Icon
IAB:n seminaaritaivaan kirkkain tähti on HOT! IABlogi

IAB:n seminaaritaivaan kirkkain tähti on HOT!

19.12.2013 | Krista Reimaa

Syksyn viimeinen seminaari kiteytti koko kuluneen vuoden puhutuimmat ilmiöt ja antoi inspiroivia työkaluja menestyksekkäälle uudelle digivuodelle! Ohjelma rakentui yleisön toiveiden pyynnöstä seuraavista kuumista aiheista: VIDEOMAINONTA & PELIMAINONTA!

"Tähän oli loistavaa päättää IAB:n seminaarisyksy! On ilahduttavaa nähdä, kuinka online-mainonta kehittyy ja luo uutta tarjontaa mahdollistaen koko digitoimialan tulevaisuuden. Tästä esimerkkinä mobiilin, somen ja tietenkin seminaarin kuumien puheenaiheiden video- & pelimainonnan innovatiiviset mahdollisuudet." – Birgitta Takala, IAB Finlandin toiminnanjohtaja

Seminaarin rakentaminen tapahtui tuttuun tapaan, nopeatempoisen toimistotyön keskellä. Saimme syksyn mittaan ideoita, ehdotuksia ja toiveita puhujista, joista agendalle valikoitui teemanmukaisesti video- ja pelimaailman edustajia. Seminaarin avasi visionääri ja tulevaisuuden tutkija Johannes Koponen Helsingin yliopistosta/Scoopinionista. Keskiössä olivat tulevaisuuden mediakuluttajat. Huomioitavaa on käyttötapojen muutos: toisaalta se että ”paikan merkitys katoaa, koska mediarajapinta on kännykässä”, ja toisaalta taas se, että ”paikan merkitys korostuu, koska mediarajapinta on kännykässä”.

Kasvavasta videomainonnan trendistä saarnasivat smartclip Nordicsin myyntijohtaja Robert Björk sekä Googlen mediaratkaisujen johtaja Tommi Pelkonen. Saamamme palautteen perusteella Seminaarin onnistuneimmat kannanotot kuultiin videoasiantuntijoiden paneelikeskustelussa, johon osallistuivat Googlen lisäksi Nelonen Median Petri Kokkonen & MTV Median Pasi Raassina & IL Median Juho Metsovuori & Expert ASAn Mikki Inkeroinen sekä puheenjohtajana toiminut RAY:n Jani Engberg. Yleisökin oli paneeliin erityisen tyytyväinen ja olisi sitä varmasti seurannut pidempäänkin!

Pelimainonnan ilosanomasta vastasivat puolestaan vakuuttavasti Applifierin tuotantojohtaja Tuomas Rinta, Microsoftin Suomen markkinoinnista vastaava Jani Savolainen sekä lisäksi isännän ja moderaattorin rooleissa toiminut RAY:n Jani Engberg. Seminaariyleisölle oli tarjolla myös mukavia yllätyksiä – olisitpa siis ollut paikalla, jos et tiedä, mitä top secret stuffia tarkoitan! ;)

Lataa seminaariaineisto

Tämmöisinä haasteellisina seminaariaikoina oli erityisen mukavaa, että upeassa Casinon Fennia-salissa yleisössä oli peräti 85 digiammattilaista. Nykyinen IAB:n hallitus osoitti kannustuksensa runsaalla osallistumisellaan. Iso lämmin kiitos siis kaikille!

Katso kaikki kuvat Facebookissa!

Seminaarivertailun perusteella tämä oli vuoden 2013 paras seminaari! Jes! My job here is about done, joten jatkakaa tästä! Suunta on vain ylöspäin! ;) Edelleenkin saatte rohkeasti kommentoida, kannustaa ja osallistua IAB seminaarityöhön! #IABseminaari

Mistä aiheista Sinä toivoisit IAB Finlandin järjestävän seminaareja?

Palautteen myötä pinnalle ovat nousseet esim.:

  • Brändimainonta
  • Mainonta sovelluksissa
  • Internet-käytön murros
  • Verkkomedioiden mittaaminen, tunnusluvut, seuraaminen
  • Mainonnan uudet tavat ja muodot mobiilipäätelaitteissa
  • Big data
  • Syvä some, sisältömarkkinointi.

Loppuun pieni #tbt Throw Back Thursday -henkinen muistelma: noin 2,5 vuotta sitten saamassani pikaperehdytyksessä minua ohjeistettiin laittamaan Facebookiin ehkä 1–2 postausta kuussa. Reilu vuosi sitten ihmeteltiin toimistolla vielä Twitteriä, mihin kohtaan se #"hästäkikösenytoli" laitetaan? ;) Joten vielä kerran Kiitos Yhteisöni, olette opettaneet minulle arvokkaita uusia digikykyjä! Toivon oppivani ja antavani teille joku päivä vielä paljon enemmän! <3

blogidigimarkkinointiiabfinlandsisältömarkkinointipodcastdatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

27.06.2025

IAB Insider: Snapchat 2025 – Miten alusta palvelee brändejä ja vaikuttajia nyt?

Snapchat ei ole katoamassa mihinkään – päinvastoin! Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten Snapchat toimii vaikuttajille ja brändeille vuonna 2025. Vieraana vaikuttaja Henny Harjusola ja Snapchatin Suomen kaupallinen edustaja Mimi Alén.

lue lisää

19.06.2025

Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää

16.06.2025

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.

lue lisää

13.06.2025

IAB Insider: Boots-case ja totuuksia mainonnan mittaamisesta

Tässä IAB Insider -jaksossa pureudutaan vuoden puhutuimpaan markkinointiteemaan: mainonnan mittaamiseen. Juontaja Pasi Raassinan seurana on AudienceProjectin asiantuntijakaksikko Juha Ourila ja Martin Radford, joiden kanssa keskustellaan niin IAB Europe Adex 2024 -raportista kuin cross media -mittauksen ajankohtaisuudesta.

lue lisää