Icon
Mikä ihmeen hakusanamainonta? IABlogi

Mikä ihmeen hakusanamainonta?

05.11.2013 | Saija Mahon, Mahon Digital Oy (deleted)

Kuten monet ehkä jo tietävätkin, PPC tarkoittaa Pay-Per-Clickiä (hakusanamainontaa). Tämä ilmiö on kovalla vauhdilla (ainakin Skandinaviassa) kasvava verkkomarkkinoinnin ja mainonnan muoto, joka alun perin syntyi internetin kehityksestä. Internetin saapumisen alkuaikoina todettiin, että vaikka hakukone (kuten Google) voisikin olla portaali, johon ohjataan käyttäjiä ja kuluttajia, ja josta tietoa sai etsiä ilmaiseksi, oli tässä myös mahdollisuus ansaita tuloja!

Edistämällä yritysten, tuotemerkkien (brändien) ja tuotteiden näkyvyyttä internetin käyttäjille, hakukoneet (Google, Bing) huomasivat tilaisuuden periä maksua tästä uudesta mainostilasta. Muutamat varhaiset omaksujat hyppäsivät tämän uuden mainonnan muodon mukaan pää-edellä ja ovatkin matkalla menettäneet tuhansia, elleivät satoja tuhansia, kiireessään olla osana tätä innovatiivista digitaalista markkinointimahdollisuutta. Toiset tekivät ja tekevät pieniä (ja suurempiakin) omaisuuksia, vieläkin.

Hakusanamainonta voi helposti kääntyä vaaralliseksi miinakentäksi, ellei mukana ole hyvää, osaavaa ja ammattitaitoista opasta. Yritykset usein toteavat, että tarvitsevat jonkun joka tietää, miten liiketoiminnalliset tavoitteet voidaan saavuttaa netissä.

Hakusanamainonta pähkinänkuoressa

Yksinkertaisesti sanottuna, hakusanamainonnan avulla voit laittaa mainoksesi hakukoneen (esim. Googlen) hakutulossivuille halutun kohdeyleisön nähtäväksi. Voit rekisteröityä jopa itse Googlen mainosohjelmaan (Google Adwords), luoda omat mainoksesi, ja valita avainsanoja tai lauseita jotka kuvaavat tuotteitasi tai palveluitasi, ja ohjata nämä webbisivustoillesi. Kun ihmiset näkevät ilmoituksesi internetissä, he klikkaavat sitä ja ajautuvat sivustoillesi. Helppoa vai mitä? Ei.

Hakusanamainonta on erittäin monimutkaista ja rautaista ammattitaitoa vaativa laji, jossa pienetkin virheet voivat johtaa katastrofaalisiin seurauksiin. Esimerkkinä eräs nimeltä mainitsematon asiakkaamme, joka etsi turvaa Mahon Digitalin markkinointi-tiimiltä sen jälkeen, kun menetti tuhansia puntia yrittäessään hoitaa itse verkkomarkkinointiaan. Yrityksen tarkoitus oli myydä tuotteitansa Englannissa, mutta huomaamattaan kohdistivat mainoskampanjansa koko maailmaan (helposti tapahtuva virhe, jos ei tunne Google Adwordsin systeemiä hyvin!). Kuukauden markkinointi budjetti paloi loppuun tunneissa.

Mitä tapahtuu suljettujen ovien takana?

Kuten jo mainitsimmekin, hakusanamainonta on taiteenlaji, joka vaatii niin teknistä, kuin luovaakin silmää parhaiden tulosten saavuttamiseksi. Hakusanamainonta ei ole yksinkertainen prosessi, vaikka niin joku joskus erehtyykin ajattelemaan. Seuraavat elementit auttavat sinua hahmottamaan, josko sinulla tosiaan on aikaa (ja vaadittavaa taitoa) hoitaa verkkokampanjoitasi itse:

  • Tehokas ja kattava hakusanatutkimus – relevantti ydinhakusanalista
  • Hakukoneystävälliset ja oikeanlaiset laskeutumissivut (ländärit)
  • Hakusanamainoskampanjoiden aktiivinen optimointi ja seuranta
  • Tiliasetuksien muutokset (kohderyhmät, demokrafiat, päivän / viikon aikastrategiat)
  • Innovatiiviset, kilpailukykyiset ja kiinnostavat mainostekstit
  • Mainostekstien hallinta ja muutokset promootioiden mukaisesti
  • Kampanjanseuranta ja tuloksien raportointi
  • Tulosten analysointi ja suositukset
  • Jatkuva optimointi ja reagointi markkinamuutoksiin
  • Uuden testaus, testaus ja testaus!

Verkkomarkkinointi ja brändien näkyvyys netissä on nykypäivänä tärkeämpää kuin koskaan, ja kilpailu mainostilasta kasvaa.
Kuluttajat ovat siirtämässä jopa jokapäiväiset ostoksensa nettiin - miten käy jos yrityksesi ei ole siellä, missä kuluttaja on?

Kirjoittaja on Mahon Digital Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Saija Mahon
www.mahondigital.fi – Suomi
www.mahondigital.co.uk – UK

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

14.06.2021

Mitä kohderyhmiä eri somekanavissa tavoittaa?

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Toisessa osassa tarkastellaan eri somekanavien tavoittavia kohderyhmiä.

lue lisää

09.06.2021

Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan

Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.

lue lisää