Icon
Verkkomainonnan kasvu jatkui kaksinumeroisella luvulla tammi‒kesäkuussa IABlogi

Verkkomainonnan kasvu jatkui kaksinumeroisella luvulla tammi‒kesäkuussa

20.08.2012

Verkkomainonta kasvoi yhteensä 13 % ja panostukset olivat 116 miljoonaa euroa vuoden 2012 ensimmäisellä puoliskolla

Verkkomainonta kuuluu harvojen kasvajien joukkoon talouden taantuman verottaessa mainospanostuksia. Mainostajien yhä lisääntyvä luotto verkkomainontaan näkyy 13 %:n nousuna viime vuoden ensimmäiseen puoliskoon verrattuna. Verkkomainontaan investoitiin 116,3 miljoonaa euroa tammi‒kesäkuussa, ja se lohkaisi 18,2 prosenttia koko mediamainoskakusta, kun viime vuonna siivu oli 16 %. TNS Media Intelligencen raportoima mediamainonnan kokonaisuus laski 3,1 % verrattaessa edellisen vuoden vastaavaan aikaan.

” Verkkomainonnan kokonaiskasvu ei yllätä! Kasvun varaa on kuitenkin vielä huomattavasti, myös muualla kuin hakumainonnassa”, IAB:n hallituksen puheenjohtaja Jarkko Kyttänen pohtii.

Q2: Verkkomainonnan eri osa-alueet kehittyivät seuraavasti 2012 toisella neljänneksellä:

  • Display-mainonnan osuus kokonaisuudesta on 20,1 milj. euroa, jossa kasvua viime vuoteen on 8,1 %
  • Luokiteltujen ilmoitusten osuus on 9,2milj. euroa, jonka muutos viime vuoteen on -4,2 %
  • Hakumainonnan osuus on 20,4 milj. euroa, jossa kasvua on 18,6 %
  • Sähköisen hakemistomainonnan osuus on 6,2 milj. euroa, jonka muutos viime vuoteen on -24,4 %
  • Facebook-mainonnan osuus on 2,2 milj. euroa, jossa kasvua on 100 %
  • Verkkomainonnan kokonaisuus on 58,1 milj. euroa, jossa kasvua on 6,2 %

VERKKOMAINONNAN MUUTOKSET 1H 2012

” Display- ja hakumainonta näyttävät pitävän pintansa epävakaassa taloustilanteessakin. Facebook-panostukset ovat vielä pieniä, joskin kasvuvauhti on hurja. Kesäkuussa tekemämme kyselyn mukaan 31 media-alan asiantuntijaa uskoo display- ja hakumainonnan edelleen jatkavan nousuaan. Lisäksi uusien mainosmuotojen kuten mobiilimainonnan ennustetaan kasvavan. Julkaisemme kyselystä saamamme todella mielenkiintoiset tutkimustulokset vielä tämän viikon aikana ”, IAB:n toiminnanjohtaja Birgitta Takala vinkkaa.

MEDIAMAINONNAN MUUTOKSET 1H 2012

Lähteet:
TNS Media Intelligence: display ja luokitellut, IAB Finland: hakusanamainonta, sähköiset hakemistot ja Facebook.

Lisätietoja:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
Jarkko Kyttänen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 703 5190, etunimi.sukunimi(at)sanoma.fi

IAB Finland kerää haku- ja sähköisen hakemistomainonnan sekä Facebook-mainonnanpanostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat kaikki mediatoimistot, Avaus, Dynamiitti Medialabs, Estime, Fiercer Media, Fonecta, Klikkicom, Kontaktia, Kwantic, Microsoft, NetBooster, Opasmedia, Staart, Tulos Helsinki, Webinfo, Weblandia ja Zeelandia Group. Google Finland ei toimita hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan hakukoneyrityksiltä ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Facebook-panostukset on sisällytetty vuositasolla display-mainonnan lukuihin TNS Gallupin mainospanostustiedoissa. Tässä IAB:n kvartaaliseurannassa on korjattu vuoden 2011 vertailujakson tiedot vertailukelpoisiksi.

11.10.2024

Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?

Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.

lue lisää

10.10.2024

Konversi0-0ptimistit: Finnkinon leffapeli - Viihdettä ja vaikuttavaa markkinointia

Onko sinun mielestäsi markkinointi muuttunut vaikeaselkoisemmaksi data ja teknologia mössöksi? Ei hätää IAB on rientänyt apuun ja toimii tulkkina, jotta kaikki pysyvät kärryillä. UUTTA! Nyt voit kuuntelun lisäksi myös katsoa IAB videopodcasteja!

lue lisää

09.10.2024

IAB Jäsenesittely: Reetta Peltola ja s360

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Reetta Peltola ja s360

lue lisää

03.10.2024

Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana

IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.

lue lisää