Internetmainoksiin liitettävä pieni kuvake kertoo mainonnan kohdentamisesta
Verkkomainonnan voimakkaan kasvun myötä toimiala on halunnut varmistaa alan positiivisen ja vastuul-lisen kehityksen parantamalla itsesääntelyä. Uusi kansainvälinen itsesääntelyohjeistus koskee selainkäyt-täytymiseen perustuvaa verkkomainonnan kohdentamista (Online Behavioral Advertising, OBA). Mai-noksiin lisättävä pieni kuvake kertoo siitä, että kyseinen mainos on kohdennettu käyttäjän internetkäyt-täytymisen perusteella.
Selainkäyttäytymiseen perustuvalla verkkomainonnan kohdentamisella tarkoitetaan sitä, että internetin käyttäjälle näytetään mainontaa sen perusteella, millä verkkosivustoilla kyseisellä selaimella on aiemmin vierailtu.
Kiinnostavampaa mainontaa
Internetin käytöstä kerätään tietoa mm. selaimeen asetettavan evästeen avulla. Eväste mm. tilastoi sitä, millä sivustoilla selain käy, mutta se ei yksin pysty keräämään henkilökohtaisia tietoja tietokoneen käyttäjästä. Selainkäyttäytymisen tilastointi mahdollistaa kiinnostavamman ja tarkoituksenmukaisemman mainonnan esittämisen tavoitteena laadukkaampi internetin käyttökokemus ja kustakin aihealueesta kiinnostuneiden käyttäjien parempi tavoittaminen. Mikäli esimerkiksi kotitietokoneella käydään usein kalastus- ja matkailuaiheisilla sivustoilla, voidaan kyseisellä tietokoneella internetiä käyttävälle näyttää näihin aiheisiin liittyvää mainontaa.
Kuvake kertoo mainonnan kohdentamisesta
Uusi ohjeistus näkyy verkon käyttäjille siten, että selainkäyttäytymisen perusteella kohdennettuihin mainoksiin tulee kohdennuksesta kertova kuvake. Kuvaketta klikkaamalla käyttäjä siirtyy sivustolle, jossa informoidaan mainonnan kohdentamisesta. Kyseisellä verkkosivustolla käyttäjä voi tehdä kohdentamiseen liittyviä valintoja tiettyyn päätelaitteeseen liittyen.
Kuvakkeen käyttöönotto edistää verkkomainonnan avoimempaa ja läpinäkyvämpää toimintatapaa – käyttäjät voivat vaivatta saada tietoa mainonnan kohdentamisesta ja valintamahdollisuuksistaan verkkomainontaan liittyen.
Internetin käyttöä voi jatkaa kuten ennen
Uusi ohjeistus ei edellytä internetin käyttäjiltä mitään toimenpiteitä eli verkon käyttöä voi jatkaa kuten ennenkin, jolloin käyttäjä saa jatkossakin osin käyttäytymiskohdennettua mainontaa. Mikäli käyttäjä rajoittaa selainkäyttäytymiseen perustuvaa kohdentamista, mainonnan määrä pysyy ennallaan, mutta se voi sisällöltään muuttua vähemmän relevantiksi.
Lisätietoja:
IAB Europe (The Interactive Advertising Bureau) ja EASA (European Advertising Standards Alliance) tukevat EU:n tietosuojalainsäädännön uudistuksen mukaisia läpinäkyvyys- ja informointiperiaatteita parantamalla internetmainonnan sääntelyä. Euroopan laajuisen itsesääntelyohjeistuksen käyttöönotosta vastaa Suomessa verkkomainonnan etujärjestö IAB Finland. Kaikkien verkkomainonnan toimijoiden toivotaan sitoutuvan tähän digitaalisen markkinoinnin läpinäkyvyyttä kasvattavaan hankkeeseen.
16.08.2024
Mittaa edes tätä!
Luova televisiomainos tai tykätty videoklippi somessa - tärkeitä keinoja rakentaa yrityksen brändiä ja saada yritys asiakkaiden ajatuksiin. Pidetty mainos tarkoittaa tunnistettua tuotetta ja yritystä! Tuloksellisen liiketoiminnan kannalta on myös ymmärrettävä sisältöjen toimivuus yrityksen omien tavoitteiden näkökulmasta, ja miten mitata onnistumista. Kokosimme tähän artikkeliin markkinoinnin ammattilaisten ajatuksia mittaamisen minimaalisesta työkalupakista: mitä kannattaa huomioida mittareiden valinnassa, mitä datan lähteitä tyypillisesti tarvitaan, ja mitä asioita ei mittaamalla suoraan havaitse.
lue lisää09.08.2024
Missä menet Retail media?
IAB Europen (2024) päivitetyn arvion mukaan Retail mediaan käytettävät investoinnit tulevat kasvamaan lähes 22:een miljardiin euroon vuoteen 2026 mennessä. Retail median kasvu Euroopassa vuodesta 2022 vuoteen 2023 arvioidaan olleen +30,2% samalla kun digitaalinen mainosmarkkina kasvoi +11.1%. Viime vuosina vahvaa kasvua osoittaneet video- ja sosiaalisen median mainonta kasvoivat niin ikään 20.9% ja 18.2%, josta saammekin kontekstin Retail median kulmaluvulle.
lue lisää02.07.2024
IAB Studio: Nostemediasta YOC - Digimarkkinan muutokset ja mahdollisuudet
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat YOC / Nostemedian Harri Virtanen ja Antti Kaiponen. Tässä jaksossa sukellamme digitaalisen mainonnan ajankohtaisiin trendeihin ja kuulemme Nostemedian perustamisesta, kasvusta ja muuttumisesta YOC:iksi.
lue lisää01.07.2024
IAB Jäsenesittely: Emmi Vilkanen ja SeenThis
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Emmi Vilkanen ja SeenThis
lue lisää