Smart Marketing kroolaa vastavirtaan – merkittävä kasvu pahasti sukeltaneilla mediamarkkinoilla
Kuluva vuosi on kurittanut perinteistä mediamainontaa, kuten lehti-, tv- ja ulkomainontaa. Mainontaan on käytetty selkeästi aiempia vuosia vähemmän euroja. Perinteisen mediamainonnan sijasta markkinoijat siirtävät nyt vauhdilla mediaeurojaan kaupan mediaan. Trendi on maailmanlaajuinen.
Kehitys näkyy myös Smart Marketingin kasvuluvuissa: liikevaihtomme on merkittävästi kasvanut tänä vuonna edellisvuodesta kaksinumeroisin prosentein. Ulkomainonnan markkinat ovat kutistuneet kuluvan vuoden aikana 33 prosenttia, mutta samaan aikaan Smart Marketingin Store Digital on jatkanut voittokulkuaan.
Mistä tämä kehitys kertoo?
Asiakaskohtaamiset kaupan kanavissa ovat todennetusti oivallinen vaikutusmahdollisuus mainostajalle. Vähittäiskauppamedia on kiinnostava, tuottava ja nykyaikainen valinta markkinoijan silmissä. Markkinointiratkaisut, joilla voidaan kohdentaa tarkasti ja joiden toimivuus voidaan todentaa myynti- ja asiakasvaikutuksiin asti, ovat tätä päivää.
Myös asiakkaidemme kasvuluvut puhuvat puolestaan ja kertovat selkeää kieltä nykyaikaisen markkinoijan ambitioista. Kaikki asiakasprojektimme lähtevät aina liikkeelle asiakasymmärryksestä. Paikannamme analytiikan avulla kullekin parhaat kohderyhmät ja kanavaratkaisut kuhunkin mainostajatarpeeseen.
Tuore asiakas-casemme, 3 Kaverin jäätelö, kasvatti uutuusjäätelöpuikkojensa myyntiä 85 prosenttia. Kampanjan kanaviksi valittiin kohdennettu some-mainonta, natiivimainonta Yhteishyvä-lehdessä ja Store Digital -screenmainonta HOKin myymälöissä. Tavoitteena kanavavalinnoilla oli suuri, mutta optimoitu tavoittavuus ja asiakaskohtaamiset niin kotona kuin ostoksilla. Kampanjan ajankohdaksi valittiin tarkan analyysin perusteella ajankohta, jolloin yksittäispakattujen jäätelöiden kysynnän kasvu on orgaanisestikin suurinta: touko-kesäkuun vaihde.
Toisessa uusasiakashankintaan liittyvässä asiakastapauksessa ostaneiden asiakkaiden määrä kasvoi 330 prosenttia ja asiakasostojen määrä 326 prosenttia. Smart Marketingin toimenpiteiden panos-tuotossuhde oli yhden suhde yhteentoista.
Ei ihme, että asiakkaamme oli tyytyväinen. Tavoitettavuuden ja mitattavuuden lisäksi myös mediamme kotimaisuus on monille asiakkaillemme ratkaisevan tärkeä asia.
Käytännön kokemus ja mittaustulokset siis kertovat, että vähittäiskauppamedia on tehokas ja toimiva markkinointiratkaisu myös koronavuoden aiheuttamassa haastavassa toimintaympäristössä. Vaikeat ajat edellyttävät markkinoinnilta analytiikan mahdollistamaa herkkyyttä tarttua asiakkaalle aidosti merkityksellisiin asioihin ja olla läsnä siellä missä asiakas on.
Vähittäiskauppamedia kasvaa kaikkialla kohisten
Vähittäiskauppamedia on globaali trendi markkinointimaailmassa ja kovassa kasvussa. Syy suosioon piilee siinä, että kauppa kohtaa ihmiset aidosti ja valtavalla volyymillä. Tilannetta voi verrata siihen, kuinka vaikeaa sattumalta ovellesi tulevan yksittäisen ovelta ovelle -myyjän on saada sinut avaamaan ovesi – saati myydä sinulle tuotteitaan. Kun taas ovellesi saapuu tilaamasi tutun verkkokaupan lähetys, jossa mukana on ostohistoriasi perusteella sinulle valittu uutuustuotenäyte kokeiltavaksesi, vastaanotto on aivan toisenlainen.
Nykyaikaisilla, älykkäillä ratkaisuilla pystymme tuottamaan todellista lisäarvoa ja palvelemaan ihmisiä. Maailman suurimpia mediayhtiöitä ovat tällä hetkellä Amazonin kaltaiset kaupan alustat. Reaaliaikainen kiinnostus- ja ostodata antavat vahvan pohjan tehdä palvelevaa markkinointia, jonka kaupalliset hyödyt ovat mainostajille merkittäviä. Tämän vuoksi muiden muassa Target ja Tesco ovat tehneet näistä merkittävän osan liiketoimintaansa.
Uusien markkinointiratkaisujen avulla saadut huikeat kasvuluvut herättävät kunnioitusta. Kasvua ei ole kuitenkaan mahdollista saada aikaiseksi ilman yhä syvemmälle pureutuvaa asiakasymmärrystä ja hienovaraisempaa ja asiakasta hyödyttävää palvelua.
Koskaan ennen pehmeät ja kovat arvot eivät ole kohdannet yhtä voimakkaasti menestyneessä markkinoinnissa. Ilman herkkyyttä ymmärtää asiakasta ei ole kovia kasvulukuja.

Hannaleena Koskinen
Vice President, Smart Marketing / SOK MEDIA
20.11.2025
IAB Insider: Retail median ajankohtaiset trendit
IAB:n tuoreessa podcast-jaksossa syvennytään retail median kuumimpiin ilmiöihin: ekosysteemien avautumiseen, commerce median kiihtyvään kasvuun, datan uusiin rooleihin sekä in-store-median nouseviin mahdollisuuksiin.
lue lisää19.11.2025
DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?
Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.
lue lisää05.11.2025
REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.
lue lisää28.10.2025
IAB Insider: Digitalisoituneen tv:n mainosmahdollisuudet
Televisio elää uutta nousua – ei katoamalla, vaan digitalisoitumalla. Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten HybridiTV, HbbTV ja CTV muuttavat tapaa katsoa ja mainostaa televisiossa. Studiossa vieraana Digitan Jari Karhu ja MTV:n Saku Sahramies. Yhdessä heidän kanssaan avaamme, mitä HybridiTV tarkoittaa käytännössä, miten kuluttaja voi hyödyntää sen tarjoamia lisäpalveluita ja millaisia uusia mahdollisuuksia se tuo kuluttajille ja mainostajille.
lue lisää