
Vaikuttajamarkkinointi e-urheilussa
- Lähes 40 % liikevaihdon kasvu vuosittain
- Kiinnostavin urheilumuoto suomessa 18-29 -vuotiaiden miesten keskuudessa
- Yksi turnaus keräsi yli 200 miljoona katsojaa
- Yksittäisen turnauksen palkintopotti 24,7 miljoonaa dollaria
Joko kiinnostus heräsi? E-urheilu on tullut jäädäkseen ja kasvu on päätä huimaavaa, vuoden 2018 aikana yli 500 000 suomalaista kävi Twitchin striimauspalvelussa. KIA, Shell, Mercedes Benz ja monet muut tahot ovat tehneet jo ensimmäiset peliliikkeensä ja lähteneet mukaan. Miten tähän kenttään sitten tulisi lähteä ja mitä asioita tulee ottaa huomioon?
Oma työni Mediatalo Keskisuomalaisella on markkinointiratkaisuiden löytämistä asiakkaidemme tarpeisiin ja niiden toteuttamista. Mielestäni e-urheilun kenttä luo meille yhden uuden kohderyhmän ja mahdollisuuden tarjota entistä laajempia ratkaisuja. Kerron tässä blogissa, mitä mielestäni tulee ottaa huomioon, kun vaikuttajamarkkinointia lähdetään toteuttamaan e-urheilukenttään.
Kohderyhmä
Kohderyhmästä suurin osa on 15-30-vuotiaita miehiä. He ovat kasvaneet siihen, että mainontaa tulee vastaan jatkuvasti internetissä ja sosiaalisissa medioissa. He seuraavat eri kanavista heitä kiinnostavia asioita - tekstin, kuvan, videon ja striimien muodossa. Tätä kohderyhmää on aivan turha koittaa tavoittaa perinteisillä mainoskampanjoilla. Hetki sitten puhuttiin, että ensin pitää valita oikea kanava oikealle kohderyhmälle, sen jälkeen piti miettiä, puhutteleeko sisältö kohderyhmää. Tämän jälkeen sisällön piti sopia kanavaan ja puhutella kohderyhmää. Nyt sisältö pitää saada oikeaan kanavaan oikealle kohderyhmälle ja viestin viejäksi tulee valita sellaisia vaikuttajia, ketä kohderyhmä kuuntelee. Tästä päästään aasinsiltana e-urheiluun.
E-urheilua voi verrata helposti yleisurheiluun. Se käsittää yhtä monta ja vielä useammankin eri lajin. Tarkoitan tällä sitä, että vaikka ottaisit yhden CS:GO pelaajan vaikuttajaksesi et silti näy koko e-urheilumaailmalle. Voit miettiä samaa asiaa seuraavasti. Mikäli ihminen seuraa keihäänheittoa intohimoisesti, hänellä ei välttämättä ole mitään käsitystä mitä pitkänmatkanjuoksussa tapahtuu. Ymmärtämällä tämän voit yhdellä mainoskampanjallasi valita eri vaikuttajia eri peleistä tai striimeistä ja näin löytää sinulle sopivimman kohderyhmän e-urheilukentästä.
Sisältö
Kuten aiemmin mainitsin, niin e-urheilusta kiinnostuneet ovat olleet koko ikänsä netissä. He näkevät kymmeniä tai jopa satoja mainoksia joka ikinen päivä. Sinun tulee pystyä erottautumaan tuosta mainostulvasta jollain tavalla. Pitää ymmärtää, ettei tuotteesi sovi jokaiselle ja se ei haittaa mitään. Tärkeintä on varmistaa sisällön sopivuus niille ihmisille, jotka haluat tavoittaa. Tässä kohtaa on myös tärkeää muistaa ja ymmärtää, että nämä 15-30-vuotiaat henkilöt ovat aivan normaaleja, heitä ei voi enää ajatella energiajuomia ja sipsejä syöviksi huppupäiksi, ketkä istuvat pimeässä huoneessa päivästä toiseen. He ovat 5-10 vuoden päästä potentiaalisia asiakkaitasi. He käyvät ruokakaupassa, ostavat auton, perustavat perheen ja käyvät lomamatkoilla. Tekevät siis aivan normaaleja asioita. Mitä luulet miten käy, jollet tavoita heitä 10 vuoden aikana markkinoinnillasi kertaakaan ja vuosien päästä he ovat mahdollisia asiakkaitasi. Ostavatko he sinulta vai kilpailijaltasi, joka on näkynyt jatkuvasti siellä missä he liikkuvat?
Vaikuttaja
Ymmärrän, että tietämättä e-urheilukentästä sen tarkemmin on hankalaa lähteä miettimään mistä löytää itselle sopivin vaikuttaja ja miten asioita saa vietyä eteenpäin. Itsellä on tähän vain yksi vinkki, ota puhelin käteen ja ala soittamaan. Meillä Suomessa on siitä ihana tilanne, että lähes jokaiselle ihmiselle löytyy puhelinnumero tai muu yhteystieto verkosta. E-urheilukenttä on todella aktiivista Suomessa ja eri tahot auttavat mielellään toisiaan. Pelikentillä ollaan vihollisia ja otellaan täysiä, mutta pelien jälkeen kehitetään tekemistä yhdessä eteenpäin ja apua saa monilta eri tahoilta, kun sitä vain pyytää! E-urheilubisneksen voi karkeasti jakaa neljään osaan: organisaatiot, pelijulkaisijat, tapahtumajärjestäjät ja liigat. Jokaisessa edellisessä on omat hyvät puolensa ja mahdollisuutensa. Myös yksittäisten vaikuttajien kanssa on mahdollista lähteä yhteistyökuvioihin.
Itsestäni tuntuu tällä hetkellä siltä, että koko e-urheilukentän markkinointimahdollisuuksia ollaan vasta avaamassa. Uusia ideoita sekä ratkaisuja yrityksille löytyy jatkuvasti ja niin e-urheilukentällä työskentelevät kuin yrityksetkin oppivat uutta. Muutaman vuoden päästä mietitään, että olisinpa ollut mukana silloin kun kaikki tapahtui, eli nautitaan nyt kun se tapahtuu!
Antti Hirvonen toimii Mediatalo Keskisuomalaisen Google- ja Some-mainonnan tuotepäällikkönä sekä Esports Media Solutions Oy:n toisena omistajana myyntijohtajan roolissa.
26.09.2025
IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?
Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää22.09.2025
Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt
Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.
lue lisää12.09.2025
IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?
Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.
lue lisää