Icon
Maailma ei ole valmis - Mobiilityöryhmä kokoontuu taas IABlogi

Maailma ei ole valmis - Mobiilityöryhmä kokoontuu taas

18.04.2013 | Atte Kniivilä

IAB järjesti ensimmäisen mobiilityöryhmän organisoiman julkkarin 12.3.2013. Allekirjoittaneen syntymäpäivänä Sanomataloon kokoontui aamutuimaan satapäinen joukkio kuulemaan työryhmän aikaansaannoksista ja yhteistyöyritysten caseista.

Maailma ei ole valmis, jos sitä katsotaan mobiilimainostajan silmin. Ehkä juuri tämä tai sitten ilmainen aamupala sai paikalle yli 100 henkilöä lyhyellä varoitusajalla. Asia kiinnostaa ja sen ympärillä tapahtuu paljon. Mitä tästä sitten jäi käteen? Esitän seuraavaksi puolueellisen mielipiteeni julkkarin teemoista (olen mukana työryhmässä ja edustamani yritys oli tapahtumassa yhteistyökumppanina).

Itse tapahtumaa oli työryhmässä valmisteltu itse asiassa kohtuullisen lyhyen aikaa (--> tehokasta), ottaen huomioon asioiden etenemisvauhti noin keskimäärin työryhmätoiminnassa. Esitettäviä infopaketteja oli tosin valmisteltu jo jopa vuoden verran. Lähtökohtahan tässä työryhmätoiminnassa on edistää mobiilimainonnan asemaa alana ja tätä kautta siihen osallistuvat firmat saavat ”investoidun aikansa” takaisin, kun ala kasvaa. Siinä sivussa toki myös kaikki työryhmään osallistumattomat saavat itselleen mukavasti hyötyjä. Tämä marttyyrina oleminen kuitenkin kiinnosti 12.3. muitakin ihmisiä siinä määrin, että tilaisuuden jälkeen työryhmään saatiin lisää uusia marttyyreita.

No mitä siellä tapahtui? Työryhmä esitteli työnsä tulokset, eli Mobiili FAQ:n, Mobiilimainonnan ohjeistuksen ja Mobiilisanaston. Tämä oli se työ, jota varten tilaisuus kutsuttiin kasaan ja toivottavasti siitä on monelle taholle oikeasti hyötyä. Palautekyselyn mukaan toki nämä eivät olleet kiinnostavimpia asioita, vaan eri medioiden ja toimistojen caset ajoivat edelle. Hyvin ymmärrettäväähän tämä on, että konkreettiset caset ovat mielenkiintoisempia, kuin ”tylsä” oppimateriaali. Joka tapauksessa 91 % tilaisuuteen osallistujista kertoi sen olevan vähintään ”hyvä” kokonaisuudessaan. Yleisarvosana tilaisuudelle (1-4) oli 3,56. Job well done!

Monilla ihmisillä varmaan jäi tilaisuudesta käteen eri asioita, mutta minua jaksaa aina hämmästyttää se, että miten ihmiset kokevat eri tilastot ja miten ne osataan tulkita hienosti omaksi eduksi. Elisan puhujana esiintynyt Jussi Lehmuskallio kertoi paljonko ihmisillä on mitäkin luureja käytössä. Tähän tilastoon on suhtauduttava kuin papin aameneen, sillä nämä ovat aitoja käyttöön perustuvia lukuja. Meidän muiden on tyydyttävä tarkastelemaan omia tai tutkimuslaitosten kokoamia lukuja, jotka ovat aina omalla lailla kieroutuneita. Ne ovat joko suppean vinoutuneen sivuston otanta, tai sitten kyselytutkimuksen tulosta, jossa uskokaa tai älkää vastaaja saa itse määrittää, että onko kädessä älypuhelin, vai jokin muu. Otetaanpas esimerkki: Median XX sivuilla liikenne tulee 80 %:sti ”älypuhelimista”. Johtopäätös on tällöin, että joko Suomessa on 80 % älypuhelimia, tai sitten feature-luurien käyttäjät eivät ole kiinnostuneet sisällöstämme/eivät käytä puhelimensa nettiominaisuuksia. Jussin luvuista taas sai huomata, että yli puolella suomalaisista on nettiyhteys käytössä puhelimessaan, mutta iPhonen ja Androidin yhteenlaskettu osuus kokonaisuudesta on vain 15 %. Olen kuullut monesta suusta, että ”iPhonen ja Androidin osuus sivuillamme on 80 %, emme siis tarvitse muuta”. Ovatkohan nämä ihmiset koskaan ajatelleet, että tilanne on tämä, koska sivusto/appi ei muilla laitteilla toimi? Kiitos Jussi näistä faktoista!

Toinen mieleen painuvampi esitys oli Sanomien Jan Ketosen katsaus siihen, miten ihmiset käyttävät älypuhelimiaan. Punainen lanka oli aikaan ja paikkaan sidottu käyttö ja kuinka kontenttia kannattaa hieman harkita sen mukaan, millaista käyttöä sisällölle on havaittavissa. Kansa rakasti Jania ja antoi hänelle parhaan esityksen palkinnon mielipidekyselyssämme.

Tämän jälkeen eri yhteistyökumppanit saivat esitellä tuotoksiaan ja paukutella henkseleitään (allekirjoittanut mukaan lukien). Lopussa vielä raapaistiin pintaa aika uniikista casesta:Mobiilityöryhmä on mediatoimisto Virran johdolla työstänyt omaa casea. Asiakkaana tulee olemaan Olvi ja sen uusi tuote Tasku Teho. Jauheen lanseeraus tullaan tekemään täysin mobiilisti eri kanavia hyödyntäen työryhmämme sisältä ja osaksi sen ulkopuoleltakin. Tarkoituksena on toki saada Olville makoisat luvut ja Teho-jauheelle onnistunut lanseeraus, mutta omana lehmänä ojassa ammuu toki näyttämisen halu siitä, että todellinen taskuteho on mobiilimainonnassa. Marttyyrijoukkomme on taas uhrautumassa teidän kaikkien puolesta!

08.04.2024

IAB Jäsenesittely: Superlines ja Jere Meriluoto

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Superlines ja Jere Meriluoto

lue lisää

05.04.2024

High Impact ja video valtaavat perinteiset display mainonnan muodot

Digitaalinen mainonta kokee murroksen, kun useat merkittävät toimijat siirtävät budjettejaan pois perinteisistä display-mainosmuodoista. Samaan aikaan kasvaa tarve mainosmuodoille, jotka tarjoavat brändeille parempaa vaikuttavuutta, laajempia mainospintoja ja mahdollisuuden mitata kampanjoiden vaikuttavuutta (attention). Siirtyminen kohti high impact ja videopohjaisia mainoksia merkitsee myös irtautumista perinteisistä kampanjoiden mittaus- ja vaikutusmetriikoista.

lue lisää

05.04.2024

Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää