Icon
Viesti tehokkaasti nykyisille asiakkaille ja tavoita uusia IABlogi

Viesti tehokkaasti nykyisille asiakkaille ja tavoita uusia

13.05.2020 | Emmy Ramsay

Miten tavoitan asiakkaani online-kanavissa ja saan heistä lisätietoa? Entä miten saan lisää samankaltaisia potentiaalisia asiakkaita? Emmy Ramsay tarjoaa markkinoijille vinkkejä yleisön tehokkaampaan tavoittamiseen.

Nykyasiakkaiden tavoittaminen on ollut hankalaa perinteisessä mediassa tehtävässä online-mainonnassa. Verkkokaupat pystyvät tekemään retargetointia, mutta jos yrityksen asiakkaat asioivat pääsääntöisesti kivijalassa tai kyseessä on palvelutuote, vaikeuskerroin lisääntyy. Evästeiden eroosio aiheuttaa tulevaisuudessa entistä enemmän haasteita evästepohjaiselle retargetoinnille.

Yrityksen nykyasiakkaat ovat erityisen arvokkaita kontakteja. Näistä kontakteista täytyy pitää huolta, ja heille tulisi viestiä myös online-kanavissa säännöllisesti ja personoidusti.

Myös aiemmin ostaneiden asiakkaiden aktivointi uudelleen ostaviksi asiakkaiksi on ollut hankalaa, jos he eivät ole vierailleet yrityksen sivustolla tai avanneet markkinointisähköposteja.

Nämä haasteet ovat ratkaistavissa tuomalla offline-dataa käytettäväksi online-ympäristöön. Käytännössä tämä tehdään löytämällä jokin yhdistävä tekijä offline- ja online-datasta ja luomalla online-yleisö niistä käyttäjistä, joille löytyy yhdistävä datapiste.

Esimerkkinä tästä on Sanoman uusi Mukautetut yleisöt -palvelu, jonka kautta markkinoija voi tuoda omat offline-yleisönsä hyödynnettäviksi ja rikastettaviksi online-ympäristöön: markkinoija lataa palveluun omat asiakaslistansa, jotka sisältävät sähköpostiosoitteita ja puhelinnumeroita. Palvelu anonymisoi tiedot automaattisesti ja hakee Sanoman kirjautuneista käyttäjistä ne, joille löytyy markkinoijan listassa oleva yhteystieto. Näin saadaan markkinoijan käyttöön online-yleisö, jolle voi kohdentaa mainontaa, jota voi laajentaa look-a-like-mallinuksella tai jonka avulla voi lisätä asiakasymmärrystä esimerkiksi yleisön mediankäytöstä, elämänvaiheista tai kiinnostuksen kohteista. Tätä ymmärrystä voi hyödyntää vaikuttavamman mainonnan suunnitteluun.

Analysoimalla markkinoijan nykyisiä asiakkaita yleisöstä voidaan löytää korostumia ja yhdistäviä tekijöitä. Tätä tietoa hyväksi käyttäen voidaan mallintamalla löytää uusia yleisöjä, jotka muistuttavat mahdollisimman paljon yrityksen arvokkaimpia asiakkaita. Näin laajennamme markkinoijan omaa yleisöä. Kohdentamalla mainontaa tälle laajennetulle yleisölle, tavoitamme yritykselle erittäin potentiaalisia uusia asiakkaita.

Emmy Ramsay johtaa Sanomalla datan ja display-tuotteistustiimiä.

08.12.2022

IAB Studio: Brand Safety - Miten pitää brändi turvassa?

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa meillä on studiossa Pasin kanssa Maarit Ruuth MTV:ltä, Jaakko Haarala DoubleVerifyltä ja Hanna Vierikko Sanomalta. Tässä jaksossa Pasi, Maarit, Hanna ja Jaakko keskustelevat Brand safetysta eli turvallisesta brändiympäristöstä mainonnassa.

lue lisää

07.12.2022

Verkkomainonnan määrä jatkaa kasvu-uralla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 kolmannella kvartaalilla oli ennätyksellisen suuri, noin 173 milj. euroa. Lähes 60 prosenttia mediamainonnasta on jo digitaalista. Vuoden 2021 kolmanteen kvartaaliin verrattuna digimainonta kasvoi 7 %

lue lisää

05.12.2022

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa 2023

IAB Finlandin syyskokouksessa 30.11.2022 päätettiin tulevan vuoden painopisteistä ja valittiin yhdistykselle uusi hallitus. Vuonna 2023 IAB Finlandin kattoteema on digimainonnan vastuullisuus ja IAB:n kaksitoistahenkisessä hallituksessa on medioiden sekä palveluntarjoajien lisäksi mukana ennätysmäärä mainostajia.

lue lisää

18.11.2022

Videomainonnalla menee kovaa Euroopassa ja Suomessa

IAB Europe julkaisee vuosittain AdEx Bencmark raportin, joka mittaa ja arvioi Euroopan digitaalisen mainonnan panostuksia kattaen kaikkiaan 28 eri markkinaa. Tästä täydessä AdEx raportissa kuvataan eri formaattien ja kanavien vaikutukset Euroopan digitaaliseen mainontaan, joka päätyi 30,5 prosentin vuotuiseen kasvuun vuonna 2021. Euroopan koko digitaalisen mainonnan panostukset olivat vuonna 2021 92 miljardia euroa.

lue lisää