panostukset mediamainontaan vuonna 2018 olivat yhteensä 1 245,5 miljoonaa euroa, jossa kasvua saavutettiin 2,3 %.

IAB Finlandin tilastoinnin mukaan digimainonta kasvoi 13,6 % ja se kasvatti markkinaosuuttaan 3,6 prosenttiyksikköä vuodesta 2017. Digitaalinen mainonta sanomalehdissä, aikakauslehdissä ja televisiossa on yhteensä 122,3 miljoonaa euroa, mikä vastaa 29 % digimainonnan kokonaisuudesta. Isojen kansainvälisten toimijoiden kuten Googlen ja Facebookin osuus digimainonnan kokonaisuudesta on ollut kasvussa koko vuoden 2018 päätyen 53,8 %:iin. Mediamainonnan kokonaisuudesta se on lähes viidennes. Mainonta sosiaalisessa mediassa sisältää Facebookin ja YouTuben. Facebookin osuus digimainonnasta on 19 % ja YouTuben 2,2 %.

IAB Finland peräänkuuluttaa mediapanostustietojen laadukkaampaa raportointia

”Yksi asia on selvää: digitaalinen mainonta on kirkkaasti suurin mainonnan osa-alue ja kasvu jatkuu vahvana. Harmillisesti vaikuttaa siltä, että mediapanostustietojen seuraaminen ja raportointi ei pysy kehittyvän toimialan vauhdissa. Markkina kaipaa tarkempaa tietoa mainonnan jakautumisesta eri näyttöihin ja päätelaitteisiin. Digitaalinen mainonta vyöryy kaikkialle, myös olohuoneiden ruuduille, audioon ja ulkomainontaan. On ikävä todeta, että vuoden 2018 osalta ei Suomesta ole saatavilla tarkempaa tietoa muun muassa mobiilimainonnan kehityksestä”, toteaa IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala. IAB Finland peräänkuuluttaa mediapanostustietojen raportointiin laadukkaampaa kehitystyötä tutkimustaloilta. ”Olemme pahasti muita Pohjoismaita jäljessä panostustietojen ja media-alan markkinatietojen tilastoinnissa ja raportoinnissa. Tämä ei voi olla osaltaan vaikuttamatta myös lopputulokseen. Kuinka paljon Suomen muihin maihin verrattuna vaatimattomat mediapanostustiedot johtuvat puutteellisesta tilastoinnista ja raportoinnista?" Takala kommentoi.

IAB Finlandin kvartaalitiedotteen luvut perustuvat Kantar TNS:n kuukausiseurantaan ja kokovuoden tietojen osalta lisäksi erillisseurantaan. Haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan luvut perustuvat IAB Finlandin kvartaaliseurantaan. Tiedontoimittajia ovat Mediatoimisto Happi, IPG Mediabrands, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, Dentsu Aegis Network, Avidly, Omnicom Media Group, GroupM sekä Avaus Consulting, Solteq, Nordic Morning, Quru, Artefact, Tulos Helsinki ja Fonecta. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden mainostajien suoraan ostaman haku- ja Facebook-mainonnan osuudesta. Estimaatti on tehty Kantar TNS:n PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta.

IAB:n kvartaalitiedotteet

Lisätietoja antaa Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.

markkinaluvutiabfinlandverkkomainontamediamainontaIAB FinlandIAB Europedigimarkkinointikantardigimainonnan määräteknologiaohjelmallinen ostaminenAdExdigimainontamainonnan määräInteract

12.12.2025

IAB Finlandin syyskokous: uudet hallituksen jäsenet vahvistavat yhdistyksen asemaa digimainonnan ekosysteemin edelläkävijänä

IAB Finlandille valittiin uusi hallitus, samalla vahvistettiin ensi vuoden painopisteet.

lue lisää

11.12.2025

Digitaalisten ulkomainospintojen kartta

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä on koonnut kattavan kartan, joka kokoaa yhteen työryhmään kuuluvien yritysten kaikki digitaaliset ulkomainospinnat. Kartan avulla voit selata, rajata ja hakea mainospintoja toimijoiden, kaupunkien sekä ulkomainospintojen ominaisuuksien mukaan.

lue lisää

10.12.2025

Pelimainonnan nykytila ja trendit Suomessa 2025 -kysely

Haluamme kartoittaa, missä pelimainonta Suomessa tällä hetkellä menee ja mitä trendejä on nousemassa. Pelimainonta kattaa sekä mobiilipelien mainospaikat, pelien sisäiset mainosratkaisut että e-urheilun.

lue lisää

04.12.2025

Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa: Milloin ja miten sen käyttö pitäisi merkitä?

Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!