Onko teillä käytössä suunnitelma ajanhallintaan ja tuloksellisempaan sisältömarkkinointiin?
Verkossa ehtii lukea vain osan itseä hyödyttävistä tai kiinnostavista sisällöistä. Kun lukija tai katsoja käyttää aikaa juuri oman firman sisältöön, olisi harmillista auttaa asiakasta ”väärässä” asiassa. Tämän vuoksi yrityksissä tehdään sisältöstrategioita. Siksi, että yleisöä ja asiakkaita kiinnostavat sisällöt ovat oman yrityksen kannalta relevantteja, ja markkinoinnin panostukset menevät oikeisiin kohtiin.
Suomalaisyrityksistä vasta 36 prosentilla on sisältöstrategia, Ruotsin luku on 60 % (Spoonin ja Norstatin pohjoismainen tutkimus). Kun sisältömarkkinointia kuitenkin tehdään suuressa osassa yrityksistä (em. tutkimuksen mukaan neljä suomalaisyritystä viidestä), kaikki eivät ole miettineet tavoitteita loppuun asti.
Sisältöstrategia määrittelee, mikä on yritykselle sopivaa sisältöä ja kenet sisällön pitää tavoittaa – ja miten nämä ihmiset saa kiinni. Sisältöstrategian avulla organisaation on helpompi päättää, mistä kerrotaan ja mitä nostetaan keskusteluun. Kaikkeen ei kuitenkaan aika riitä, joten apukeinot ajankäytön tehostamiseen ovat monessa yrityksessä tervetulleita.
Kuva: The current state of content marketing in the Nordics
Sisältöstrategia perustuu myös tietoon kohderyhmien tarpeista. Kuinka voimme sisällöillä auttaa, palvella tai ilahduttaa asiakkaitamme oikealla tavalla.
Digimaailman infotulvassa ei auta pelkkä mukanaolo. Voittajilla on tavoite kirkkaana mielessä, koukuttavan hyvää sisältöä ja sisällön jakelu kohdallaan. Toisin sanoen, sisältömarkkinoinnista saa tehoja irti, kun se on pitkäaikaista ja yrityksen strategian mukaista.
Sisältöstrategialla varmistat, että:
1. sisältö tukee yrityksesi liiketoiminnan tavoitteita.
2. sisältö vastaa tulevien tai nykyisten asiakkaittesi tarpeisiin ja odotuksiin.
3. sisältö palvelee juuri tavoiteltuja kohderyhmiä.
4. tiedät, mitä haluat sisältöäsi lukeneiden/katsoneiden/kuunnelleiden tekevän.
5. voit mitata tuloksia ja mittaat oikeita asioita.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Myös siksi sisältöstrategia auttaa onnistumaan ja vie sisältömarkkinoinnin hyviin tuloksiin.
Kirjoittaja Hanna Repo on Alma Median sisältömarkkinointijohtaja, joka muistuttaa kysymään ”miksi?” ja liputtaa kiinnostavien sisältöjen puolesta.
Lue myös Hannan aiempi kirjoitus: Sano sisältömarkkinoinnin tavoitteesi ääneen
13.10.2023
IAB Jäsenesittely: Punamusta ja Timo Peltoniemi
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Punamusta ja Timo Peltoniemi
lue lisää11.10.2023
Retail median määritelmä
Retail media mullistaa nyt mainonnan kenttää tarjoamalla ainutlaatuisen yhdistelmän monikanavaisia ympäristöjä vähittäiskaupan ja kauppapaikkojen kautta. IAB Finlandin Retail Median työryhmä on laatinut uuden määritelmän, joka valottaa retail median merkitystä sekä sen jakoa ensimmäisen ja kolmannen osapuolen kanaviin. Tässä artikkelissa sukellamme syvälle Retail median vahvuuksiin, erityispiirteisiin ja siihen, kuinka se yhdistää brändit ja asiakkaat ostohetkellä. Lisäksi opit, kuinka dataa voidaan hyödyntää entistä tehokkaammin ymmärtämään asiakkaiden ostopäätöksiä ja käyttäytymistä.
lue lisää05.10.2023
Digimarkkinoinnin koulutus - Investointi tulevaisuuteen ja urasi kehitykseen
Digimarkkinoinnin maailma on dynaaminen ja muuttuu päivittäin. Teknologian jatkuva kehitys, kuluttajien käyttäytymisen muutokset ja alustojen päivitykset tarkoittavat, että digimarkkinoijien on pysyttävä herkillä ja valppaina. Tässä kontekstissa digimarkkinoinnin koulutus nousee ensiarvoiseen merkitykseen.
lue lisää03.10.2023
IAB Studio: Digiaudiomarkkina jyrkässä nousukiidossa
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Miran vieraana on Elsa Kalervo Bauer Medialta ja Riina Aho Radiomedialta. Jaksossa puhutaan mm. digiaudion markkinaluvuista, juuri julkaistun Näin suomalainen kuuntelee - digiaudiotutkimuksen päälöydöksistä ja digitaalisen audion kokoajan nousevasta vaikuttavuudesta muiden mediamuotojen rinnalla.
lue lisää