Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana
IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.
“Markkinapulssi tehtiin jäsenten toiveiden perusteella. Ilmiselvästi Suomen digimarkkina tarvitsee jotain tulevaisuuteen katsovaa ja tämä on nyt IAB:n ensimmäinen harjoitus siihen suuntaan. Halusimme tehdä pulssikyselystä myös tosi nopean täyttää ja muutamaan kysymyksen vastaaminen kestää vain 15 sekuntia. Kannattaa myös muistaa, että pulssin todelliset hyödyt mitataan vasta tulevaisuudessa kun pääsemme seuraamaan aikasarjoja fiilisten kehittymisestä ja kun saamme faktaa siitä, miten fiilikset korreloivat todellisuuteen. Palaute markkinapulssia kohtaan on ollut positiivista ja matka jatkuu siis marraskuussa uuden tiedonkeruukierroksen kautta”, kertoo IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina.
Haluatko tietää enemmän Digimarkkinapulssista ja sen tuloksista? IAB:n jäsenet voivat kliksutella itsensä IAB:n Slack-työtilaan lukemaan tutkimusraporttia ja muut voivat ottaa yhteyttä Pasiin.
Pasi Raassina
IAB Finland
Toiminnanjohtaja
pasi.raassina@iab.fi
040 -575 3726
www.linkedin.com/in/pasiraassina/
01.11.2024
IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa.
lue lisää28.10.2024
MIXX kumppanuudet myynnissä!
Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.
lue lisää17.10.2024
IAB Jäsenesittely: Eeva Ronkainen ja Podspace
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Eeva Ronkainen ja Podspace
lue lisää11.10.2024
Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?
Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.
lue lisää