Icon
TNS Metrixin muuntokerroinpäivitys astuu voimaan joulukuussa IABlogi

TNS Metrixin muuntokerroinpäivitys astuu voimaan joulukuussa

18.12.2013

Verkkopalvelujen kävijämääriä julkaisevan TNS Metrixin mittaustapaa päivitetään niin, että moniselain- ja monilaitekäytön laskeminen saadaan vastaamaan paremmin tämänhetkistä todellisuutta. Tämä muuntokerroinpäivitys astuu voimaan joulukuussa niin, että ensimmäiset uusien kertoimien avulla tuotetut luvut julkaistaan viikon 50 datasta maanantaina 16.12.2013.

Muuntokerroinpäivityksen kertoimet on laskettu paneelitutkimuksesta, johon vastasi yhteensä 9361 henkilöä syys - lokakuussa 2013.
Tutkimuksen perusteella laskettiin muuntokerroin 83 eri sivustolle. Kaikki sivustot, joiden N=100 tai enemmän, ovat saaneet oman muuntokertoimen.
Sivustot, joiden havainnot olivat alle sadan saavat muuntokertoimeksi nk. tyyppikertoimen, joka on sivustotyypin mukaan laskettu keskiarvo.

Sivustojen tyyppijako on sama kuin vuoden 2011 tutkimuksessa:
- Kauppapaikat / luokitellut ilmoitukset
- B2B-sivustot
- Hakupalvelut ja hakemistot
- Uutissivustot
- Harraste- ja vapaa-ajan sivustot
- Aikakauslehtien internet-sivustot
- Yhteisölliset mediat / sosiaaliset mediat
- Yleishyödylliset sivustot
- NettiTV ja –radiosivustot

Joitakin sivustoja siirrettiin kokonaan erillisiksi sivustoiksi, koska ne poikkeavat tyyppikertoimien luokitteluista olennaisesti. Mm. Iltapäivälehdet, yleisportaalit sekä suuret sanomalehdet. Näiden kertoimet eivät myöskään vaikuta yleiskertoimiin.

Tyyppikertoimet

Tiedotte yleisömittauksen muutoksesta

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

12.09.2025

IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?

Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.

lue lisää

29.08.2025

IAB Insider: Luovuuden merkitys digimainonnassa

Mainonnan vaikuttavuus syntyy usein luovuudesta – mutta mitä luovuus oikeastaan on, ja miten se voidaan kääntää mitattavaksi tulokseksi? Tässä IAB Insider -jaksossa dentsun Juha Halmesvaara ja Aleksi Auvinen keskustelevat luovuuden merkityksestä markkinoinnissa, Cannes Lions -festivaalin opeista sekä siitä, miten Suomi voisi ottaa askeleen kohti kansainvälistä luovuuden kärkeä.

lue lisää

15.08.2025

IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?

Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.

lue lisää

13.08.2025

Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana

Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.

lue lisää