Icon
Tietosuojatyöryhmän kuulumisia – workshopit käynnistyvät IABlogi

Tietosuojatyöryhmän kuulumisia – workshopit käynnistyvät

13.09.2016 | IABvieras

IAB tietosuojatyöryhmä mm. monitoroi digitaaliseen mainontaan ja markkinointiin liittyvän lainsäädännön kehittymistä, pyrkii vaikuttamaan alalle suotuisaan sääntely-ympäristöön sekä järjestää vuosittaisen tietosuojaseminaarin. Ryhmä kokoontuu noin kuusi kertaa vuodessa, ja kokouksissa tiivistyy ainutlaatuinen kokemus digitaalisesta liiketoiminnasta, teknologiasta ja juridiikasta sekä aito kiinnostus kollegan osaamisaluetta kohtaan.

IAB Finlandin tietosuojatyöryhmä on ollut toiminnassa jo useamman vuoden, mutta erityisen ajankohtaista sen toiminta on nyt, kun siirtymäkausi tietosuoja-asetuksen voimaantuloon samoin kuin neuvottelut sähköisen viestinnän tietosuojadirektiivistä ovat käynnissä. Molemmat tuovat mukanaan merkittäviä muutoksia siihen, miten yritykset voivat käsitellä dataa ja luoda sen avulla uutta, digitaalista liiketoimintaa.

Tietosuoja-asetus, kuten lainsäädäntö aina, jättää tilaa tulkinnalle. IAB pyrkii vaikuttamaan toimialalle suotuisiin tulkintoihin tuomalla viranomaisten tietoon käytännön esimerkkejä sekä muovaamalla toimialan parhaita käytäntöjä itsesääntelyn ja suositusten kautta. IAB Europe pohtii esimerkiksi parhaillaan sitä, voisiko OBA-itsesääntelyä muokata niin, että siitä tulisi tietosuoja-asetuksen tarkoittama käytännesääntö, johon sitoutumalla yritys voisi osoittaa vaatimustenmukaisuuttaan.

Lainsäädännön tulkinnasta ja tulkintoihin vaikuttamisesta haastavan tekee se, että tietosuoja ei ole staattinen olotila, vaan jatkuvasti liikkuva tavoite. Yhtäällä teknologian kehittyminen voi johtaa siihen, että yritykset joutuvat uudelleenarvioimaan kuluttajiin kohdistuvaa riskiä ja toteuttamaan aiempaa tehokkaampia suojatoimia yksityisyydensuojaa kunnioittaakseen. Toisaalta kuluttajien odotukset siitä, miten heidän dataansa käsitellään, riippuvat mm. sosiaalisista normeista ja kontekstista sekä muuttuvat alituisesti uusien palveluiden lanseeraamisen myötä tai vaikkapa viranomaisten massavalvonnan tai tietovuotojen käytyä ilmi.

Kuluttajien odotuksiin yritykset voivat vaikuttaa kertomalla avoimesti ja ymmärrettävällä kielellä siitä, miten dataa hyödynnetään. Tehokas viestintä ja kuluttajille tarjotut vaikutusmahdollisuudet voivat lopulta kääntyä luottamukseksi, konversioiksi, lojaliteetiksi ja euroiksi. Haaste näyttää kuitenkin olevan osittain se, että kuluttajat eivät tutustu tarjolla olevaan tietosuojainformaatioon. Heidän odotuksensa voivat näin ollen poiketa täysin siitä, miten yritys tosiasiallisesti käsittelee heidän tietojaan. Se, että kuluttajien odotuksiin aidosti voidaan vaikuttaa, edellyttääkin uudenlaista ajattelua siitä, miten datan käsittelystä kerrotaan. Tiivistelmät, visualisoinnit ja suora puhe sekä oikeaan aikaan ja sopivassa kontekstissa annettu tieto tulevat ensimmäisinä mieleen.

Tätä kuluttajien odotuksiin ja päätöksiin vaikuttavaa tietosuojainformaatiota edeltää kirkas ymmärrys siitä, miten dataa käsitellään – ei vain yrityksen sisällä, vaan koko monimutkaisessa digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin ekosysteemissä. Tietosuojatyöryhmä pyrkii osaltaan edistämään tätä ymmärrystä ja läpinäkyvyyttä järjestämällä loppuvuodesta workshoppeja IAB:n jäsenistön valitsemista aiheista – vaikkapa mahdollisuudesta luoda liiketoimintaa muualta kuin omista palveluista kerätyn datan avulla. Pyydämmekin, että lähetät tietosuojatyöryhmälle (minna.vehmas@iab.fi) kuvauksen asiasta, jota haluat workshopissa käsiteltävän. Tarkoitus on, että valmiiden vastausten antamisen sijaan kaikki osallistujat pohtivat yhdessä, miten asia ratkaistaan kuluttajien yksityisyydensuojaa kunnioittavalla tavalla.

Workshopien lisäksi tietosuojatyöryhmä kertoo toiminnastaan tämän blogin kautta. Odotettavissa on kirjoituksia ainakin ajankohtaisesta oikeuskäytännöstä ja viranomaissuosituksista, profilointiin liittyvästä sääntelystä, uusista digitaaliseen mainontaan ja markkinointiin liittyvistä teknologioista, ohjelmallisesta ostamisesta ja tietojen siirto-oikeudesta.

Ole aktiviinen ja kommentoi workshopien aiheita taikka blogeja!

Kirjoittaja Anna Paimela on tietosuoja- ja markkinointijuridiikkaan ja teknologiasopimuksiin erikoistunut lakimies, joka johtaa IAB Finlandin tietosuojatyöryhmää. Iconics Consultingin osakkaana hän auttaa yrityksiä selviämään digitaalisen liiketoiminnan juridisista haasteista tarjoamalla heille liiketoimintaa tukevia, käytännönläheisiä ratkaisuja.

16.08.2024

Mittaa edes tätä!

Luova televisiomainos tai tykätty videoklippi somessa - tärkeitä keinoja rakentaa yrityksen brändiä ja saada yritys asiakkaiden ajatuksiin. Pidetty mainos tarkoittaa tunnistettua tuotetta ja yritystä! Tuloksellisen liiketoiminnan kannalta on myös ymmärrettävä sisältöjen toimivuus yrityksen omien tavoitteiden näkökulmasta, ja miten mitata onnistumista. Kokosimme tähän artikkeliin markkinoinnin ammattilaisten ajatuksia mittaamisen minimaalisesta työkalupakista: mitä kannattaa huomioida mittareiden valinnassa, mitä datan lähteitä tyypillisesti tarvitaan, ja mitä asioita ei mittaamalla suoraan havaitse.

lue lisää

09.08.2024

Missä menet Retail media?

IAB Europen (2024) päivitetyn arvion mukaan Retail mediaan käytettävät investoinnit tulevat kasvamaan lähes 22:een miljardiin euroon vuoteen 2026 mennessä. Retail median kasvu Euroopassa vuodesta 2022 vuoteen 2023 arvioidaan olleen +30,2% samalla kun digitaalinen mainosmarkkina kasvoi +11.1%. Viime vuosina vahvaa kasvua osoittaneet video- ja sosiaalisen median mainonta kasvoivat niin ikään 20.9% ja 18.2%, josta saammekin kontekstin Retail median kulmaluvulle.

lue lisää

02.07.2024

IAB Studio: Nostemediasta YOC - Digimarkkinan muutokset ja mahdollisuudet

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat YOC / Nostemedian Harri Virtanen ja Antti Kaiponen. Tässä jaksossa sukellamme digitaalisen mainonnan ajankohtaisiin trendeihin ja kuulemme Nostemedian perustamisesta, kasvusta ja muuttumisesta YOC:iksi.

lue lisää

01.07.2024

IAB Jäsenesittely: Emmi Vilkanen ja SeenThis

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Emmi Vilkanen ja SeenThis

lue lisää