
Kuluttaja on kännykän päässä, oletko sinä?
Suomalaisista yli puolet (54 prosenttia) käyttää internetiä liikkeellä ollessaan, käy ilmi TNS Gallupin tuoreesta NetTrack-tutkimuksesta, joka selvittää suomalaisten internetissä käyttämää aikaa ja käytön tapoja.
Siinä missä internetin käyttäjien määrä on pysynyt melko samanlaisena, on käyttö lisääntynyt ja käyttöpaikat monipuolistuneet mobiili- ja tabletlaitteiden käytön myötä. Yli 65 prosentilla suomalaisista on älypuhelin, ja heistä 63 prosenttia käyttää nettiä laitteellaan säännöllisesti. Tabletin omistaa tai sellaista käyttää 31 prosenttia suomalaisista.
Kannettavat laitteet tarkoittavat myös netissä vietetyn ajan siirtymistä uusiin paikkoihin. TNS:n tutkimuksessa kävi ilmi, että mobiililaitteiden määrän kasvu alkaa näkyä myös siinä, kuinka niitä käytetään kuluttamisen tukena kivijalkakaupoissa.
Asiakas etsii aukioloaikoja ja tuotetietoja
TNS:n tutkimuksen mukaan yleisimmin tarvitaan myymälöiden sijainti- ja aukiolotietoja. Näistä tiedusteluista jo 40 prosenttia tehdään liikkuessa.
Silti välillä tuntuu, että liikkeellä oleva kuluttaja on unohdettu kokonaan. Eräänä pyhäpäivänä kesken kävelylenkin iski tarve varmistaa, olisiko lähellä avoinna olevaa ruokakauppaa. Luulisi tämän olevan yksinkertainen operaatio, mutta toisin kävi. Tarvittiin yhdistelmä karttapalveluita, eri ketjujen kotisivuja ja valistunut arvaus, ennen kuin nälkäiset vapaapäiväläiset pääsivät päivällisostoksille.
NetTrack-tutkimus kertoo myös, että kuluttajat etsivät mobiililaitteillaan tuotetietoja sekä tarkistavat saatavuuden. Myymälöissä käsi kännykkätaskulla kulkevat etenkin alle 45-vuotiaat ja pääkaupunkiseudulla asuvat. Kuvia tuotteista haluavat näppäillä etenkin 35–44-vuotiaat. Noin 13 prosenttia suomalaisista käyttää nettiä apuna ostohetkellä – niin kotona verkkoshoppaillessa kuin fyysisessä myymälässä
Paljon on kuultu puhetta siitä, kuinka netti ja kivijalkakauppa pitäisi yhdistää. Asiakas on osannut tehdä sen jo itse, kuten tutkimuksesta käy ilmi. Mutta ovatko myyjä ja markkinoija siellä myös? Mitä yritykset tarjoavat kuluttajalle, joka vaeltaa myymälässä kännykkä kädessään?
Oletko aina saatavilla?
Liikkeellä olevat nettikansalaiset tarjoavat alalle sekä haasteita että mielenkiintoisia mahdollisuuksia.
Mobiilissa mainostaminen on ottanut entistä suurempia osuuksia mainoskakuista ympäri maailman. eMarketer uutisoi hiljattain, että mobiilimainonnan panostukset kasvoivat viime vuonna globaalilla tasolla 105 prosenttia. Eniten kasvavasta euromäärästä hyötyivät Facebook ja Google. Pohjois-Amerikassa mobiilimainonta vei arvioiden mukaan viime vuonna digimainoskakusta jo 18,8 prosenttia.
Suomessa mobiilimainonnan panostusten kasvu oli vuonna 2013 kansainvälistä tasoa hurjempaa, 368 prosenttia. Koko digitaalisesta mainoskakusta mobiili on edelleen kuitenkin vain pieni siivu, noin yhdeksän prosenttia.
Mainostajat ovat heränneet hiljalleen mobiilikäytön kasvuun, mutta pelkkien kampanjoiden vieminen uusiin formaatteihin ei riitä. Kuluttaja haluaa palvelua myös mobiilissa, mutta saako hän siellä kaipaamaansa palvelua?
”Jokaisen yrityksen prioriteetti numero yksi vuonna 2014 tulee olla varmistaa always on -strategia ja toteutus”, kuten Jukka Sundquist hiljattain kirjoitti ansioituneessa IABloggauksessaan. On palveltava asiakasta mihin tahansa aikaan ja millä hyvänsä laitteella tämä palvelua haluaa. Jos liikkeellä oleva kuluttaja ei löydä sinua ja palveluitasi kännykällään tai tabletillaan, eksyy hän todennäköisemmin kilpailijan ovesta sisään.
IAB Finland tarjoaa jäsenilleen kevytversion TNS:n NetTrack-tutkimuksesta. Sen voit ladata täältä.
Laajemmat tulokset voi ostaa TNS:ltä. Muista kysyä IAB:n jäsenhintaa!
Lotta Heikkeri
Kirjoittaja on IAB Finlandin markkinointi- ja viestintäpäällikkö
22.09.2023
Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua
IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.
lue lisää13.09.2023
Vaikuttajamarkkinoinnin pulssikysely: Vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen keskiössä arvopohjainen yhteistyö - vastuullisuus ja inhimillisyys korostuvat
Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen osana yrityksen tai organisaation muuta markkinointia ja viestintää on monipuolistunut ja käsiteltävät teemat ovat laajentuneet. Vaikuttajamarkkinointi nähdään nykyään myös merkittävänä vastuullisuusviestinnän keinona ja yritykset etsivät yhteistyökumppaniksi vaikuttajia, jotka jakavat samanlaiset arvot ja näkemykset.
lue lisää30.08.2023
IAB Finlandin datatyöryhmä kysyi alkuvuodesta markkinasta vuoden 2023 panostuskohteita
Kyselyllä halusimme selvittää, markkinointianalytiikan kontekstissa, mihin organisaatiot tulevat panostamaan vuonna 2023. Vastauksia tähän lyhyeen kyselyyn saatiin yhteensä 90 kappaletta, mainostajien edustaessa suurinta ryhmää (noin 41 %). Selvästi tärkeimmäksi panostuskohteeksi nousi vastauksissa ensimmäisen osapuolen data eli 1st party data.
lue lisää30.06.2023
Kun kaupan media kohtasi markkinan
Kaupan media on tullut Suomeen lumipalloefektin lailla maailmalla alkaneen trendin voimasta. Yhtäkkiä suomalaisten markkinointipäälliköiden sekä mediasuunnittelijoiden työpöydällä on tämä uusi, myös retail mediaksi kutsuttu kokonaisuus, joka monelle herättää enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.
lue lisää