Icon
Internetmainoksiin liitettävä pieni kuvake kertoo mainonnan kohdentamisesta IABlogi

Internetmainoksiin liitettävä pieni kuvake kertoo mainonnan kohdentamisesta

19.06.2013

Verkkomainonnan voimakkaan kasvun myötä toimiala on halunnut varmistaa alan positiivisen ja vastuul-lisen kehityksen parantamalla itsesääntelyä. Uusi kansainvälinen itsesääntelyohjeistus koskee selainkäyt-täytymiseen perustuvaa verkkomainonnan kohdentamista (Online Behavioral Advertising, OBA). Mai-noksiin lisättävä pieni kuvake kertoo siitä, että kyseinen mainos on kohdennettu käyttäjän internetkäyt-täytymisen perusteella.

Selainkäyttäytymiseen perustuvalla verkkomainonnan kohdentamisella tarkoitetaan sitä, että internetin käyttäjälle näytetään mainontaa sen perusteella, millä verkkosivustoilla kyseisellä selaimella on aiemmin vierailtu.

Kiinnostavampaa mainontaa
Internetin käytöstä kerätään tietoa mm. selaimeen asetettavan evästeen avulla. Eväste mm. tilastoi sitä, millä sivustoilla selain käy, mutta se ei yksin pysty keräämään henkilökohtaisia tietoja tietokoneen käyttäjästä. Selainkäyttäytymisen tilastointi mahdollistaa kiinnostavamman ja tarkoituksenmukaisemman mainonnan esittämisen tavoitteena laadukkaampi internetin käyttökokemus ja kustakin aihealueesta kiinnostuneiden käyttäjien parempi tavoittaminen. Mikäli esimerkiksi kotitietokoneella käydään usein kalastus- ja matkailuaiheisilla sivustoilla, voidaan kyseisellä tietokoneella internetiä käyttävälle näyttää näihin aiheisiin liittyvää mainontaa.

Kuvake kertoo mainonnan kohdentamisesta
Uusi ohjeistus näkyy verkon käyttäjille siten, että selainkäyttäytymisen perusteella kohdennettuihin mainoksiin tulee kohdennuksesta kertova kuvake. Kuvaketta klikkaamalla käyttäjä siirtyy sivustolle, jossa informoidaan mainonnan kohdentamisesta. Kyseisellä verkkosivustolla käyttäjä voi tehdä kohdentamiseen liittyviä valintoja tiettyyn päätelaitteeseen liittyen.

Kuvakkeen käyttöönotto edistää verkkomainonnan avoimempaa ja läpinäkyvämpää toimintatapaa – käyttäjät voivat vaivatta saada tietoa mainonnan kohdentamisesta ja valintamahdollisuuksistaan verkkomainontaan liittyen.

Internetin käyttöä voi jatkaa kuten ennen
Uusi ohjeistus ei edellytä internetin käyttäjiltä mitään toimenpiteitä eli verkon käyttöä voi jatkaa kuten ennenkin, jolloin käyttäjä saa jatkossakin osin käyttäytymiskohdennettua mainontaa. Mikäli käyttäjä rajoittaa selainkäyttäytymiseen perustuvaa kohdentamista, mainonnan määrä pysyy ennallaan, mutta se voi sisällöltään muuttua vähemmän relevantiksi.

Lisätietoja:
IAB Europe (The Interactive Advertising Bureau) ja EASA (European Advertising Standards Alliance) tukevat EU:n tietosuojalainsäädännön uudistuksen mukaisia läpinäkyvyys- ja informointiperiaatteita parantamalla internetmainonnan sääntelyä. Euroopan laajuisen itsesääntelyohjeistuksen käyttöönotosta vastaa Suomessa verkkomainonnan etujärjestö IAB Finland. Kaikkien verkkomainonnan toimijoiden toivotaan sitoutuvan tähän digitaalisen markkinoinnin läpinäkyvyyttä kasvattavaan hankkeeseen.

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

26.09.2025

IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?

Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?

lue lisää

23.09.2025

Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari

Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.

lue lisää

22.09.2025

Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt

Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.

lue lisää

12.09.2025

IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?

Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.

lue lisää