Icon
Verkkomainonnan panostukset 221 miljoonaa euroa! IABlogi

Verkkomainonnan panostukset 221 miljoonaa euroa!

24.01.2012

TNS Gallupin tänään julkaisemassa vuoden 2011 pienessä mainoskakussa verkkomainonnan yhteenlaskettu osuus mediamainonnasta oli 15,8 %. Verkkomainonta edustaa kolmanneksi suurinta mediaryhmää sanomalehtimainonnan (41,6 %) ja tv-mainonnan (20,3 %) rinnalla. Vuoden 2011 yhteenlaskettu panostus verkkomainontaan oli 220,7 miljoonaa euroa, ja kasvua edellisvuoteen oli yhteensä 8,2 %.

Display-mainonta jatkoi vahvaa kasvuaan koko vuoden päätyen TNS Gallupin kuukausiseurannassa olevien verkkomedioiden osalta 25,3 %:n kasvuun. Lisätyn vuosittaisen erillisseurannan mukaan kokonaiskasvu oli 16,6 % ja kokonaispanostukset 86,3 miljoona euroa. IAB keräsi ensimmäisen kerran myös Facebook-mainonnan panostuksia. Nämä panostukset olivat 4,6 miljoonaa euroa ja ne ovat sisällytetty display-mainonnan määrään TNS Gallupin erillisseurannassa. Luokitellun verkkomainonnan 25,3 %:n kasvu oli huima panostuksen noustessa 37,7 miljoonaan euroon.

Panostukset sähköisiin hakemistoihin olivat 30,9 miljoonaa euroa, näyttäen 9,6 %:n laskua. Hakumainonnan panostukset säilyivät edellisvuoden tasolla (+0,2 %) ollen 65,8 miljoonaa euroa.
”Hakumainonnan osalta markkinoille on tullut paljon uusia hakumainontaa välittäviä tahoja, jotka eivät ole seurannassamme. Arvioimme, että hakumainonnan panostuksista jäi nyt noin 20 % seurantamme ulkopuolelle. Vuonna 2012 tulemme laajentamaan seurantaamme”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

Mediamainonnan kokonaismäärä vuonna 2011 oli noin 1,4 miljardia euroa ja sen muutos edelliseen vuoteen oli +3,7 %.
”Verkkomainonnan kehitystä on vauhdittanut kohderyhmäostamisen monipuolistuminen, liikkuvan kuvan asteittainen siirtyminen verkkoon sekä luottamus verkkomainonnan toimivuuteen mainostajien keskuudessa”, toteaa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Tiina Järvilehto.

Media- ja verkkomainonnan määrät kaavioina täällä.

IAB Finland kerää hakumainonnan, sähköisen hakemistomainonnan sekä Facebook-mainonnnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat seuraavat yritykset: AdQ Company, Aegis Media, Dagmar, Dynet, Estime, Fonecta, Happi Mindshare, Infocenter, Klikkicom, Kontaktia, Kwantic, Media Contacts, Mediatoimisto Voitto, Microsoft, NetBooster, Omnicom Mediagroup, Opasmedia, PMI, Toinen Helsinki, Tulos Helsinki ja Virta Mediacommunity.

Hakusanamainonta: IAB Finlandin keräämissä hakumainonnan panostustiedoissa on estimoitu mainostajien suoraan ostaman hakumainonnan osuus. Estimaatti perustuu Mainostajien Liiton ja TNS PäättäjäAtlas tutkimuksiin hakumainonnan kanavoitumisesta. Estimaatin mukaan vuonna 2011 hakumainonnasta kanavoituu toimistojen kautta 50 prosenttia ja suoraan ostettuna 50 prosenttia. Hakumainonnan estimaatti on sisällytetty sekä 2010 että 2011 tietoihin.

Lisätietoja:
Birgitta Takala, IAB Finlandin toiminnanjohtaja, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi
Tiina Järvilehto, IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja, 0400 503 082, tiina.jarvilehto(at)iltalehti.fi

01.07.2022

IAB Studio: Ulkomainonnan kirkas tulevaisuus

IAB studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista digimarkkinasta ja tällä kertaa meillä on studiossa Pasin vieraana, puhumassa digitaalisen ulkomainonnan tulevaisuudesta Jesse Jussila Clear Channelilta, Jenni Heinonen JCDecauxilta ja Outi Pekkala dentsulta.

lue lisää

23.06.2022

IAB Jäsenesittely: Meltwater ja Noora Suni

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Meltwater ja Noora Suni

lue lisää

14.06.2022

Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

07.06.2022

Interact 2022 terveisinä mm. ympäristövastuu ja kuluttajan käyttäytymisen muutokset

IAB Europen lippulaivatapahtumassa julkaistiin Euroopan digimarkkinan luvut sekä käsiteltiin ajankohtaisia aiheita

lue lisää