Icon
Tuutin täydeltä p****a IABlogi

Tuutin täydeltä p****a

09.01.2019 | Susanne Ropponen ja Elli Mäkilä

Kukkahattutädit tässä terve. Se on kuulkaa kurinpalautuksen aika, sillä sisältömarkkinoinnin ja natiivimainonnan nimissä kusetetaan ihmisiä ja moni helpon euron perässä juokseva ammattilainenkin katsoo ilmiötä sormiensa läpi. Ja sehän ei vetele. Eikä ole pitkällä aikajänteellä kannattavaa markkinointia tai kestävää liiketoimintaa.

Ulkomailta tutut sosiaalisen median harhaanjohtavat vilunkikeinot ovat rantautuneet Suomeen ennen kaikkea verkostomarkkinoinnin muotopuolena versiona. Tämä tuli silmille erityisesti vuodenvaihteessa kaikenlaisina ilmaisina ”lankkuhaasteina”, ”detox-kuureina” ja ”elämänhallintaryhminä”. Sen sijaan, että avoimesti kerrottaisiin esim. haasteeseen liittyvän Facebook-ryhmän olevan jonkun ravintolisän markkinointia, puhutaankin valmennusryhmistä, itsensä haastamisesta ja ammattilaisten tarjoamasta tuesta elämäntapojen muutoksessa. Usein tällaiseen ryhmään pääsee vain, kun hyväksyy kutsujan kaveripyynnön, jotta Messenger voi myöhemmin alkaa laulaa epäammattimaista suora- ja suosittelumarkkinointia. Ryhmien kommenteissa vannotaan ravinto- ja terveyslisien muka-tieteellisiin vaikutuksiin ilman, että argumentteihin löytyy mitään lääketieteellistä tai muutakaan pätevyyttä. Mutta kun somessa tuntemattomat tutut suosittelevat niin onhan se uskottava… Tässä kohtaa voisimme muistuttaa myös lainsäädännöstä (Kuluttajasuojalaki 6 §). Ja mikä hirveintä, aikuiset ihmiset – tiedättekö, sellaiset joilla on äänestysoikeus, työ, kenties lapsia kasvatettavanaan ja muitakin täysivaltaisten vastuita ja oikeuksia – lähtevät tällaiseen mukaan riemusta kiljuen. Medialukutaito ja maalaisjärki, hoi! Ja markkinoijan etiikka, moraali ja ammattiylpeys, ennen kaikkea.

Ihan ilman nuhteita emme me alan ammattilaisetkaan pääse, sillä isoillakaan julkaisijoilla ei tunnu aina riittävän viitseliäisyyttä tarkistaa, millaiseen asiakkaan sisältöön saiteillamme julkaistut natiiviohjaukset johtavat. Totta puhuen joskus joutuu käyttämään aika paljon aikaa ja aivonystyröitä pohtiessaan mainonnan eettisyyttä ja luotettavuutta, jo ihan GDPR:nkin vuoksi - mihin me annamme ihmisten sivuiltamme klikata ja luovuttaa yhteystietonsa? Ai miksi ne pitäisi tarkistaa ja pohtia? Koska medioilla on eettinen vastuu huolehtia, ettei lukijoita kuseteta. Ja liiketoiminnallinen vastuu siitä, että lukija pysyy tyytyväisenä ja näin palaavana sellaisena. Lukija ei ole tyytyväinen, mikäli klikkaa kiinnostavan lisäarvollisen sisällön toiveessa suoraan verkkokaupan Osta-nappulaan tai täysin puhtaaseen mainostekstiin. Saati sitten, että on antanut yhteystietonsa yritykselle, joka lupailee ilmaista verkkokurssia ja huomaakin tehneensä maksullisen tilauksen ulkomaiselta toimijalta, jonka yritys on kadonnut kuin tuhka tuuleen, mutta laskut muistuttavat kuukausittain olemassaolostaan.

Älyllinen ja eettinen laiskuus - ei jatkoon!

Alan ammattilaisina meidän tuleekin pohtia entistä kriittisemmin, millaista markkinointia mahdollistamme oman toimintamme kautta. Varmasti jokaiselta löytyy oma peili.

Kirjoittajat Susanne Ropponen, kaupallinen tuottaja, MTV Oy (vas.) ja Elli Mäkilä, toimitusjohtaja, Storybound Oy

IAB  Finland on digitiedon lähde. Tilaa uutiskirje!

05.01.2022

IAB Jäsenesittely: Storybound ja Elli Mäkilä

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Storybound ja Elli Mäkilä

lue lisää

29.12.2021

IAB Jäsenesittely: Neuwo ja Johannes Harju

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Johannes Harju ja Neuwo

lue lisää

20.12.2021

Onks pakko jos ei jaksa? - IAB:n Toiminnanjohtajan joulukirjoitus

Toinen kokonainen ja kaiken kaikkiaan kolmas vuosi IAB Finlandissa lähenee loppua. Kiirusta on pitänyt ja sitä rataa. Vielä pitäisi rypistää intoa ja onnistumisia puhkuva kirjoitus käsittämättömästä vuodesta 2021 ja vielä mahtavamman vuoden 2022 lähtökohdista. Mutta kun ei jaksa… ei jaksa millään, vaikka tuloksilla leveilylle olisi nyt oiva mahdollisuus.

lue lisää

20.12.2021

5 tärkeintä huomiota B2B-asiakaspoluista

B2B:ssä ostoprosessi voi olla kompleksinen ja pitkä. Sen rakenteeseen vaikuttaa vahvasti varsinkin asiakasorganisaation koko. Lopullisen ostopäätöksen tekijän lisäksi ostoprosessissa voi olla useita eri vaikuttajia.

lue lisää