Icon
Some Awards - intohimoa, iloa ja kyyneleitä IABlogi

Some Awards - intohimoa, iloa ja kyyneleitä

20.06.2013 | Jarno Alastalo

Ihmiset, jotka ovat lähinnä tuttuja Twitter-feedeistä, Facebook-päivityksistä, videopäiväkirjoista ja muista sosiaalisen median palveluista, kokoontuivat 13.6. Helsingin Bio Rexiin juhlistamaan sometekoja, -ihmisiä ja -ilmiöitä. Maailman ensimmäinen suomalainen Some Awards nosti esiin viihdyttäjiä, someaktiiveja ja ihmisiä, joilla on intohimoa tehdä asioita.

Illan pysäyttävin hetki oli kun 875 grammaa -Facebook-yhteisön perustanut keskoslapsen isä voitti Someteko-palkinnon ja sai kaikki kyynelehtimään. Isän esimerkin voimalla kerättiin yli 125 000 euroa hyvään tarkoitukseen.

- Haluan, että kaikki muistavat sen, että tälläkin hetkellä K7-osastolla on tosi pieniä lapsia, joiden selviäminen ei ole yhtä varmaa. Ja ne iskät, joilla ei ole aikaa laittaa kuvia Facebookiin, ja ne lapset ei koskaan tule saamaan 25 tuhatta peukutusta, koska niiden iskät harjaa heidän hiuksiaan ekaa kertaa.


Kuva: Aller Media/Pasi Murto

Vuoden Someyritys-kategoriassa ei nähty ehkä sometekemisistään tunnetuimpia yrityksiä. Varusteleka tekee omintakeisella tavallaan kiistanalaista markkinointia ja yrityksen johtaja Valtteri Lindholmille Facebook on sielun jatke. Studioravintola Paksu ei pelastunut, vaikka saikin peukutuksia somessa. Yrittäjä Otto Helinin kamppailua on saanut seurata avoimesti ja ravintolan ystäviltä on tullut sekä kiitosta että kritiikkiä. Someyritys-palkinnon vei kuitenkin nettipoliisi, joka on vuosia toiminut aktiivisesti verkossa. Näitä poliiseja ei voi väittää tiukkapipoisiksi. Fobba, Jutta ja Jarno muuttavat hyvällä, rennolla otteella käsityksiä virkavallan toiminnasta.

Vaikka lavalla nähtiin myös Pekka Haavisto, niin illan poliittisimman puheen piti kala-aktivisti Jasper Pääkkönen. Jasper voitti Jaetuin some -kategorian aiheuttamallaan #lohigate:lla. Kalamies on käyttänyt sosiaalisesta media painostamaan hallitusta ja yrityksiä muuttamaan asennoitumista kalastukseen. Palkinto kourassa Jasper otti silmätikukseen vesivoiman, joka hänen mukaansa on myrkynvihreää, koska kalat eivät pääset patojen ohitse.

Voittajia tuntuu yhdistävän yksinkertainen somekaava: tunteet + intohimo + tarina + aitous. Tämä on se oppi, joka jokaisen yrityksen tulisi muistaa. Sosiaalinen media on olennainen osa toimintaa, mutta se ei toimi, jos somessa on pakosta.

Voittajat, videot ja kuvat:
www.someawards.fi

blogidigimarkkinointiiabfinlandsisältömarkkinointipodcastdatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

13.06.2025

IAB Insider: Boozt-case ja totuuksia mainonnan mittaamisesta

Tässä IAB Insider -jaksossa pureudutaan vuoden puhutuimpaan markkinointiteemaan: mainonnan mittaamiseen. Juontaja Pasi Raassinan seurana on AudienceProjectin asiantuntijakaksikko Juha Ourila ja Martin Kelly, joiden kanssa keskustellaan niin IAB Europe Adex 2024 -raportista kuin cross media -mittauksen ajankohtaisuudesta.

lue lisää

05.06.2025

Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?

lue lisää

05.06.2025

IAB Insider: Mittaaminen, mallinnus ja markkinoinnin tarkoitus – tervetuloa mukaan kasvuun

Tervetuloa kuuntelemaan IAB podcastia! Kolmannen kauden toisessa jaksossa sukellamme markkinoinnin nykytilaan ja tulevaisuuteen yhdessä dentsun kokeneiden asiantuntijoiden Juha Halmesvaaran ja Gabriel Mäkelän kanssa. Juontajana toimii IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.

lue lisää

30.05.2025

IAB Insider: New Life of the Living Room – mitä suomalainen katsoo?

Tervetuloa uuden IAB Insider jakson pariin. Tästä starttaa IAB Podcastien 3. tuotantokausi! Tässä jaksossa sukelletaan syvälle olohuoneeseen – tai tarkemmin sanottuna sen ruutuun. Aiheena on televisiomainonnan tulevaisuus ja Connected TV:n (CTV) kasvava merkitys suomalaisessa mediamaisemassa.

lue lisää