Icon
Internetmainoksiin liitettävä pieni kuvake kertoo mainonnan kohdentamisesta IABlogi

Internetmainoksiin liitettävä pieni kuvake kertoo mainonnan kohdentamisesta

19.06.2013

Verkkomainonnan voimakkaan kasvun myötä toimiala on halunnut varmistaa alan positiivisen ja vastuul-lisen kehityksen parantamalla itsesääntelyä. Uusi kansainvälinen itsesääntelyohjeistus koskee selainkäyt-täytymiseen perustuvaa verkkomainonnan kohdentamista (Online Behavioral Advertising, OBA). Mai-noksiin lisättävä pieni kuvake kertoo siitä, että kyseinen mainos on kohdennettu käyttäjän internetkäyt-täytymisen perusteella.

Selainkäyttäytymiseen perustuvalla verkkomainonnan kohdentamisella tarkoitetaan sitä, että internetin käyttäjälle näytetään mainontaa sen perusteella, millä verkkosivustoilla kyseisellä selaimella on aiemmin vierailtu.

Kiinnostavampaa mainontaa
Internetin käytöstä kerätään tietoa mm. selaimeen asetettavan evästeen avulla. Eväste mm. tilastoi sitä, millä sivustoilla selain käy, mutta se ei yksin pysty keräämään henkilökohtaisia tietoja tietokoneen käyttäjästä. Selainkäyttäytymisen tilastointi mahdollistaa kiinnostavamman ja tarkoituksenmukaisemman mainonnan esittämisen tavoitteena laadukkaampi internetin käyttökokemus ja kustakin aihealueesta kiinnostuneiden käyttäjien parempi tavoittaminen. Mikäli esimerkiksi kotitietokoneella käydään usein kalastus- ja matkailuaiheisilla sivustoilla, voidaan kyseisellä tietokoneella internetiä käyttävälle näyttää näihin aiheisiin liittyvää mainontaa.

Kuvake kertoo mainonnan kohdentamisesta
Uusi ohjeistus näkyy verkon käyttäjille siten, että selainkäyttäytymisen perusteella kohdennettuihin mainoksiin tulee kohdennuksesta kertova kuvake. Kuvaketta klikkaamalla käyttäjä siirtyy sivustolle, jossa informoidaan mainonnan kohdentamisesta. Kyseisellä verkkosivustolla käyttäjä voi tehdä kohdentamiseen liittyviä valintoja tiettyyn päätelaitteeseen liittyen.

Kuvakkeen käyttöönotto edistää verkkomainonnan avoimempaa ja läpinäkyvämpää toimintatapaa – käyttäjät voivat vaivatta saada tietoa mainonnan kohdentamisesta ja valintamahdollisuuksistaan verkkomainontaan liittyen.

Internetin käyttöä voi jatkaa kuten ennen
Uusi ohjeistus ei edellytä internetin käyttäjiltä mitään toimenpiteitä eli verkon käyttöä voi jatkaa kuten ennenkin, jolloin käyttäjä saa jatkossakin osin käyttäytymiskohdennettua mainontaa. Mikäli käyttäjä rajoittaa selainkäyttäytymiseen perustuvaa kohdentamista, mainonnan määrä pysyy ennallaan, mutta se voi sisällöltään muuttua vähemmän relevantiksi.

Lisätietoja:
IAB Europe (The Interactive Advertising Bureau) ja EASA (European Advertising Standards Alliance) tukevat EU:n tietosuojalainsäädännön uudistuksen mukaisia läpinäkyvyys- ja informointiperiaatteita parantamalla internetmainonnan sääntelyä. Euroopan laajuisen itsesääntelyohjeistuksen käyttöönotosta vastaa Suomessa verkkomainonnan etujärjestö IAB Finland. Kaikkien verkkomainonnan toimijoiden toivotaan sitoutuvan tähän digitaalisen markkinoinnin läpinäkyvyyttä kasvattavaan hankkeeseen.

14.06.2024

IAB Studio: Erotu joukosta pelimainonnalla

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studioon päästettiin pelimainonnan ammattilaisia: Aleksi Ylitalo RTL AdAlliancelta, Patrik Hautala GroupM:ltä ja Stina Backman Telialta.

lue lisää

10.06.2024

Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 mijoonaa euroa

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.

lue lisää

28.05.2024

Osa 2: Muotoile ja testaa läpinäkyvästi

Digiloikka muuttui ajankohtaiseksi monille organisaatioille viimeistään koronavuonna 2020. Poikkeusvuosien aikana piti keksiä nopeasti, miten omaa liiketoimintaa sopeutetaan ja toteutetaan fyysisten kohtaamisten estyessä. Asiakkaat siirtyivät digitaalisiin kanaviin kulutusvalintojen muuttuessa merkittävästi. Monessa organisaatiossa paljastui puutteita oman datan keräämisessä, käsittelyssä, ja hyödyntämisessä liiketoimintaan.

lue lisää

28.05.2024

Osa 1: Luvanvaraisen datan keskiössä asiakas

Digiloikka muuttui ajankohtaiseksi monille organisaatioille viimeistään koronavuonna 2020. Poikkeusvuosien aikana piti keksiä nopeasti, miten omaa liiketoimintaa sopeutetaan ja toteutetaan fyysisten kohtaamisten estyessä. Asiakkaat siirtyivät digitaalisiin kanaviin kulutusvalintojen muuttuessa merkittävästi. Monessa organisaatiossa paljastui puutteita oman datan keräämisessä, käsittelyssä, ja hyödyntämisessä liiketoimintaan.

lue lisää