
Jokainen yritys tarvitsee oman päätoimittajan
Sisällöntuotannon määrä kasvaa jatkuvasti. Sanotaan, että brändin pitäisi tehdä kaksisataa tarinaa vuodessa. Brändiin siis törmää useammin ja yhä useammassa mediassa.
Samalla medioiden rajat hämärtyvät. Facebook, Twitter, maili ja Hesari ovat vierekkäisiä ikoneita kännykän näytöllä, joista jokainen antaa ilmoituksia uusista sisällöistä. Parhaat yritykset kehittävät omia applikaatioitaan, jotta nekin pääsevät notifikaatiota puskevaksi ikoniksi kännykän näytölle. Ja näitä ikoneita selataan juuri silloin, kun katsotaan sitä perinteistä mediaa, TV:tä.
Kriittistä on, että kun brändiin törmää, se kuulostaa mediasta riippumatta samalta. Tässä maailmassa yritysviestintää, B2B-markkinointia ja B2C-markkinointia ei voi tehdä omissa siiloissaan tai omalla tyylillään. Kun brändi puhuttelee sähköpostilla B2B-asiakastaan päivällä, pitää sen kuulostaa samalta myös illalla, kun se puhuttelee samaa ihmistä kuluttaja-asioissa Facebookissa.
Jotta tässä onnistutaan, pitää eri viestintäyksiköiden siilot purkaa ja rakentaa yksi bränditoimitus. Yksi yksikkö, joka vastaa kaikista brändin nimissä lähtevistä viesteistä, menivät ne sitten asiakaslehteen, verkkosivuille, suorasähköpostiin tai omaan applikaation.
Bränditoimitus mahdollistaa myös systemaattisemman sisällöntuotannon. Kun kaikkien kanavien viestit tehdään yhdessä paikassa, saadaan viestit monistettua kaikkiin medioihin. Samalla kun kirjoittaa asiakaslehteen puolen sivun artikkelin, voi samasta aiheesta tehdä tiivistetyn version sähköpostiin ja verkkosivuille, 9 twiittiä ja 3 Facebook-statusta.
Vaikka bränditoimitus vastaa kaikesta yrityksen nimissä tehtävästä sisällöstä, ei sen tarvitse olla yhden henkilön harteilla. Uutismedioilla on ollut päätoimittajan johtamia sisällöntuottajia vuosikymmeniä.
Nyt vastaava päätoimittaja tarvitaan jokaiseen yritykseen.
Petri Vilpponen työskentelee Dinglellä asiakkuusjohtajana. Petri löytyy LinkedIn:stä ja Twitteristä.
Dinglen aiemmat vieraspostaukset:
Yhteisömanagerin arki, osa 2: Asiakaspalvelun ytimessä
Sponsorointi hyvän sisällön moottorina
Kahdesta kampanjasta kahteensataan tarinaan
Johda joukkosi kohti digitaalisuutta ja avoimuutta
Oikeaan aikaan oikeassa paikassa: konteksti on uusi musta
Kampanjoista jatkuvaan markkinointiin
Video: Sosiaalinen media kyykyttää
13.01.2023
IAB Finland 2023 - Kattoteemana vastuullisuus
IAB:n vuoden 2023 painopistealueet tukevat niin mainostajien, julkaisijoiden kuin palveluntarjoajien liiketoimintaa. Kattoteemana on digimainonnan vastuullisuus ja muut painopisteet ovat digitaalisen osaamisen ja ymmärryksen kasvattaminen, verkkokauppamarkkinointi sekä mainonnan kohdentaminen ja mittaaminen. IAB:n toiminnassa on tänä vuonna mukana ennätysmäärä jäseniä sekä Industry ja Premium -kumppaneita.
lue lisää12.01.2023
IAB Studio: Datan merkitys digitalisoituvassa B2B markkinoinnissa
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa meillä on studiossa Pasin lisäksi Mira ja Patrick Nordic Morningilta. Mira Mäkiranta on pitkään työskennellyt datan parissa ja vetää muun muassa Nordic Morningin datatiimiä. Patrick Juselius puolestaan vetää Nordic Morningin asiakkuustiimiä ja ratkoo asiakkaiden haasteita yhdessä Miran kanssa.
lue lisää20.12.2022
IAB Studio: Vastuullisuus markkinoinnin työpöydällä
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa meillä on studiossa Miran kanssa Mirka Rikman Dagmarilta ja hän toimii siellä Senior Media Investment Strategina, Elina Lammintausta Nesteeltä, jossa hän toimii tittelillä Team Leader, Brand Performance Marketing ja kolmantena vieraana Jaakko Rautanen, joka toimii ChannelFactoryn maajohtajana Suomessa.
lue lisää16.12.2022
IAB Studio: Missä mennään evästeiden kanssa - olemmeko me valmiina muutokseen?
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa meillä on studiossa Pasin kanssa Jan Ketonen Adformilta ja Sanna Myller LähiTapiolalta. Tässä jaksossa Pasi, Jan ja Sanna keskustelevat evästemuutoksesta vähän laajemmin. Mistä on tarkemmin kyse ja ennen kaikkea, miten se tulee vaikuttamaan markkinointiin.
lue lisää