Icon
Markkinointijohtajan silmin vuonna 2023 IABlogi

Markkinointijohtajan silmin vuonna 2023

14.12.2017 | Dingle Oy

Toimiala toisensa jälkeen uudistuu digitaalisen vallankumouksen myötä. Silti yllättävätkin kokonaisuudet tuntuvat takertuvan vanhaan. Yksi tällainen funktio on markkinointi, jonka kulttuuri junnaa paikallaan.

Pinnallinen näennäismuutos ei riitä: aito transformaatio vanhasta ajasta uuteen edellyttää muutosta kulttuurin tasolla. Organisaatioevoluutioteoreetikko Frederic Laloux’n mukaan etenkin itseohjautuvampien kulttuurien ytimessä on yhdessä määritellyt arvot sekä innostava, sitouttava merkitys, joka antaa syyn organisaation tai ekosysteemin olemassaololle.

Ajatuksessa on perää. Arvolähtöistä markkinointia on mahdotonta tehdä, jos kaikki sen parissa työskentelevät yksilöt eivät koe ja elä yhteistä merkitystä jaetulla intohimolla. Se sekä tuntuu että näyttää ontolta.

Haastetta markkinoinnin kulttuurin muutokseen tuo se, että ekosysteemin muodostavat yrityksen omien markkinoinnin ammattilaisten lisäksi yhteistyöorganisaatiot. Arvojen sekä merkityksen kokemuksen on levittävä myös oman henkilöstön ulkopuolelle.

Muutos ei kuitenkaan ole mahdoton. Tulevaisuus voisi näyttää esimerkiksi tältä.

Varoitus! Seuraavan tekstin lukeminen saattaa aloittaa pitkän, intensiivisen matkan, jonka varrella sinua odottavat lukuisat muutokset, onnistumiset ja tuskan hetket – sekä huikea määrä älyllistä haastetta.

Toukokuussa 2023…

”Päätimme viisi vuotta sitten ryhtyä määrätietoisesti johtamaan kulttuuriamme. Nyt voin ylpeänä todeta, että olemme tulleet pitkälle.

Aloitetaan siitä, millaisista osista markkinoinnin ekosysteemimme rakentuu. Itse toimin markkinoinnista ja myynnistä vastaavana johtajana, ja organisaatiomme muodostuu viidestä itseohjautuvasta tiimistä. Ekosysteemiimme kuuluu myös neljä hyvin läheistä ja pitkäaikaista yhteistyökumppania.

Ylivoimaisesti merkittävin edistysaskel on otettu itseohjautuvuuden lisääntymisessä. Perinteinen keskijohto loistaa poissaolollaan: mikromanageeraukselle ja kontrollille ei ole enää tarvetta. Jokainen kumppaniyrityksissämme ja omissa tiimeissämme työskentelevä ihminen on aidosti sitoutunut arvoihimme ja uuden kulttuurimme periaatteisiin. Teemme töitä yhteisen merkityksen kokemuksen voimaannuttamina.

Arvot ovat tulleet osaksi arkeamme kulttuurin periaatteina. Englanniksi olemme käyttäneet termejä guiding principles sekä ground rules, vaikken erityisesti sanasta ”säännöt” pidäkään. Jokainen arvomme on sanoitettu ohjaamaan käyttäytymistämme kohti yhteisiä tavoitteita.

Uskallamme joka viikko kokeilla uusia keinoja saavuttaa tavoitteemme. Kun epäonnistumme, juhlimme kaikkea sitä, mitä saimme virheestä oppia. Kun onnistumme, juhlimme viisauttamme ja rohkeuttamme. Jokainen viikko kaikissa tiimeissä alkaa Rohkean Kokeilun Lupauksella ja päättyy RKL-juhlintaan uusien oppien ja rohkeuden kunniaksi.

Aiemmin meitä mitattiin nyt alkukantaisilta tuntuvilla mittareilla, joiden yhteys liiketoiminnan kasvuun ja kannattavuuteen oli epäselvä. Nykyään mittaaminen tukee suoraan sitä mitä pitääkin. Seuraamme aktiivisesti myös kulttuurimme periaatteiden toteutumista.

Samassa rytäkässä turhat siilot ovat poistuneet. Ennen kaikkea markkinointi ja myynti ovat nykyään yhtä. Emme enää edes puhu kahdesta eri funktiosta, vaan asiakkuustoiminnoista.

Todellakin. Viisi vuotta sitten asetimme itsellemme varsin kunnianhimoiset kulttuuristrategiset tavoitteet. Halusimme muuntautua asiakasarvoon keskittyväksi, kehityksen kärjessä kulkevaksi ja yhteisiä tavoitteita kohti intohimoisesti pyrkiväksi kokeilun kulttuuriksi, jossa olemassaolollamme olisi yhteinen merkitys.

Urani ylivoimaisesti suurin saavutus on se, että todellakin olemme kaikkea tuota – ja vielä paljon enemmän.”

Mitä jos allekirjoituksena olisi sinun nimesi?

Kirjoittaja Tomi Hilvo on Dinglen toimitusjohtaja. Hän on B2B-myynnin, markkinoinnin, digiliiketoiminnan sekä kulttuurijohtamisen huippuammattilainen.

08.02.2022

IAB Jäsenesittely: Ecster ja Heidi Ursinus

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Ecster ja Heidi Ursinus

lue lisää

07.02.2022

DSA tuo tarpeettomia rajoituksia digimainontaan

Digipalvelusäädöksen (Digital Services Act, DSA) ja digimarkkinasäädöksen (Digital Markets Act, DMA) käsittely etenee vauhdikkaasti EU:ssa. Tavoitteena on päästä trilogineuvotteluissa yhteisymmärrykseen jo tämän kevään aikana.

lue lisää

04.02.2022

Video digitaalisessa markkinointiviestinnässä 2021

Pro gradu-tutkimuksen tulosten mukaan videoita osataan jo hyödyntää erityisesti asiakaspolun alkuvaiheessa, jossa tavoitellaan tunnettuuden kasvattamista ja huomion herättämistä. Tulosten valossa näyttää siltä, että kaikkea videoiden potentiaalia asiakkaiden toimintaan aktivoimisessa ei olla vielä osattu ottaa täysin käyttöön. Markkinointiviestinnässä videoiden haasteeksi koetaan korkea hintataso ja onnistumisen mittaaminen.

lue lisää

21.01.2022

IAB Finland – Muutosten tekijöiden 25. juhlavuosi

IAB Finlandin uusi hallitus aloitti kauden 2022 valitsemalla hallitukselle puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Eliisa Puikkonen, Elisalta ja varapuheenjohtajaksi Christopher Fernandez, Matterkindilta. Suuret onnittelut molemmille! IAB kiittää myös vuoden 2021 hallituksen puheenjohtaja Keskon Caroline Nykteriä ja varapuheenjohtaja Sanoman Jaakko Kuivalaiselle erinomaisesta työstä vuonna 2021.

lue lisää