Icon
Vaikuttajamarkkinointiin kannattaa nyt satsata IABlogi

Vaikuttajamarkkinointiin kannattaa nyt satsata

10.04.2017 | IABvieras

Ennen joulua somessa kohistiin porkkalasta. Porkkala on porkkanasta tehty kylmäsavulohen vastine, jonka reseptin Paju Purovuo ja Minni Väärä esittelivät PS Olen vegaani -Youtube-kanavallaan. Videota on katsottu nyt yli 40 000 kertaa ja porkkalan valmistukseen tarvittava savuaromi on loppunut useista kaupoista.

Vaikka porkkalassa ei ollut kyse kaupallisesta yhteistyöstä, se kuvastaa hyvin tubettajien vaikutusvaltaa. Parhaimmillaan vaikuttajamarkkinoinnilla, eli verkkovaikuttajan ja mainostajan tavoitteellisella yhteistyöllä, synnytetäänkin ilmiöitä ja saadaan aikaan hengästyttäviä tuloksia.

Aina tällaisiin tuloksiin ei tietenkään päästä, mutta silti vaikuttajamarkkinointi on varsin kustannustehokasta. Oikein valitun vaikuttajan avulla saavutetaan aivan uusia kohderyhmiä, joihin vaikuttajan persoona tutkitusti tehoaa merkittävästi perinteistä mainontaa tehokkaammin.

Ilmiöt eivät synny sattumalta

Vaikuttajamarkkinoinnin todellinen teho syntyy silloin, kun sisältö alkaa levitä viraalisti. Näin kävi Pyhälle, jonka instagram-vaikuttaja Joonas Linkolalta tilaama kuva alkoi levitä yllättävästi instagramissa ja muualla internetissä. Pyhälle tehty sisältöyhteistyö sai yllättävät mittasuhteet ja kuva levisi tunneissa ympäri maailmaa. Saman näkyvyyden ostaminen perinteisissä kanavissa olisi maksanut moninkertaisesti, ja mainoksen teho olisi todennäköisesti jäänyt vaatimattomammaksi. Tällaisellä sisällöllä on usein myös pitkä elinkaari: eräs suosittu perhebloggaaja kertoi juuri, kuinka yksi hänen suosituimmista sisällöistään on kaupallinen yhteistyö neljän vuoden takaa.

Vaikuttajat ammattimaistuvat

Vertaisen arvioon luotetaan aivan eri tavalla kuin maksettuun mainontaan. Nielsenin tutkimuksen mukaan 83 % kuluttajista luottaa kavereiden suosituksiin, kun taas perinteiseen mainontaan luottaa vain joka kolmas. Samaan aikaan netissä käytetystä ajasta jopa jo kolmasosa käytetään vertaisten tuottamien sisältöjen parissa. Etenkin nuorisokohderyhmässä Youtube tavoittaa merkittävästi tehokkaammin kuin televisio. Kun yhä useampi nuori käyttää mainonnanesto-ohjelmia, paras keino tavoittaa nuoret on löytää omalle brändille sopiva vaikuttaja ja liittoutua hänen kanssaan.

Bloggaajien, tubettajien ja muiden vaikuttajien käyttäminen on Suomessa vielä kansainvälisesti verrattuna edullista. Siinä missä suomalaisen vaikuttajan saa tuottamaan kiinnostavaa sisältöä omaan kanavaansa joillain satasilla tai tuhansilla, jenkeissä vaikuttajat ovat oikeasti superstaroja, joiden palkkiot huitelevat kymmenissä tai jopa sadoissa tuhansissa dollareissa per postaus. Yksi tällainen tubettajatähti nähdään huhtikuussa myös Helsingissä, kun 6,4 miljoonan tilaajan kanavan luonut Casey Neistat nähdään PING Helsinki Business Festivalin lavalla.

Ammattikunta ammattimaistuu Suomessakin kovaa vauhtia Neistatin kaltaisten tienraavaajien vanavedessä, ja muutos heijastuu myös muille toimialoille. Esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa ammattimaisten kauneustoimittajien ammattikunta on käytännöllisesti katsoen lakannut olemasta - saman työn tekevät nyt freelance-toimittajat, mutta yhä useammin bloggaajat ja kauneustubettajat.

Ajattelu uusiksi

Kun kanavat ja tekijät niiden takana muuttuvat, täytyy myös toimintatapojen muuttua. Näkyvyyttä vaikuttajan kanavassa ei voi ajatella vain mediaostona. Vaikuttajat ja heidän yleisönsä täytyy tuntea ja antaa vaikuttajalle sisällöllinen vapaus. Mainostajan avuksi ovat tulleet blogiyhteisöt ja tubettajia edustavat MCN:t sekä koko toimialan kokoava PING Helsinki -yhteisö. Hyvän kumppanin hyödyntäminen onkin viisasta, ja sen avulla markkinoinnin toimenpiteille saadaan teho myös maksetun mainonnan ja muiden viestinnän toimenpiteiden avulla. Samaan aikaan tarvitaan myös paljon yleistä keskustelua mittareista ja vaikuttavuudesta.

Kun vaikuttajilta kysytään, miten parhaat yhteistyöcaset ovat syntyneet, vastaus on aina sama: “vapaat kädet”. Kun oikea vaikuttaja on valittu ja hänet on briefattu, mainostajan on aika astua syrjään ja luottaa vaikuttajaan. Tämä vaatii rohkeutta mainostajan päässä, mutta se kannattaa.

PING Helsinki Business Festival 28.4.2017
Tarjoamme IAB:n jäsenille etuhintaisen lipun 590€ (norm. 650€). Lunasta lippusi tästä!

Kirjoittaja Aku Varamäki on PING Helsingin CEO & Co-founder.

blogidigimarkkinointiiabfinlandsisältömarkkinointipodcastdatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

15.08.2025

IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?

Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.

lue lisää

13.08.2025

Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana

Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.

lue lisää

08.08.2025

IAB Insider: Google Meridian – mitä mainostajan on hyvä tietää?

Mainonnan tuloksellisuuden mittaaminen on noussut vuoden 2025 kuumimmaksi puheenaiheeksi digimarkkinoinnin kentällä – eikä syyttä. Tässä IAB Insider -podcastin jaksossa sukelletaan syvälle Marketing Mix Modelingin (MMM) maailmaan, erityisesti Googlen Meridian-ratkaisun näkökulmasta. Vieraana ovat asiantuntijat Hermanni Nurila  ja Reetta Peltola toimistosta S360, jotka jakavat kokemuksiaan ja oppejaan MMM:n käytöstä suomalaisissa yrityksissä.

lue lisää

01.08.2025

IAB Insider: High Impact, High Creativity?

Mitä syntyy, kun luovuus ja display-mainonta törmäytetään? Tässä IAB Insider -podcastin jaksossa sukellamme syvälle luovan display-mainonnan ytimeen — unohtamatta high impact -formaattien mahdollisuuksia ja haasteita.

lue lisää