Ohjelmallisen ostamisen määrä kasvoi Suomessa yli 300 %
Tiedote
6.2.2015
Ohjelmallisen ostamisen määrä kasvoi Suomessa yli 300 %
IAB Finlandin arvion mukaan noin 6–7 prosenttia kotimaan display-mainonnasta ostetaan ohjelmallisesti. Kasvua on odotettavissa lähivuosina tuntuvasti.
IAB Finland arvioi mediatoimistoille sekä ohjelmallisen ostamisen toimistoille tehdyn kyselyn perusteella Suomen ohjelmallisen ostamisen määrän olleen vuonna 2014 noin 6–7 % display-mainonnasta.
Vuonna 2013 ohjelmallisen ostamisen määräksi arvioitiin 1,5 %, joten kasvua tapahtui vuodessa noin 350 %.
Ohjelmallinen ostaminen on järjestelmien kautta tapahtuvaa mediatilan ostamista. Mediatoimistoille ja ohjelmallisen ostamisen toimistoille lähetetyssä kyselyssä ohjelmallisen ostamisen määritelmän ulkopuolelle jätettiin medioilta suoraan ostettu mainonta kuten Facebook-mainonta sekä hakukonemarkkinointi.
Suomessa ollaan merkittävästä kasvusta huolimatta jäljessä monia muita markkinoita ohjelmalliseen ostamiseen siirtymisessä. IAB Europen arvion mukaan jopa 23,6 % Länsi-Euroopan display-mainonnasta ostetaan ohjelmallisesti. Ruotsissa arvioidaan ohjelmallisen ostamisen määrän olleen viime vuonna 10 % ja sitä edeltävänä vuonna 4 %.
”On hienoa, että saimme ensimmäistä kertaa kysyttyä suomalaisten toimijoiden arvioita ohjelmallisen ostamisen määrästä. Tämä mainostilan ostamisen tapa kasvaa tuntuvasti, joten on tärkeää että saimme jo tässä vaiheessa hyvän arvion, johon verrata paitsi muiden maiden lukuja myös tulevien vuosien takuulla merkittävää kasvua täällä kotimaassa”, kertoo IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.
Suomen ensimmäiset ohjelmallisen ostamisen luvut julkistettiin 6.2. IAB Finlandin ohjelmallisen ostamisen seminaarissa. Loppuunmyydyssä tilaisuudessa julkaistiin myös Ohjelmallisen ostamisen opas, joka perehdyttää teemaan niin medioiden kuin mainostajien näkökulmasta. Ilmaisen digitaalisen oppaan voi ladata täältä.
Lisätietoja:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala (at) iab.fi
10.12.2025
Pelimainonnan nykytila ja trendit Suomessa 2025 -kysely
Haluamme kartoittaa, missä pelimainonta Suomessa tällä hetkellä menee ja mitä trendejä on nousemassa. Pelimainonta kattaa sekä mobiilipelien mainospaikat, pelien sisäiset mainosratkaisut että e-urheilun.
lue lisää04.12.2025
Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa: Milloin ja miten sen käyttö pitäisi merkitä?
Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?
lue lisää27.11.2025
IAB Insider: Miten Tokmanni laajentaa retail median markkinoille ja haastaa perinteisen mediakentän?
Kauppa ei enää tee katetta pelkästään myymällä tuotteita vaan yhä useampi ketju alkaa kaupallistaa myös kaupan dataa, asiakaskohtaamisia ja myymäläympäristöjä. Jaksossa opit, millaisia mahdollisuuksia avoin retail media tarjoaa kaupan toimijoille ja miten brändit voivat tavoittaa kuluttajia hyödyntämällä kaupan ostosdataa. Jakson vieraina ovat retail-median konkari Janne Lehtinen Aller ReTALEsta ja Tokmannin kaupallinen johtaja Veli-Pekka “VeePee” Ääri.
lue lisää20.11.2025
IAB Insider: Retail median ajankohtaiset trendit
IAB:n tuoreessa podcast-jaksossa syvennytään retail median kuumimpiin ilmiöihin: ekosysteemien avautumiseen, commerce median kiihtyvään kasvuun, datan uusiin rooleihin sekä in-store-median nouseviin mahdollisuuksiin.
lue lisää