Icon
Pohjoismaat hyvin edustettuina Euroopan verkkomainonnan top 10 -listalla IABlogi

Pohjoismaat hyvin edustettuina Euroopan verkkomainonnan top 10 -listalla

03.09.2013

IAB Europen AdEx Benchmark 2012 -raportin mukaan 26 Euroopan maan yhteenlasketut verkkomainonnan investoinnit kasvoivat 11,5 % vuodesta 2011 tavoittaen 24,3 miljardia euroa. Verkkomainonnan osuus mediamainonnasta on jo 25,6 %. Euroopan maiden verkkomainonnan top 10 -listalta löytyy kolme Pohjoismaata.

AdEx-tutkimusta on tehty vuodesta 2006 lähtien – tänä aikana verkkomainonnan osuus koko mediamainonnasta on noussut 10,3 prosentista 25,6 prosenttiin. Euroopassa TV-mainontaan panostettiin 28,1 mrd. €, sanomalehtimainontaan 19,3 mrd. €, aikakauslehtimainontaan 8,7 mrd. €, ulkomainontaan 6,3 mrd. €, radiomainontaan 4,6 mrd. € ja elokuvamainontaan 0,6 mrd. €.

Tutkimus osoitti huomattavaa vaihtelua eri maiden kasvuprosenttien välillä. Suurinta kasvua nähtiin keski- ja itä-Euroopan maissa: Venäjän, Slovakian ja Turkin verkkomainonnan kasvu ylitti 30 %. Myös Pohjoismaissa verkkomainonnan panostukset nousivat merkittävästi: Ruotsi 20 % ja Tanska 12,6 % (Suomi: 8,1 %).


Verkkomainontaan panostettiin asukaslukuun nähden eniten Pohjoismaiden lisäksi Iso-Britanniassa (93,4 €) ja Hollannissa (66,8 €). Monien ns. kehittyneiden verkkomainonnan maiden kasvuprosentit jäivät kuitenkin vuonna 2012 alle kymmen prosentin.

Koko Euroopan tasolla hakumainontaan panostettiin verkkomainonnan kategorioista eniten 11,9 mrd €, jossa oli kasvua näyttävät 15,5 %. Display-mainonnan kasvua vauhditti mobiili- ja videomainonta (7,9 mrd. €, + 8,9 %). Luokitellut ilmoitukset ja sähköiset hakemistot pärjäsivät hyvin Euroopan talouden epävakaudesta huolimatta (4,5 mrd. €, + 6,3 %).

IAB Finlandin jäsenille koko AdEx Benchmark 2012 -raportti on ladattavissa IAB Europen sivuilla.
Ei-jäsenet voivat tilata raportin: adex@iabeurope.eu 

21.01.2022

IAB Finland – Muutosten tekijöiden 25. juhlavuosi

IAB Finlandin uusi hallitus aloitti kauden 2022 valitsemalla hallitukselle puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Eliisa Puikkonen, Elisalta ja varapuheenjohtajaksi Christopher Fernandez, Matterkindilta. Suuret onnittelut molemmille! IAB kiittää myös vuoden 2021 hallituksen puheenjohtaja Keskon Caroline Nykteriä ja varapuheenjohtaja Sanoman Jaakko Kuivalaiselle erinomaisesta työstä vuonna 2021.

lue lisää

21.01.2022

IAB Jäsenesittely: LeadSpark ja Sami Lahtinen

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa LeadSpark ja Sami Lahtinen

lue lisää

05.01.2022

IAB Jäsenesittely: Storybound ja Elli Mäkilä

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Storybound ja Elli Mäkilä

lue lisää

29.12.2021

IAB Jäsenesittely: Neuwo ja Johannes Harju

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Johannes Harju ja Neuwo

lue lisää