Sosiaalisen median tuulia tälle syksylle
Syksy alkaa saapua taas tänne Helsingin suuntaan. Olemme vielä saaneet nauttia ihanan lämpimistä ja kauniin aurinkoisista viikonlopuista, etenkin Suomenlinna on osoittanut koko kukoistuksellaan, miten hienoa on tunnustella nurmea paljain jaloin. Koulut ovat alkaneet ja vielä 2070-luvulla töissä oleva ikäluokka on aloittanut koulutiensä. Mainos- ja media-alalla syksy on lähtenyt normaalisti vauhtiin. Olemme odotettujen päättymättömien muutosten keskellä jälleen, ja tätä kirjoittaessa auringonpaiste on muuttunut kauniiksi syyssateeksi.
Tästä sitten pohdiskelemaan, mitä syksy tuo tullessaan rakkaaseen sosiaalisen median puoleen /osaan elämäämme. Samoin kuin itsekin, ovatkin jo monet huomanneet, että sosiaalisen median mainonnan kuherruskuukausi alkaa kääntyä tulosten hakemiseksi. Mainostajat ovat kokeilleet aikansa sisältöjään sosiaalisessa mediassa, ja nyt kaikki haluavat liiketoiminnallisia tuloksia tykkäysten lisäksi. Tätä varten IAB onkin julkaisemassa sosiaalisen median mittaussuositukset lähikuukausina, kuten aiemmassa blogauksessani kerroinkin. Aika alkaa olla kypsä lukita pieni hetki tätä päivää tämän päivän vaatimuksiin :).
Sosiaalisen median osalta panostukset tulevat muutoksen kautta kasvamaan. Sosiaalinen media ei tule häviämään yhtään mihinkään, ihmiset haluavat aina olla vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. Kun puhutaan muutoksesta, niin se on aina jonkin asian lopettamista, ja uuden aloittamista. Se mitä aiemmin keväällä tapahtui “General Motorsin vetäytymisen facebookista” osalta, oli ainoastaan että vain tietystä osasta mainontaa luovuttiin. General Motors on enemmän kuin koskaan mukana ihmisten arjessa Facebookissa, ja hyödyntää näkyvyyttään sosiaalisen median parhain keinoin, eli aktivoimalla ja osallistamalla fanejaan sekä muuttamalla tätä liiketoiminnaksi!
Kun katsotaan mitä FB:n osalta tapahtui 2012 toisella vuosineljänneksellä Suomen osalta, niin panostukset Facebookiin olivat 2.2 Miljoonaa euroa, jossa kasvua edellisvuoteen oli 100%. Kokonaisuudessaan 2012 ensimmäisellä vuosipuoliskolla panostukset Facebookiin olivat 4.4 miljoonaa Suomessa.
Lisää viitteitä tästä antaa myös IAB Finlandin järjestämä kysely verkkomainonnan asiantuntijoille kesäkuussa 2012. Asiantuntija-arvioiden mukaan sosiaalisen median panostukset nousevat 27% 2012 heinä-joulukuun aikana, mobiilimainonnan kasvun ollessa vielä kovempaa, jopa 61%.
Se mitä tämän syksyn ja ensi kevään aikana tullaan näkemään, on sosiaalisen median hajautumista eri kohderyhmille tarkoitettuihin palveluihin. Hauskana esimerkkinä voidaan mainita erään Ruotsalaisen kreivin perustama sosiaalisen median palvelu rikkaille. Tämä mahdollistaa mainostajille mielenkiintoisia mahdollisuuksia lähestyä kohderyhmiään heille parhaiten sopivin työkaluin.
Kasvu ei siis ole missään määrin hidastumassa, päinvastoin. Sosiaalinen media on nyt teini-iässä ja alkaa valmistua pikkuhiljaa ylioppilaaksi saaden kohta vielä kovempia tuloksia aikaan!
Kun katsotaan mitä FB:n osalta tapahtui 2012 toisella vuosineljänneksellä Suomen osalta, niin panostukset Facebookiin olivat 2.2 Miljoonaa euroa, jossa kasvua edellisvuoteen oli 100%. Kokonaisuudessaan 2012 ensimmäisellä vuosipuoliskolla panostukset Facebookiin olivat 4.4 miljoonaa Suomessa.
Lisää viitteitä tästä antaa myös IAB Finlandin järjestämä kysely verkkomainonnan asiantuntijoille kesäkuussa 2012. Asiantuntija-arvioiden mukaan sosiaalisen median panostukset nousevat 27% 2012 heinä-joulukuun aikana, mobiilimainonnan kasvun ollessa vielä kovempaa, jopa 61%.
Se mitä tämän syksyn ja ensi kevään aikana tullaan näkemään, on sosiaalisen median hajautumista eri kohderyhmille tarkoitettuihin palveluihin. Hauskana esimerkkinä voidaan mainita erään Ruotsalaisen kreivin perustama sosiaalisen median palvelu rikkaille. Tämä mahdollistaa mainostajille mielenkiintoisia mahdollisuuksia lähestyä kohderyhmiään heille parhaiten sopivin työkaluin.
Kasvu ei siis ole missään määrin hidastumassa, päinvastoin. Sosiaalinen media on nyt teini-iässä ja alkaa valmistua pikkuhiljaa ylioppilaaksi saaden kohta vielä kovempia tuloksia aikaan!
16.08.2024
Mittaa edes tätä!
Luova televisiomainos tai tykätty videoklippi somessa - tärkeitä keinoja rakentaa yrityksen brändiä ja saada yritys asiakkaiden ajatuksiin. Pidetty mainos tarkoittaa tunnistettua tuotetta ja yritystä! Tuloksellisen liiketoiminnan kannalta on myös ymmärrettävä sisältöjen toimivuus yrityksen omien tavoitteiden näkökulmasta, ja miten mitata onnistumista. Kokosimme tähän artikkeliin markkinoinnin ammattilaisten ajatuksia mittaamisen minimaalisesta työkalupakista: mitä kannattaa huomioida mittareiden valinnassa, mitä datan lähteitä tyypillisesti tarvitaan, ja mitä asioita ei mittaamalla suoraan havaitse.
lue lisää09.08.2024
Missä menet Retail media?
IAB Europen (2024) päivitetyn arvion mukaan Retail mediaan käytettävät investoinnit tulevat kasvamaan lähes 22:een miljardiin euroon vuoteen 2026 mennessä. Retail median kasvu Euroopassa vuodesta 2022 vuoteen 2023 arvioidaan olleen +30,2% samalla kun digitaalinen mainosmarkkina kasvoi +11.1%. Viime vuosina vahvaa kasvua osoittaneet video- ja sosiaalisen median mainonta kasvoivat niin ikään 20.9% ja 18.2%, josta saammekin kontekstin Retail median kulmaluvulle.
lue lisää02.07.2024
IAB Studio: Nostemediasta YOC - Digimarkkinan muutokset ja mahdollisuudet
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat YOC / Nostemedian Harri Virtanen ja Antti Kaiponen. Tässä jaksossa sukellamme digitaalisen mainonnan ajankohtaisiin trendeihin ja kuulemme Nostemedian perustamisesta, kasvusta ja muuttumisesta YOC:iksi.
lue lisää01.07.2024
IAB Jäsenesittely: Emmi Vilkanen ja SeenThis
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Emmi Vilkanen ja SeenThis
lue lisää