Smart Marketing kroolaa vastavirtaan – merkittävä kasvu pahasti sukeltaneilla mediamarkkinoilla
Kuluva vuosi on kurittanut perinteistä mediamainontaa, kuten lehti-, tv- ja ulkomainontaa. Mainontaan on käytetty selkeästi aiempia vuosia vähemmän euroja. Perinteisen mediamainonnan sijasta markkinoijat siirtävät nyt vauhdilla mediaeurojaan kaupan mediaan. Trendi on maailmanlaajuinen.
Kehitys näkyy myös Smart Marketingin kasvuluvuissa: liikevaihtomme on merkittävästi kasvanut tänä vuonna edellisvuodesta kaksinumeroisin prosentein. Ulkomainonnan markkinat ovat kutistuneet kuluvan vuoden aikana 33 prosenttia, mutta samaan aikaan Smart Marketingin Store Digital on jatkanut voittokulkuaan.
Mistä tämä kehitys kertoo?
Asiakaskohtaamiset kaupan kanavissa ovat todennetusti oivallinen vaikutusmahdollisuus mainostajalle. Vähittäiskauppamedia on kiinnostava, tuottava ja nykyaikainen valinta markkinoijan silmissä. Markkinointiratkaisut, joilla voidaan kohdentaa tarkasti ja joiden toimivuus voidaan todentaa myynti- ja asiakasvaikutuksiin asti, ovat tätä päivää.
Myös asiakkaidemme kasvuluvut puhuvat puolestaan ja kertovat selkeää kieltä nykyaikaisen markkinoijan ambitioista. Kaikki asiakasprojektimme lähtevät aina liikkeelle asiakasymmärryksestä. Paikannamme analytiikan avulla kullekin parhaat kohderyhmät ja kanavaratkaisut kuhunkin mainostajatarpeeseen.
Tuore asiakas-casemme, 3 Kaverin jäätelö, kasvatti uutuusjäätelöpuikkojensa myyntiä 85 prosenttia. Kampanjan kanaviksi valittiin kohdennettu some-mainonta, natiivimainonta Yhteishyvä-lehdessä ja Store Digital -screenmainonta HOKin myymälöissä. Tavoitteena kanavavalinnoilla oli suuri, mutta optimoitu tavoittavuus ja asiakaskohtaamiset niin kotona kuin ostoksilla. Kampanjan ajankohdaksi valittiin tarkan analyysin perusteella ajankohta, jolloin yksittäispakattujen jäätelöiden kysynnän kasvu on orgaanisestikin suurinta: touko-kesäkuun vaihde.
Toisessa uusasiakashankintaan liittyvässä asiakastapauksessa ostaneiden asiakkaiden määrä kasvoi 330 prosenttia ja asiakasostojen määrä 326 prosenttia. Smart Marketingin toimenpiteiden panos-tuotossuhde oli yhden suhde yhteentoista.
Ei ihme, että asiakkaamme oli tyytyväinen. Tavoitettavuuden ja mitattavuuden lisäksi myös mediamme kotimaisuus on monille asiakkaillemme ratkaisevan tärkeä asia.
Käytännön kokemus ja mittaustulokset siis kertovat, että vähittäiskauppamedia on tehokas ja toimiva markkinointiratkaisu myös koronavuoden aiheuttamassa haastavassa toimintaympäristössä. Vaikeat ajat edellyttävät markkinoinnilta analytiikan mahdollistamaa herkkyyttä tarttua asiakkaalle aidosti merkityksellisiin asioihin ja olla läsnä siellä missä asiakas on.
Vähittäiskauppamedia kasvaa kaikkialla kohisten
Vähittäiskauppamedia on globaali trendi markkinointimaailmassa ja kovassa kasvussa. Syy suosioon piilee siinä, että kauppa kohtaa ihmiset aidosti ja valtavalla volyymillä. Tilannetta voi verrata siihen, kuinka vaikeaa sattumalta ovellesi tulevan yksittäisen ovelta ovelle -myyjän on saada sinut avaamaan ovesi – saati myydä sinulle tuotteitaan. Kun taas ovellesi saapuu tilaamasi tutun verkkokaupan lähetys, jossa mukana on ostohistoriasi perusteella sinulle valittu uutuustuotenäyte kokeiltavaksesi, vastaanotto on aivan toisenlainen.
Nykyaikaisilla, älykkäillä ratkaisuilla pystymme tuottamaan todellista lisäarvoa ja palvelemaan ihmisiä. Maailman suurimpia mediayhtiöitä ovat tällä hetkellä Amazonin kaltaiset kaupan alustat. Reaaliaikainen kiinnostus- ja ostodata antavat vahvan pohjan tehdä palvelevaa markkinointia, jonka kaupalliset hyödyt ovat mainostajille merkittäviä. Tämän vuoksi muiden muassa Target ja Tesco ovat tehneet näistä merkittävän osan liiketoimintaansa.
Uusien markkinointiratkaisujen avulla saadut huikeat kasvuluvut herättävät kunnioitusta. Kasvua ei ole kuitenkaan mahdollista saada aikaiseksi ilman yhä syvemmälle pureutuvaa asiakasymmärrystä ja hienovaraisempaa ja asiakasta hyödyttävää palvelua.
Koskaan ennen pehmeät ja kovat arvot eivät ole kohdannet yhtä voimakkaasti menestyneessä markkinoinnissa. Ilman herkkyyttä ymmärtää asiakasta ei ole kovia kasvulukuja.
Hannaleena Koskinen
Vice President, Smart Marketing / SOK MEDIA
16.08.2024
Mittaa edes tätä!
Luova televisiomainos tai tykätty videoklippi somessa - tärkeitä keinoja rakentaa yrityksen brändiä ja saada yritys asiakkaiden ajatuksiin. Pidetty mainos tarkoittaa tunnistettua tuotetta ja yritystä! Tuloksellisen liiketoiminnan kannalta on myös ymmärrettävä sisältöjen toimivuus yrityksen omien tavoitteiden näkökulmasta, ja miten mitata onnistumista. Kokosimme tähän artikkeliin markkinoinnin ammattilaisten ajatuksia mittaamisen minimaalisesta työkalupakista: mitä kannattaa huomioida mittareiden valinnassa, mitä datan lähteitä tyypillisesti tarvitaan, ja mitä asioita ei mittaamalla suoraan havaitse.
lue lisää09.08.2024
Missä menet Retail media?
IAB Europen (2024) päivitetyn arvion mukaan Retail mediaan käytettävät investoinnit tulevat kasvamaan lähes 22:een miljardiin euroon vuoteen 2026 mennessä. Retail median kasvu Euroopassa vuodesta 2022 vuoteen 2023 arvioidaan olleen +30,2% samalla kun digitaalinen mainosmarkkina kasvoi +11.1%. Viime vuosina vahvaa kasvua osoittaneet video- ja sosiaalisen median mainonta kasvoivat niin ikään 20.9% ja 18.2%, josta saammekin kontekstin Retail median kulmaluvulle.
lue lisää02.07.2024
IAB Studio: Nostemediasta YOC - Digimarkkinan muutokset ja mahdollisuudet
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat YOC / Nostemedian Harri Virtanen ja Antti Kaiponen. Tässä jaksossa sukellamme digitaalisen mainonnan ajankohtaisiin trendeihin ja kuulemme Nostemedian perustamisesta, kasvusta ja muuttumisesta YOC:iksi.
lue lisää01.07.2024
IAB Jäsenesittely: Emmi Vilkanen ja SeenThis
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Emmi Vilkanen ja SeenThis
lue lisää