
Yksi on varmaa mediamyynnissä
Nimittäin se, että muutos on välttämätöntä. Olen vetänyt kaupallisia toimintoja Mediatalo Keskisuomalaisessa nyt noin vuoden. Alusta asti oli selvää, että kyseessä on muutosprojekti. Meillä on tehty hyvää työtä mediamyynnissä. Onnistuminen näkyy tuloksissa eli markkinaosuutemme on kasvanut.
Muutoksen välttämättömyys tulee siitä, että maailma ympärillämme on muuttunut. Kuluttajat käyttävät koko ajan enemmän aikaansa digitaalisiin medioihin, mikä on luonnollisesti saanut aikaan sen, että mainostajien mediavalikoima näyttää nyt kovin erilaiselta kuin vaikka kymmenen vuotta sitten. Vahvat mediabrändit ovat edelleen vahvoja, mutta rinnalle on tullut rapakon takaa uusia ei niin perinteisiä mediatoimijoita.
Medioiden tarjoama on kehittynyt muutoksen mukana. Vaikka printin lukijamäärät ovat trendinomaisessa laskussa, monet lehtibrändimme tavoittavat digikanavien ansiosta enemmän ihmisiä kuin koskaan ennen. Kysymys ei olekaan siitä, että vanha ja uusi taistelevat ja jompikumpi voittaa, vaan siitä, että monipuolistuneista mediavalikon osista pitää tehdä kullekin asiakkaalle sopiva ratkaisu.
Mediayhtiöille on siis merkittävä haaste osata palvella mainostaja-asiakkaita eri tavalla kuin ennen. Liikkuvia osia on enemmän, eikä riitä, että osaa uudet tuotteet ja ymmärtää, mitä niillä voidaan tehdä – pitää ennen kaikkea ymmärtää asiakkaan tarve. Mitä haasteita asiakkailla on liiketoiminnassaan? Miten näitä voidaan ratkoa markkinointiviestinnällä? Millaisen ratkaisun voisi tätä taustaa vasten toteuttaa meidän välineissämme?
Palstamilleistä ja pikseleistä palveluihin
Monissa tapauksissa ei riitä, että tarjoamme asiakkaalle näkyvyyden, meidän pitää auttaa myös suunnittelussa ja toteutuksessa. Kaikki asiakkaamme eivät voi käyttää mediatoimistoa, digitoimistoa tai mainostoimistoa – tai näitä kaikkia – vaan meidän pitää pystyä tarjoamaan nämä palvelut osana ratkaisuamme. Helposti ostettavina ja kustannustehokkaina palvelutuotteina.
Ratkaisut täytyy myös osata perustella nyt, kun olemme aivan erilaisessa kilpailutilanteessa kuin ennen. Mihin paikallista tarvitaan, kun on ihmiset saadaan kiinni globaaleilla palveluilla?
Mediamyyjän ja -ostajan maailmankuva oli aiemmin selvästi suoraviivaisempi kuin nyt: kun on hyvää tavaraa, laitetaan ilmoitus lehteen ja ihmiset tulevat. Aivan kuten kotimaisten toimijoiden pitää pärjätä kilpailussa kansainvälisiä verkkokauppoja vastaan, täytyy 120 mediamyyjämme tuoda asiakkaillemme enemmän hyötyä kuin kilpailijansa.
Tähän kotimaisilla mediatoimijoilla on hyvät edellytykset, koska tuotteemme ovat kunnossa ja uskottavan mediasisällön kysyntä kasvaa – mediamyynnissä meidän on nyt pysyttävä hereillä ja osattava palvella asiakkaita heille sopivalla tavalla.
Kirjoittaja Jaakko Lintunen toimii kaupallisena johtajana Mediatalo Keskisuomalaisessa.
27.06.2025
IAB Insider: Snapchat 2025 – Miten alusta palvelee brändejä ja vaikuttajia nyt?
Snapchat ei ole katoamassa mihinkään – päinvastoin! Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten Snapchat toimii vaikuttajille ja brändeille vuonna 2025. Vieraana vaikuttaja Henny Harjusola ja Snapchatin Suomen kaupallinen edustaja Mimi Alén.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää13.06.2025
IAB Insider: Boots-case ja totuuksia mainonnan mittaamisesta
Tässä IAB Insider -jaksossa pureudutaan vuoden puhutuimpaan markkinointiteemaan: mainonnan mittaamiseen. Juontaja Pasi Raassinan seurana on AudienceProjectin asiantuntijakaksikko Juha Ourila ja Martin Radford, joiden kanssa keskustellaan niin IAB Europe Adex 2024 -raportista kuin cross media -mittauksen ajankohtaisuudesta.
lue lisää