
Jäsenkirje 1/15: IAB:n keväässä tapahtuu / Suomalaiset suhtautuvat myönteisesti mainontaan / Vastaa kyselyyn ohjelmallisesta ostamisesta
Kevään seminaareja
IAB Finlandin kevät 2015 on täynnä kiinnostavia ja ajankohtaisia tilaisuuksia. Vuoden ensimmäinen IAB-seminaari pureutuu ohjelmalliseen ostamiseen meillä ja naapurimaissa, ilmoittaudu täältä! Laita kalenteriisi myös menestyksekkään mobiilimainonnan seminaari maaliskuussa ja natiivimainonnan seminaari huhtikuussa.
6.2. Ohjelmallisen ostamisen aamupäivä, Sanomatalo klo 8.30-11
5.3. Menestyksekästä mobiilimainontaa, Alma-talo (ilmoittautuminen käynnistyy myöhemmin)
16.4. Natiivimainonnan seminaari (ilmoittautuminen käynnistyy myöhemmin)
Oikeudet muutoksiin pidätetään.
#Show: Miten tehdään onnistunutta videomainontaa?
Nelonen Median ja IAB Finlandin #Show-videosarjan uusimmassa jaksossa median ja mainonnan ammattilaiset paneutuvat onnistuneen videomainonnan tekemiseen. Menestyksekkäästä videomainonnasta niin tv:ssä kuin verkossa ovat keskustelemassa Sari Hurme Samsungilta, Jussi Koivusaari Lemeonilta ja Superclickiltä sekä Teemu Suominen Nelonen Medialta.
Katso uusi jakso sekä viime vuonna ilmestynyt Some ja TV -ohjelma täältä! Muista myös syksyllä ilmestynyt Online-videomainonnan opas.
Kolme neljästä suomalaisesta uskoo mainonnan luovan työpaikkoja
Suomalaisista 65 prosenttia suhtautuu myönteisesti mainontaan, selviää Mainonnan Neuvottelukunnan IRO Research Oy:llä teettämästä kyselystä. Suhtautuminen on myönteistä kaikissa ikäryhmissä, mutta etenkin yli 65-vuotiaiden keskuudessa. Myös 15–24-vuotiaiden joukossa suhtautuminen oli muuttunut aikaisempaa myönteisemmäksi.
Mainonnan merkitys työpaikkojen luomiseen ja talouskasvuun oli kasvanut selkeästi vuodesta 2011 vuoteen 2014. Tuoreen tutkimuksen mukaan 76 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että mainonta luo työpaikkoja sekä lisäämällä tuotteiden ja palveluiden kysyntää että mainonnan tuotannossa ja mediassa. Vuonna 2011 näin uskoi 58 prosenttia suomalaisista. Etenkin 25–49-vuotiaiden mielestä mainonnalla on työpaikkoja luova vaikutus.
Lue tiedote Mainonnan Neuvottelukunnan sivuilta.
Tule mukaan IAB:n työryhmiin!
IAB:n työryhmissä verkostoidutaan ja edistetään digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin alaa Suomessa. Task force -mallilla toimiviin työryhmiin ovat lämpimästi tervetulleita kaikki IAB:n jäsenyritysten edustajat.
Uudistunut mittaustyöryhmä kokoontuu ensimmäisen kerran keskiviikkona 21.1. kello 9-11. Työryhmän ensimmäinen projekti on digitaalisen mainonnan tehon mittareiden kartoitus. Projektin tuloksena julkaistaan ohjeistus Mainonnan tehon mittarit -tilaisuudessa.
Sosiaalisen median työryhmä kokoontuu ensimmäisen kerran keskiviikkona 28.1. kello 14-16. Aktiivisessa some-ryhmässä sukelletaan erilaisiin sosiaalisen median projekteihin, pidetään alustuksia ja keskustellaan vilkkaasti asiantuntijaporukassa.
Lisätietoa työryhmistä ja ilmoittautumiset ryhmiin: lotta.heikkeri(at)iab.fi.
Vastaa kyselyyn ohjelmallisesta ostamisesta
IAB Finlandin ohjelmallisen ostamisen työryhmä perustettiin syksyllä 2014 kartoittamaan ohjelmallisen ostamisen tilaa Suomessa ja edistämään alan asiantuntemusta.
Auta työryhmän toimintaa vastaamalla lyhyeen kyselyyn ohjelmallisen ostamisen mahdollisuuksista ja haasteista! Tietoja tullaan käyttämään taustamateriaalina Ohjelmallisen ostamisen oppaassa, joka julkaistaan Ohjelmallisen ostamisen aamupäivässä 6.2.2015.
Vastaa kyselyyn täällä!
Viimeinen mahdollisuus päästä mukaan IDM-koulutukseen!
IAB Finland kouluttaa digimarkkinoinnin huippuosaajia. IDM-koulutuksella nostat markkinointiosaamisesi uudelle tasolle ja liityt digiammattilaisten kärkikaartiin!
IDM-koulutusohjelma on Englannin johtavan markkinointi-instituutin Institute of Direct and Digital Marketing IDM:n virallinen, tutkintoon tähtäävä opintokokonaisuus. Vastaavia käytännönläheisiä ja kansainvälisiin digimarkkinoinnin caseihin nojaavia opintokokonaisuuksia ei ole tarjolla muualla Suomessa.
Perustutkinnon (The Professional Diploma in Digital Marketing) yhdeksäs vuosikurssi käynnistyy juuri nyt. Ilmoittautumisaikaa on enää tammikuun loppuun! IAB:n jäsenenä saat kurssista tuntuvan alennuksen.
Lue lisää tutkinnosta täältä.
Työskenteletkö IAB:n jäsenyrityksessä mutta et saa jäsenkirjettä sähköpostiisi? Laita viesti osoitteeseen toimisto(at)iab.fi niin lisäämme sinut postituslistalle!
12.09.2025
IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?
Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.
lue lisää29.08.2025
IAB Insider: Luovuuden merkitys digimainonnassa
Mainonnan vaikuttavuus syntyy usein luovuudesta – mutta mitä luovuus oikeastaan on, ja miten se voidaan kääntää mitattavaksi tulokseksi? Tässä IAB Insider -jaksossa dentsun Juha Halmesvaara ja Aleksi Auvinen keskustelevat luovuuden merkityksestä markkinoinnissa, Cannes Lions -festivaalin opeista sekä siitä, miten Suomi voisi ottaa askeleen kohti kansainvälistä luovuuden kärkeä.
lue lisää15.08.2025
IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?
Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.
lue lisää13.08.2025
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää