Icon
Kaikkien aikojen verkkokauppajoulu on ovella! IABlogi

Kaikkien aikojen verkkokauppajoulu on ovella!

12.12.2013 | Tuomas Avonius

Se on kohta täällä, nimittäin historian kovin ”verkkokauppajoulu”! Maailmalta kuuluu jo ennätysmyynttejä, joita on rikottu käytännössä kaikkialla idästä länteen. Mielenkiintoinen ”vanha” uutuus, Alibaba.com (aliexpress.com) myi kuulemma jo marraskuun alussa 4 mrd. € yhden päivän aikana! Jestas mitä summia!

Kuva: Colourbox

Verkon rooli ostoskanavana

Ei tarvitse olla kovinkaan perillä kuluttajien käyttäytymisestä tai verkon massiivisesta roolin kasvusta ihmisten arjessa, kun voi jo veikata, monellako sadalla miljoonalla eurolla suomalaiset tänä vuonna verkkokaupasta joululahjojaan sekä tarvikkeitaan ostavat. Verkko kaikessa autuudessaan tarjoaa tavattoman kätevän, aikaa säästävän sekä hyvin usein kukkaroa hellivän kanavan hoitaa jopa perinteiset kivijalkatuotteet vaivattomasti sekä edullisesti, suoraan kotiovelle.

Verkkokauppaostaminen

Verkkokauppa on vaivihkaa hiipinyt kuluttajien arkeen. Muutamia vuosia sitten pelätyt verkkokaupan ostamiseen liittyvät ongelmat ja ennen kaikkea kuluttajien varovainen suhtautuminen luottokortteilla maksamiseen on muuttunut täydellisesti. Eri asia on, ovatko kaikki verkkokaupassa globaalisti toimivat yritykset luottotietojen suhteen niin luotettavia kuin kuluttajat haluavat ymmärtää. Silti, kaikki on kaupan digitaalisessa maailmassa ja vieläpä helposti, vaivattomasti ja usein perin läpinäkyvästi.

Kuva: Coloubox

Jäävätkö eurot Suomeen?

Jäävätkö eurot sitten kotimaahan työllistämään ihmisiä vai käykö niin, että maailman markkinat imaisevat suomalaisesta kansantuotteesta verojen jälkeen kipeästi pihistetyt joulurahat tehokkaasti ja varmasti kansainvälisiin verkkokauppoihin? Itse olen hieman huolissani, koska ulkomailta ostettu tuote ei työllistä tai lisää hyvinvointia oikeastaan kuin logistiikan palvelujen osalta. Verottaja ei pahemmin ostoksien verottamiseen puutu ja rahavirrat ulkomaille kasvavat joka kuukausi suuremmiksi.

Verkkokaupan varovainen arvo

Viralliset arviot Suomen verkkokaupan arvosta vaihtelevat suuresti vastaajan mukaan. Valistunut mutta todennäköisesti kuitenkin aivan liian pieni arvio on noin 10 mrd. euroa. Järkevää pohdintaa on katsoa, mistä tämä Suomen mittakaavassa valtava summa on pois? Onko niin, että esimerkiksi käyttötavarakaupan strategiat ovat mukautuneet moitteetta ja vaivatta kuluttajien ostokäyttäytymisen mukana vai onko niin, että kaikessa vertailtavuudessaan sekä läpinäkyvyydessään globaali kilpailu on saapunut taloon hieman niin kuin varkain? Yhtä kaikki, mikään ei enää ole niin kuin ennen. Tätä kannattaa pohtia hyvin hartaasti liiketoiminnasta riippumatta.

Tulevaisuus ja suomalaisten yritysten mahdollisuudet?

Onneksi olemme innovatiivinen kansa ja kotimaiset toimijat eri aloilla kykenevät näkemään kuluttajakäyttäytymisen murroksen pelkästään mahdollisuutena. Näin toivon. Verkkokauppa vaatii toisenlaista lähestymistapaa sekä timantinkirkasta strategiaa. Olen täysin luottavainen että peliä ei ole Suomalaisten yritysten osalta pelattu ollenkaan. Olemme silti vain tikapuiden ensimmäisellä askeleella globaalissa mittakaavassa. Markkinoilla on aina paikka niille, jotka aidosti panostavat verkkokauppastrategian jalkautumiseen sekä huolehtivat brändiensä vetovoimaisuudesta. Pitää muistaa, että suurin osa Suomalaisista silti luottaa ja uskoo kotimaisten tuotteiden paremmuuteen. Voiko parempaa lähtökohtaa suomalaiselle verkkokauppatoimijalle olla?

Mukavaa joulunodotusta!

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

26.09.2025

IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?

Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?

lue lisää

23.09.2025

Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari

Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.

lue lisää

22.09.2025

Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt

Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.

lue lisää

12.09.2025

IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?

Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.

lue lisää